Eitjes scheefbloemwitje

Gestart door M.Vullings, augustus 06, 2018, 12:53:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

In onze tuin in Noord-Limburg vliegen sidns het voorjaar dagelijks vier scheefbloemwitjes.
Na onze vakantie vonden we in de deursponning een pop, waar een scheefbloemwitje uit kwam.
Op onze twee scheefbloemplanten zaten zo'n 20 eitjes, waarna we twee plantjes bijgekocht hebben.
Daar komen nu dagelijks nieuwe eitjes bij, nu zo'n 40 eitjes en we zien het scheefbloemwitje steeds in de planten zitten.
Nu is mijn vraag: weet iemand hoe lang het ongeveer duurt voordat de eitjes uitkomen, gedurende de afgelopen drie weken zien
we nog steeds geen rupsjes en onze vrees is dat ze met dit warme/droge weer misschien verdroogd zijn? Of kan het zijn dat er gewacht wordt
op beter vochtiger weer voor het uitkomen? We hebben de planten wel uit de hete middagzon gehouden.
Onze ervaring met nachtvlinder eitjes die wel eens in de eierraten van de vlinderval gelegd worden, vaak binnen twee tot drie weken uitkomen.
We hopen dat de eitjes uit zullen komen en mooie scheefbloemwitjes worden, maar hoe zorgen we hier het beste voor?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Rayan Majoor

Het scheefbloemwitje staat helaas niet in mijn boek 'dagvlinders in de Benelux' (waar bij elke soort staat hoe lang de soorten over de verschillende stadia doen), maar de andere witte witjes doen er gemiddeld 6 dagen over om uit het ei te komen (en dat komt ook wel overeen met mijn ervaring) dus dat zal ook wel bij het scheefbloemwitje ongeveer zo zijn. Jonge rupsjes zijn echter heel kwetsbaar en kunnen, zeker met wind of regen, makkelijk van een plant af vallen en dan gewoon niet meer terug op de plant komen. Heel weinig jonge rupsjes redden het dus over het algemeen tot grotere rups (tenzij je ze in een afgesloten bakje zou houden)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

M.Vullings

#2
Bedankt Rayan, 6 dagen is snel, ik bekijk de planten iedere dag en bespeur niets.
Regen of slecht weer hebben we niet gehad, alleen tropische temperaturen hier in Limburg.
Als eitjes uitgekomen zijn, hebben ze meestal een andere kleur of zijn doorzichtiger is mijn ervaring bij de nachtvlinders.
Dat zie ik niet bij deze eitjes, ik vermoed dan toch dat ze verdroogd zijn :(
Hopelijk gaan de scheefbloemwitjes komende week met lagere temperaturen door met eitjes afzetten.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Rayan Majoor

Voor zover ik weet eten alle witjessoorten als ze net uit het ei gekomen zijn de eierschaal op en is er dus alleen nog, als je goed kijkt, een licht vlekje op het blad te zien waar het eitje eerst zat...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

M.Vullings

Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Rayan Majoor

Die foto's zijn elke keer met het net uitgekomen rupsje ernaast. Nadat de rups er helemaal uit is, wordt de eischaal verder opgegeten (zoals op deze foto, waar de rups daar nog mee bezig is: https://waarneming.nl/foto/view/14818764 )
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

M.Vullings

Bedankt voor de uitleg Rayan, weer wat geleerd.
We hopen toch nog rupsjes te gaan zien.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

marliehuskens

Hallo Margot en Geert, sommige eitjes van het scheefbloemwitje komen al na n dag of 6 uit, andere doen er langer over is mijn ervaring, maar om dan rupsjes te vinden is nog niet zo gemakkelijk, ik speur met bril op en vergrootglas, en dan is het nog lastig, als je de eitjes weet te zitten moet je opletten of de bovenkant van het eitje donker verkleurd, dit is het donkere kopje van het rupsje, als dit het geval is zijn ze soms binnen een paar tellen uitgeslopen, wel heb ik hier de ervaring dat de mussen constant de scheefbloem in de gaten houden, en meerdere rupsjes verschalken, jammer maar helaas zo is de natuur. Ook vallen met dit warme weer eitjes van de scheefbloem af, lijken dan inderdaad verdroogd, maar er blijven er nog genoeg over, dus genieten maar.
groetjes Marlie.

M.Vullings

#8
Bedankt Marlie, wat een schitterende foto's heb je hier van gemaakt! Heb je die met een macro lens gemaakt?
Wij hopen ook nog een keer de rupsjes te zien, we vonden na onze vakantie wel een pop, maar het rupsenstadium hebben we gemist.
Gisteren nog eens met de loep gekeken, er zitten zo'n 40 eitjes in de scheefbloem, maar de eitjes lijken nu leeg, ik vermoed dat ze toch verdroogd zijn.
We hebben maar kleine plantjes, volgen jaar gaan we meer scheefbloem in de tuin zetten, we hadden twee planten gekocht om te proberen en hadden nooit gedacht dat het scheefbloemwitje meteen zou verschijnen in onze kleine tuin.
Hopelijk gaan ze nog even door met eitjes afzetten die wel uitkomen en anders hopelijk volgend jaar :blink:
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

marliehuskens

#9
Hoi Margot en Geert,
ja met de macro, is wel erg lastig, want het scheefbloemwitje zet het liefste ei af op de onderste buitenste bladeren, als je weet waar zoals bij de laatste foto hang daar een stukje gekleurd garen aan, zo doe ik het ook, als je het eitje dan vanaf dag 6 controleerd zie je het zwarte kopje,als dit helemaal boven zit komt hij vrij snel uit, ik heb al gehad dat ik me omdraaide om de camera te pakken, en toen was hij al de eischaal op aan het eten, het klein koolwitje overigens zet ook ei af op scheefbloem, dus lastig, ik meen op de bovenste plant, in een eitje toch iets zwarts te bespeuren, hoe het maar in de gaten, en er zijn rupsjes geweest, want er is volop gegeten van de plant.
groetjes Marlie.

M.Vullings

Dat gegeten zijn de uitgebloeide bloemetjes.
Van de eitjes is dit een macro foto, ik heb er niets donkers in kunnen bespeuren tot nu, maar ik blijf iedere dag kijken.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

marliehuskens

Dit is een uitsnede van jou foto, duidelijk te zien dat er goed gegeten is.

M.Vullings

Sorry, ik dacht dat je de toppen in de andere plant bedoelde.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Rayan Majoor

Citaat van: M.Vullings op augustus 08, 2018, 10:28:10 AM
Dat gegeten zijn de uitgebloeide bloemetjes.
Van de eitjes is dit een macro foto, ik heb er niets donkers in kunnen bespeuren tot nu, maar ik blijf iedere dag kijken.
Deze eitjes zien er in ieder geval uit alsof ze nog maar kort geleden gelegd zijn :)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

M.Vullings

Dat klopt Rayan, we hadden twee kleine plantjes bijgekocht en binnen een week zaten hier ook eitjes op, die staan nu twee weken.
Maar we hebben geen rupsjes gezien en de eitjes zijn nu doorzichtiger als je met de loep kijkt.
Waarschijnlijk zijn ze verdroogd met het hete weer van de afgelopen twee weken hier in Limburg,
maar de scheefbloemwitjes vliegen nog steeds in de tuin, dus ik hoop dat ze nog even doorgaan met eitjes afzetten,
ik controleer de planten iedere dag.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

marliehuskens

Bij deze stuur ik een foto mee van het rupsje dat bijna op uitkomen is, dan weet je ongeveer hoe dat er uit ziet, in het begin word het eitje geler en later zie je het zwarte kopje, indien het natuurlijk een scheefbloemwitje is, als het zwarte kopje boven aan is en het eitje helemaal gevuld is, is het rupsje er op enkele tellen uit, en eet zijn eischaal op, dan moet je heel goed zoeken om hem hem nog te vinden, maar dat gaat jullie wel lukken, succes.
groetjes Marlie.

M.Vullings

Dankjewel voor de info en de mooie foto. Het lijkt er op dat er vandaag nieuwe eitjes afgezet zijn. We gaan het nauwkeurig volgen en morgen de planten uit de harde regenbuien houden (als die komen).
Overigens hebben we net foto's gemaakt van uitkomende eitjes van de populierenpijlstaart, die zijn goed te volgen en ook die eten hun eierschaaltje voor een deel op,
reuze leuk om te zien en te fotograferen.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.