Op vruchten van Gewone esdoorn

Gestart door dirder, augustus 12, 2018, 19:54:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

dirder

Iemand een idee wat hier (massaal) het zaad at van Gewone esdoorn? Dank bij voorbaat voor eventuele hints.
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Ondertussen bij de eerste de beste controle op Noorse esdoorn hetzelfde(?) fenomeen waargenomen, maar deze keer in minder ver gevorderde toestand. Beginnend gat aan de top van één van de zaden (in de buurt van waar beide zaden elkaar raken), zonder spoor van gang in de vleugels van de vrucht. Zonder enige twijfel een micronachtvlinder. Ectoedemia (zeer moeilijk om foto's te vinden van rupsen van Ectoedemia)?
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Ondertussen nog wat verder onderzocht. Het gaat inderdaad twee keren om hetzelfde fenomeen (ik vond het nu ook jonger op Gewone esdoorn). Mijn conclusie is dat het niets anders kan zijn dan eindmijnen van de respectievelijke Ectoedemia - soorten. Momenteel erg algemeen op Noorse esdoorn (maar je moet dus niet naar gangen zoeken op de vleugels maar bruine vlekken boven de zaden).
Groeten, Dirk Derdeyn.

carina

De rups op de foto is met zekerheid geen Ectoedemia larve. De rups is veel te groot en heeft grijze stipjes.
Op lepiforum.de kan je foto's vinden van de larven van E. decentella en E. louisella.

Bij aantasting door Ectoedemia's zijn er steeds gangmijntjes aanwezig op de vleugels van de samara's.

Je kan je foto's van de larve eventueel op het sub-board 'rupsen' plaatsen, misschien kan ze daar op naam gebracht worden.
Zou een Tortricidae larve kunnen zijn.

Groeten,
Carina Van Steenwinkel


dirder

Oké, bedankt. Vreemd dat dit (overigens erg algemene fenomeen) nergens beschreven wordt. Je zou toch denken dat voor Acer alles gekend is. Groot zijn de rupsen overigens absoluut niet (half zo groot als zaad).
Groeten, Dirk Derdeyn.

Sjors

Ook in Friesland dezelfde rupsjes in de zaden van gewone esdoorn waargenomen.

Onderstaande (gekneusde)  rupsje heeft een lengte van 4 millemeter en heeft drie paar voorpoten en drie paar buikpoten (op de foto niet goed te zien).

Het gat aan de buitenkant van de vrucht lijkt me een uitkruipgat.

Misschien een (onbekend) beginstadium van een bladroller op esdoorn?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161575441
Microvlinder onbekend - Microlepidoptera spec. gezien op 2018-08-20 Sumar (dorpsgebied)
Foto's:




Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

dirder

#6
Bedankt! Kennelijk doen sommige Pammene soorten dat. Pammene regiana op Noorse esdoorn/ Gewone esdoorn en Pammene aurita op Gewone esdoorn. Zie bijvoorbeeld https://no.wikipedia.org/wiki/Platanl%C3%B8nnsolvikler en lijkt wel erg goed op de rups van mijn ondermaatse foto. Die van u lijkt dan weer op Pammene aurita.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Sjors

#7
Het roze rupsje kan ook nog een Cydia_Inquinatana (esdoornbladroller) kunnen zijn.
http://www.lepiforum.de/lepiwiki.pl?Cydia_Inquinatana
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

dirder

Nogmaals dank! Volgens Bland, Razowski & Hancock gaat het (in het geval dat het om Tortricidae gaat, jammer genoeg weet ik niet hoe je die rupsen als Tortricidae kunt determineren) bij Spaans aak om Pammene trauniana en Cydia inquinatana, Bij Gewone esdoorn om Pammene regiana, Pammene aurita en Cydia inquinatana en bij Noorse esdoorn om Pammene regiana. Dat biedt dus kansen als je op zijn minst weet hoe je rupsen van Cydia en Pammene uit elkaar moet houden.
Groeten, Dirk Derdeyn.