Hoofdmenu

Welk insect is dit?

Gestart door wesleybrouwer, augustus 08, 2018, 12:13:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

wesleybrouwer

Ik ben erg benieuwd welk beestje ik in huis rond heb lopen.
Dit is het 3e springende diertje dat wij gevonden hebben.
Ook heb ik het vermoeden dat zij verantwoordelijk zijn voor een reeks beten die ik te verduren heb gehad, het zijn meerdere beten naast elkaar die jeuken maar ook erg snel weer wegtrekken.
Zelf vind ik ze niet op vlooien of bedwantsen lijken, misschien kan iemand hier mij helpen?

Ton van Haaren

Hallo Wesley, welkom op het forum. Voor de beoordeling van een determinatie is het handig om te melden waar je iets hebt waargenomen. Beter nog is om de waarneming in te voeren bij waarneming.nl waar je een apart inlogprocedure moet starten.
In dit geval heb je een keversoort die onwaarschijnlijk voor irritatie kan zorgen, tenzij je natuurlijk heftig allergisch reageert op uitwerpselen. Ik verplaats het naar het juiste forum onderdeel, de kevers. Hier komt tzt wel iemand langs die je waarneming kan beoordelen.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

thijsdegraaf

#2
Welkom op Waarneming.
Een kevertje uit de familie Bladhaantjes (Chrysomelidae). Daarvan zijn er heel veel, die kunnen springen en moeilijk te determineren zijn. De plant waarop ze gevonden worden kan helpen. Misschien uit een of andere huiskamerplant, die buiten heeft gestaan?

Bij mij zitten dit jaar veel van die bruine springertjes uit de onderfamilie Alticinae. Eens met Ton. Je zult naar een andere veroorzaker van de irritatie moeten zoeken. Ze worden wel eens aardvlooien of vlokevers genoemd vanwege hun sprongen. Ze kunnen schade aanrichten aan planten, maar mensen lusten ze niet.  :blink:

Op deze website een leuk overzicht van de familie https://www.kerbtier.de/cgi-bin/deFSearch.cgi?Fam=Chrysomelidae Ongeveer halverwege zie je de kevertjes, die kunnen springen (te herkennen aan de dikke dijen). Ongeveer 60, maar er zijn er veel meer.