Onbekend plantje = Pisum

Gestart door Hannie Luijten, augustus 05, 2018, 19:13:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Dit plantje is opgekomen in een pot. Daarin staat een Amelanchier die ik onlangs heb opgegraven uit eigen tuin omdat hij het dreigde te begreven door de droogte. De grond waarin hij staat is potgrond. Het zaadje moet ofwel zijn komen aanwaaien, of het zat in de potgrond. Er staat geen plant in de tuin die hierop lijkt. Het zal wel iets heel gewoons zijn maar ik kan mij niet herinneren ooit een dergelijk plantje gezien te hebben en ik weet ook niet waar ik moet beginnen met zoeken. Wie weet wat het is?

Het betreft deze waarneming


bij voorbaat dank Hannie Luijten
Groet, Hannie

KoenVerhoogt

Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

H Timans

Ik zie hier mijn eigen doperwtjes wel in hoor  ;D
Mvg Harold Timans

Hannie Luijten

 ;D de groenten van Hak. Een erwt dus, hartelijk dank! Maar, die kan niet zIjn komen aanwaaien. Kan die in de potgrond gezeten hebben?
Groet, Hannie

Rien Ondersteijn

Die erwt is óftewel door een ekster[of iets anders] gejat en daarin laten vallen óf door een mens/bezoeker[?]
Die komt nl. niet zomaar aanwaaien .. Ook in de potgrond lijkt me uitgesloten want die wordt behandeld en geseald.
Tenzij iemand 'm er in heeft gestopt bij wijze van grap....    :huh:
Groene groe[n]tjes.Rien.

Hannie Luijten

Mens/bezoeker is uitgesloten. Maar een ekster is wel goed mogelijk of een gaai, die lopen hier wel rond. Een veld met erwten daarentegen zou ik niet weren, maar het kan natuurlijk ook uit een prive-tuin komen.
Bedankt allemaal. Ik zal de waarneming verwijderen.
Groet, Hannie

Rien Ondersteijn

Hannie : ik begrijp niet goed waarom je t Krentenboompje hebt uitgegraven om doodgaan te voorkomen-daarmee beschadig je toch wortels etc? Kon je niet gewoon wateren ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Hannie Luijten

Ai Rien je onderschat mijn tuinierskunsten  ;D
Er viel helaas niet meer tegenaan te wateren, zo heet en droog. Ik heb hier dagelijks de slang lopen en sommigen redden het en sommigen helaas niet.  Dit was nog een jong ding (1,5 jaar geleden geplant). Nog nauwelijks wortel. Verleden jaar had ik al heel veel moeite om hem levend door de zomer te krijgen. Met veel water lukte het toen wel maar het was toen niet heet en ook niet zo droog als nu. Hij heeft een nacht in een emmer water gestaan en toen is hij op pot gegaan. Inmiddels zitten de eerste groene blaadjes er alweer aan dus ik heb het niet helemaal verkeerd gedaan.
Van het najaar krijgt het een nieuw plekje elders in de tuin waar hij minder zonlicht vangt.


Groet, Hannie

Margreet Kwh

#8
Citaat van: Rien Ondersteyn op augustus 05, 2018, 21:53:10 PM
Die erwt is óftewel door een ekster[of iets anders] gejat en daarin laten vallen óf door een mens/bezoeker[?]
Die komt nl. niet zomaar aanwaaien .. Ook in de potgrond lijkt me uitgesloten want die wordt behandeld en geseald.
Tenzij iemand 'm er in heeft gestopt bij wijze van grap....    :huh:
in mengsels vogelzaad zitten wel erwten of andere peulvruchten, misschien is dat de herkomst?
Onder mijn vogelvoederhuisje zag ik ook zo'n kiemplantje.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Hannie Luijten

Citaat van: Margreet Kwh op augustus 08, 2018, 16:12:57 PM
in mengsels vogelzaad zitten wel erwten of andere peulvruchten, misschien is dat de herkomst?
Onder mijn vogelvoederhuisje zag ik ook zo'n kiemplantje.

Die ingeving heb ik inmiddels ook gehad, want ik heb ook vogelvoer waar erwten inzitten. Dat zaad komt weliswaar niet in de buurt van de betreffende plantenpot, maar een gaai of ekster kan het daar natuurlijk wel ingestopt of verloren hebben.
Groet, Hannie