topper?

Gestart door gcusters, augustus 13, 2018, 08:32:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

gcusters

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Ik zie geen aanzet tot kuif, zwart op de snavel beperkt zich tot de nagel maar ik krijg te horen dat kopvorm niet zou kloppen voor topper.
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161226969
Topper - Aythya marila gezien op 2018-08-12 Blitterswijck - Boltweg e.o.
Foto's:






bij voorbaat dank geert custers

gcusters

Is er niemand die durft te zeggen of dit een topper of een kuifeend is?
Of is het toch een lastige vogel/foto?

mvg
Geert

mgieskens

Ik zie wel een kuifaanzet. Het is een vrouwtje en daarbij is de kuif lang niet altijd zichtbaar; ook niet een aanzet. Neem daarbij in aanmerking dat dit in de rui nog veel minder kan zijn.
Ook in het patroon van de bruin tinten op rug en flanken herken ik een kuifeend.
Verder zie ik niks waarom dit geen kuifeend zou zijn.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Guus Peterse

Nou, dat zwart op de snavelpunt dus. Afgezien daarvan lijkt me dit ook een kuifeend, maar dat lijkt niet echt goed te kloppen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

gcusters

Bedankt Michèl en Guus,
Ik had de vogel ondertussen al gewijzigd in kuifeend maar bleef het een raar geval vinden.
Mede ook omdat zij zich volledig afzijdig hield van een groepje kuifeenden op dezelfde plas.
mvg
Geert


mgieskens

Citaat van: Guus Peterse op augustus 15, 2018, 14:03:18 PM
Nou, dat zwart op de snavelpunt dus.
Dat is inderdaad wel vreemd. Maar ik ben toch meer geneigd om dat als een afwijking te zien dan een aanwijzing dat het (toch) om een Topper zou gaan.
Zelfs een Hybride Kuifeend x Topper lijkt me nog ver gezocht. Ofschoon dat theoretisch ook nog wel zou kunnen. Is maar net de vraag hoeveel van de een of de andere voorouder in de uiterlijke kenmerken naar voren komt.

Citaat van: ANWB Vogelgids van EuropaTopper x Kuifeend
[...]
Andere hybride ♀♀ tussen deze oudersoorten kunnen een aanduiding van een kuif, lichtere bovendelen (als Topper) of minder zwart op de snavelpunt (als Topper) hebben en sommige zijn zeer moeilijk als hybride te herkennen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft