Bonte strandloper of krombekstrandloper of .... ? --> toch kemphaan

Gestart door Keller, augustus 12, 2018, 13:05:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Keller

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Is dit een kemphaan (veel aanwezig op die plek) of toch een krombekstrandloper (vanwege kromme bek, en is ook vaker gezien op die plek). Ik heb helaas geen betere foto.
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161203079
onzeker Krombekstrandloper - Calidris ferruginea gezien op 2018-08-11 De Ronde Venen - Waverhoek
Foto's:


Bij voorbaat dank,
Urs Keller
Urs Keller

mgieskens

Zeker geen Kemphaan.
Mogelijk (gewoon) een Bonte Strandloper
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Keller

Bedankt voor het bekijken. Bonte strandloper kan inderdaad ook, die heeft ook een wat kromme snavel.
Groet,
Urs Keller
Urs Keller

mgieskens

De snavel van een krombek is ook langer (al is dat relatief en kun je je ook op verkijken).
Kijk bovendien ook wat verder dan alleen de snavel, zoals de koptekening en de kleur verdeling over de rest van het lijf.
De foto is nogal onscherp, wat het beoordelen van details lastig maakt. Toch moet je met een goed boek erbij een heel eind kunnen komen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Keller

Ok, bedankt voor de toelichting, ik pas de soort aan.
Groet,
Urs
Urs Keller

Roy Schroor

Nou nog even de hamvraag Michèl: Waarom is het "zeker geen Kemphaan"...?
Met vriendelijke groet,
Roy

mgieskens

Citaat van: Roy Schroor op augustus 12, 2018, 17:49:52 PM
Nou nog even de hamvraag Michèl: Waarom is het "zeker geen Kemphaan"...?
Omdat een Kemphaan een korte(re) rechte snavel heeft.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Roy Schroor

Citaat van: mgieskens op augustus 12, 2018, 13:57:57 PM
Kijk bovendien ook wat verder dan alleen de snavel, zoals de koptekening en de kleur verdeling over de rest van het lijf.
De foto is nogal onscherp, wat het beoordelen van details lastig maakt. Toch moet je met een goed boek erbij een heel eind kunnen komen.

Bovenstaand stukje had ik hier bijna net zo goed zelf kunnen neerpennen.

Die snavel ziet er wat vreemd uit, ja. Maar kijk inderdaad eens naar de rest van de vogel. Zie je daarin een Bonte strandloper? Ik blijf volledig bij twee Kemphanen maar kan er tot mijn spijt geen "ornithologisch correcte" uitleg bij bedenken...  :-X
Zijn er nog andere meningen?
Met vriendelijke groet,
Roy

Wil

Ik denk ook kemphaan.
Dat kromme stukje aan de snavel (bovendien lichter gekleurd) lijkt me een stukje van een golfje.
Als je dat wegdenkt komt er meer een kemphaan uit.
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

mgieskens

Citaat van: Wil op augustus 12, 2018, 22:12:38 PM
Ik denk ook kemphaan.
Dat kromme stukje aan de snavel (bovendien lichter gekleurd) lijkt me een stukje van een golfje.
Als je dat wegdenkt komt er meer een kemphaan uit.
Ik vind het lastig om dat stukje snavel weg te denken. Maar goed, met zo'n onscherpe foto kunnen we weer eens alle kanten op. En dat geldt in zekere zin ook voor de rest van de vogel...
Citaat van: Roy Schroor... maar kan er tot mijn spijt geen "ornithologisch correcte" uitleg bij bedenken...
Ik dus ook niet. En dan kom je al snel op zaken als jizz en postuur.
Klein wadertje, bruinig van boven en licht van onder, daar kun je veel kanten mee op.
Dus als iemand sterkere argumenten heeft, be my guest  :blink:
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Guus Peterse

Kemphaan kan ook best een krom snaveltje hebben. Verder vind ik de bouw meer kemphaan. En de vogels lijken me een vrijwel volledig ongetekende witte onderzijde te hebben. Dat kan voor bonte strandloper alleen voor adult winterkleed en die is niet alleen in augustus nog wat onwaarschijnlijk, maar moet ook van boven egaal grijs zijn en dat zijn deze vogels duidelijk niet. De zichtbare schubtekening lijkt me juist helemaal goed voor kemphaan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Keller

Allen bedankt voor de bijdragen aan mijn vraag!
Wat is wijsheid? Zet ik de waarneming op kemphaan/onzeker (ik had hem op bonte strandloper gezet), of kan ik de waarneming maar beter helemaal weghalen (foto gewoon te onduidelijk)? Ik weet alleen niet of dan de foto in dit topic nog blijft staan, zou jammer zijn als die dan ook verdwijnt.
Urs Keller

Jacob Molenaar

Kemphaan zeker, dan kan de waarneming goedgekeurd worden  :right:
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)