graag hulp bij determinatie

Gestart door jhgr55, augustus 09, 2018, 22:13:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

jhgr55

beste mensen,
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/160181339
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2018-07-19 Montenegro - Skadarsko Jezero NP
Foto's:


bij voorbaat dank Jaap Groenhof

frankneijts

De staarttekening wijst naar een 'tapuit' (Oenanthe) en gezien de locatie zou het dan een gewone of een Oostelijke Blonde moeten zijn. Helaas is de kwaliteit van de foto's niet zodanig dat je dit goed kunt beoordelen. Misschien heb je nog andere foto's vanuit een andere hoek?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Als het een tapuit is (die zitten zelden in bomen en struiken maar vooruit maar) is een oostelijke blonde het aannemelijkst vanwege de witte vlek op de borst. Die heeft onze tapuit in geen enkel kleed maar deze vogel is waarschijnlijk een eerstejaars die bezig is zijn jeugdkleed door zijn eerste winterkleed te vervangen. Het ontbreekt me aan ervaring met dit kleed bij de oostelijke blonde tapuit.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

#3
Citaat van: Oenanthe op augustus 10, 2018, 08:39:48 AM
Als het een tapuit is (die zitten zelden in bomen en struiken maar vooruit maar) ......
'Tapuiten' zitten gewoon dolgraag op een verhoging. In de nogal kale directe omgeving van de telpost Loozerheide bijv. zijn dat afrasteringen, Tauros-runderen, auto's, vouwstoelen, statieven en kromgegroeide Zomereikjes, Grove dennen, verwaaide Berken en nog zo wat houtig spul..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op augustus 10, 2018, 11:33:37 AM
Citaat van: Oenanthe op augustus 10, 2018, 08:39:48 AM
Als het een tapuit is (die zitten zelden in bomen en struiken maar vooruit maar) ......
'Tapuiten' zitten gewoon dolgraag op een verhoging. In de nogal kale directe omgeving van de telpost Loozerheide bijv. zijn dat afrasteringen, Tauros-runderen, auto's, vouwstoelen, statieven en kromgegroeide Zomereikjes, Grove dennen, verwaaide Berken en nog zo wat houtig spul..
Ze zitten er niet alleen dolgraag op. Uitkijkposten zijn een vestigingsvoorwaarde voor een broedpaar tapuiten. Maar de vogel op de foto zit niet op een uitkijkpost maar middenin de struiken (ook al lijkt die dood). En dat is geen karakteristiek gedrag van tapuiten.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op augustus 10, 2018, 12:15:45 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 10, 2018, 11:33:37 AM
Citaat van: Oenanthe op augustus 10, 2018, 08:39:48 AM
Als het een tapuit is (die zitten zelden in bomen en struiken maar vooruit maar) ......
'Tapuiten' zitten gewoon dolgraag op een verhoging. In de nogal kale directe omgeving van de telpost Loozerheide bijv. zijn dat afrasteringen, Tauros-runderen, auto's, vouwstoelen, statieven en kromgegroeide Zomereikjes, Grove dennen, verwaaide Berken en nog zo wat houtig spul..
Ze zitten er niet alleen dolgraag op. Uitkijkposten zijn een vestigingsvoorwaarde voor een broedpaar tapuiten. Maar de vogel op de foto zit niet op een uitkijkpost maar middenin de struiken (ook al lijkt die dood). En dat is geen karakteristiek gedrag van tapuiten.

Maar de staarttekening draagt onmiskenbaar jouw handtekening ... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jhgr55

helaas heb ik geen andere foto vanuit een andere invalshoek. wel heb ik wat foto's die ik iets eerder op exact deze plek heb gemaakt van wat jonge vogels die ik nog even rustig moest determineren. zoude dit jongen Oostelijke blonde tapuiten kunnen zijn?

frankneijts

Inderdaad jonge 'tapuiten' allemaal (misschien zelfs allemaal dezelfde?). Helaas is nergens het staartpatroon goed te beoordelen en dat is 1 van de weinige items waarmee je eventueel gewone (juveniele) Tapuit kunt onderscheiden van (juveniele) Blonde Tapuit, zowel Oostelijke als Westelijke. Het nieuwe HWPB vermeldt: "Juveniles generally indistinguishable and best identified when seen in company with both parents." Op de 1e foto lijkt de (staart)eindband relatief breed en dat past beter op gewone Tapuit maar ik zou er geen gif op in willen nemen .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op augustus 10, 2018, 21:09:14 PM
Inderdaad jonge 'tapuiten' allemaal (misschien zelfs allemaal dezelfde?). Helaas is nergens het staartpatroon goed te beoordelen en dat is 1 van de weinige items waarmee je eventueel gewone (juveniele) Tapuit kunt onderscheiden van (juveniele) Blonde Tapuit, zowel Oostelijke als Westelijke. Het nieuwe HWPB vermeldt: "Juveniles generally indistinguishable and best identified when seen in company with both parents." Op de 1e foto lijkt de (staart)eindband relatief breed en dat past beter op gewone Tapuit maar ik zou er geen gif op in willen nemen .. B)
Ik ook niet en dat is jammer want een goede foto van een blonde tapuit in dit kleed zie je niet vaak. Hij is zijn gevlekte jeugdkleed al aan het ruien voor zijn eerste winterkleed. Ik zie ook met weemoed een foto van een tapuit die dit jaar nog wel uit het ei is gekropen. In het grootste deel van de Hollandse duinen lukt dat al jaren niet meer.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips