Als dit geen Bunium bulbocastanum wat is het dan wel ?

Gestart door e.kneepkens, augustus 08, 2018, 22:09:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

e.kneepkens

Gefotografeerd in het Kleinwalsertal (Oostenrijk0 begin juli 2018. Ingevoerd in Observado.
Commentaar:Emanuel,
Volgens mijn flora's zou deze plant 6 à 10 bractées moeten hebben, dus ik denk dat het een andere soort is. (Maar verder kom ik helaas niet.....

Mijn antwoord:Dag Ans, bedankt voor je commentaar. Ik heb ook zitten puzzelen met die plant en uiteindelijk gekozen voor Bunium b., o.a. omdat de stengelbasis ondergronds is, de onderste bladeren daardoor onder de grond ontspringend en op enige afstand naast de stengel uit de grond tredend (Heukels 22e drukp.301)
Dat is op de foto niet te zien. Maar het kan ook komen doordat bodemmateriaal naar beneden kwam en de stengelbasis bedekte.Ik heb niet verder gezocht naar de knol omdat de bodem moeilijk toegankelijk bleek te zijn.
Ik neem aan dat je met bractées de omwindselbladeren bedoeld. Die zijn niet te zien, er zijn ook geen 'littekens' te zien van afgevallen omwindselblaadjes. In geen van mijn flora's is te vinden dat omwindselbladeren vroegtijdig afvallen. Je hebt gelijk het kan geen daardoor Bunium zijn. Ik heb wel gevonden dat de stijlresten bij Bunium teruggeslagen moeten zijn. Dat is op de 3e foto niet maar op de 4e foto wel te zien (Dat is een verschil met Conopodium majus). Die is het zeker niet.
Heb ook nog zitten te denken aan de algemene soort Carum carvi maar deze plant mist de karakteristieke bladstand.
Ook Selinum carvifolia is in beeld geweest maar 'mijn' plant heeft geen sterk gegroefde stengel en de blaadjes missen de wittige stekelpuntjes.
Ik ken/ weet verder geen alternatieven maar het blijft mijn aandacht houden. Ik verander de naam op OBSERVADO in onbekend.
Groet van Emanuel
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Ik mis omwindselblaadjes en -bladen...
Heb nog geen alternatief
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Bij foto met het nr. 17601090 zijn wel degelijk enige (restanten van) omwindseltjes te zien
met vriendelijke groet, Emanuel

Plantoon

In de beschrijving van Bunium bulbocastaneum in Flora Iberica staat dat de stijlen bij rijpheid van de vrucht ±1 mm zijn. Ze lijken veel langer.
Ook staat er dat de primaire ribben op de vrucht weinig opvallend zijn.
Misschien de uitgesloten alternatieven opnieuw onderzoeken.