Bruine Kiekendief?

Gestart door E VnMrbk, augustus 09, 2018, 15:23:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

E VnMrbk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observations.be/waarneming/view/161052828
onzeker Bruine Kiekendief - Circus aeruginosus gezien op 2018-08-07 Leuven - Centrum
Foto's:














Toelichting:
denk nu eerder aan Wouw of Kiekendief door de smallere vleugelvorm: staart zou licht gevorkt kunnen zijn doch waarschijnlijker is Bruine Kiekendief alhoewel lichte kleuren kroon/ ontbreken op mijn foto's
bij voorbaat dank Erik

H Timans

Ik Zie toch duidelijk een gevorkte staart. Denk aan een rode wouw al zou iemand anders hier ook zijn licht over moeten schijnen.
Mvg Harold Timans

Jacob Molenaar

Die vork in de staart lijkt veroorzaakt te worden door rui (zie ook de 'gerafelde' vleugels) en dan kun je er een prima sperwer van maken.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

mgieskens

Citaat van: Jacob Molenaar op augustus 09, 2018, 15:54:27 PM
Die vork in de staart lijkt veroorzaakt te worden door rui (zie ook de 'gerafelde' vleugels) en dan kun je er een prima sperwer van maken.
Lijkt mij ook. In ieder geval zeker geen Bruine Kiekendief
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

E VnMrbk

Goedemiddag,

Hartelijk dank voor de ondersteuning: ben onder de indruk hoe je die kleurschakeringen uit mijn foto's haalde! Dat is iets waarmee ik ook dien te experimenteren. Ik waagde me reeds aan autocorrecties doch in dit geval kwam er denk ik meer fine-tuning aan te pas.

Ik hoop dat jullie er toch wat plezier aan beleven aan deze determinaties en mijn determinatie vragen niet al te belastend vinden.
Ik vind het alvast top dat jullie je tijd hieraan wensen te wijden en dit geldt in feite voor  het ganse team van Waarnemingen die al dat fotomateriaal dient na te kijken en te valideren,
als Keepers of the Faith ;)
Ik wijzig, nogmaals, de soort !

Groeten en dank,

Erik


E VnMrbk

Heb de helderheid op alle foto's aangepast alsook de determinatie op Sperwer (man).

Groeten,

Erik

mgieskens

Citaat van: E VnMrbk op augustus 09, 2018, 18:11:12 PM
Ik waagde me reeds aan autocorrecties doch in dit geval kwam er denk ik meer fine-tuning aan te pas.
Dit soort grauwe foto's zijn altijd lastig om achteraf nog wat goeds van te maken. Het is niet alleen een gemis aan licht, maar ook een gebrek aan contrast en kleurverzadiging.
En het belangrijkste van alles: Wat er niet in zit, kun je er ook niet uit halen. (Roof)vogels tegen de lucht fotograferen resulteert vrijwel altijd in een foto met een onderbelichte vogel met een gebrek aan kleuren en details. In extreme gevallen zelfs alleen maar een silhouet. Dit moet je dus bij het fotograferen al zien te voorkomen door de camera bewust te laten overbelichten (niet alle camera's kunnen dat). Het vergt ervaring om per situatie de juiste hoeveelheid overbelichting in te schatten.

Heb je toch deze foto's en wil je ze achteraf in bijv. Photoshop corrigeren, dan heb je meer aan "adjust levels" dan aan "adjust brightness". En in mijn ervaring geven autocorrecties zelden een bevredigend resultaat. Die functies doen het vast goed met vakantie kiekjes en zo, maar niet als je details zichtbaar wilt maken in een vogel foto.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft