onbekende nachtvlinder

Gestart door cuypers, augustus 10, 2018, 22:15:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

cuypers

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het betreft deze waarneming:
https://waarnemingen.be/waarneming/view/161165302
onzeker Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. gezien op 2018-08-07 Brasschaat - Friling
Foto's:


Ik vind hem maar niet in mijn boeken. Ben echt wel benieuwd welke dit is.

bij voorbaat dank!

cees hummelen


henkvanwoerden

Ja, of die van de Kamille. Volgens mij aan de hand van deze foto niet te zien.
Met vriendelijke groet,

Henk.

cuypers

Bedankt allebei voor jullie snelle reactie. :) Maar als ik beide soorten verder opzoek, heeft geen van beide die opvallende zwarte vleugelpunten zoals de vlinder op de foto. Is er misschien nog een andere mogelijkheid?

Marion5

Volgens mij is het de schaduw van de bloemen erboven. Toevallig lijkt het bij elke vleugelpunt bijna hetzelfde patroon.
De Cucullia-soorten hebben niet zo'n dikke zwarte vleugelpunt.

Groetjes,
Marion

Daniël_Muilwijk

Ik weet het nog niet zo met die schaduw. Het is op allebei de vleugelpunten exact hetzelfde patroon en als ik kijk naar de schaduw die de vleugel zelf maakt op de bloem lijkt het niet alsof er nog een schaduw naast valt die de vleugelpunt overlapt...
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Marion5

Op de linkerfoto zijn de schaduwen duidelijk kleiner, links bijna helemaal weg omdat de vleugel iets
steiler omhoog staat.

gbeersma

Ik weet weinig van vlinders, maar fotografeer al heel veel jaren, en ik kan me slecht voorstellen dat dit schaduw is. Dat de vlekken op de linkervleugel kleiner lijken is logisch als de vleugel meer naar je toe wijst.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Daniël_Muilwijk

Daarnaast hebben we hier te maken met twee foto's en de kans is wel heel erg klein dat het precies beide keren precies een schaduwpuntje oplevert op beide vleugels, en dat terwijl de houding van de vlinder veranderd is. Ook is de 'schaduw' veel donkerder dan ik zou verwachten als het daadwerkelijk de schaduw van een bloem zou zijn.
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

cuypers

Ik kan met stellige zekerheid zeggen dat de zwarte vleugeltippen GEEN schaduw is. Het zijn ook vooral die zwarte punten die ons dwars zaten bij de determinatie, vandaar dat ik hem hier op het forum gezet heb.

Ik kan desgewenst een uitvergroting maken van de rechterfoto, daarop is de afgelijnde schaduw van de vleugel op de bloem te zien en kan je duidelijk zien dat er niets boven de vlinder hangt dat zo'n donkere schaduw kan werpen.

gardensafari

#10
Natuurlijk geen schaduw, daarvoor zijn de foto's uit een te verschillende hoek genomen.
Heb gegoogld in het Engels en in het Frans, maar kom deze nergens tegen.
Dus of een bijzondere kleurstelling van een Nederlandse of Belgische soort, of een onbekende.
Bestaat er een nachtkoolwitje?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

cuypers

Bedankt voor alle reacties. :)

Wat is nu eigenlijk de volgende stap als dit forum mij niet verder kan helpen om deze vlinder te determineren? Zijn er andere kanalen waar ik nog kan proberen? Laat ik de melding als 'onbekend' staan op waarnemingen.be of is dat niet toegestaan?

Ben Kruijsen

Ik heb Rob de Vos geattendeerd op deze waarneming. Zodra ik zijn reactie weet, kom ik erop terug.