schorpioen vlieg

Gestart door thijsdegraaf, februari 27, 2008, 08:30:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Arp was zo vriendelijk om mijn site na te kijken.  :duim:
Hij had twijfels over mijn schorpioenvlieg. Ik heb hem als Panorpa vulgaris staan. Arp acht  Panorpa germanica ook mogelijk, omdat de banden op de vleugels aan de dunne kant zijn.
Vandaar dat ik hem maar inbreng.
Foto: 29 juli 2007

Groet, Thijs

Arp

Nu ik hem een tikje groter zie neig ik toch weer iets meer naar communis/vulgaris dan germanica, maar in feite zijn de vleugelvlekken ook een ietwat onbetrouwbaar kenmerk - de andere kenmerken ben ik nog niet zo in thuis en zijn deels ook alleen op de mannetjes aanwezig. Iets anders dat uitsluitsel zou kunnen geven is de afmeting van het dier - germanicas zijn duidelijk kleiner dan communis s.l., dus als je vaker schorpioenvliegen ziet en bij deze dacht "tjonge, wat een kleine" dan is de kans weer groot dat het toch germanica was.

Maar eh ... Thijs ... het andere punt ...  zet je 'm nou toch wéér bij de "tweevleugeligen" weg??  :grin:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

grunsven

#2
Kun je een crop van het genitaal posten. De vorm van die twee donkere dingetjes die daar op zitten zijn het beste kenmerk.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

thijsdegraaf

#3
Dit is de enige foto, die ik heb. Bij verder uitvergroten wordt hij onduidelijk.
De volgende keer zal ik wat beter op de grootte letten.
Hij staat nog op dezelfde plaats Arp.  Je zou dat met die twee vleugels toch niet doorvertellen? Dat heb ik trouwens meteen veranderd :whistle:  Ik had ze eerst bij de vlinders staan op mijn site. Maar daar vond ik ze ook niet thuis horen.

Groet,  Thijs

grunsven

Het lijkt alsof die twee dingen op het genitaal uit elkaar lopen maar ik kan niet zien of ze bij de punt weer naar elkaar toe komen (tangvormig) in het eerste geval is het cognata in het tweede zou het communis zijn. Bij germanica zijn ze parallel en dat lijkt me hier niet.  
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

thijsdegraaf

#5
Ik heb een poging gewaagd om uit te vergroten.
Sorry Arp, ik dacht, dat je op mijn site bedoelde. Tja dan moeten ze dat beest ook geen vlieg noemen.  :rolleyes:
Groet, Thijs

Arp

In dit draadje was het één en ander al eens langs gekomen. Ongeveer ter zelfder tijd liepen wat discussies op het Duitse insektenfotos.de, waar Eckart Stolle deze determinatieaanwijzingen bij produceerde.

Op alle foto's die ik ooit van cognata gezien heb zijn de vleugelpunten (nagenoeg) blank - ik zou die uit willen sluiten.

Qua vleugeltekening vind ik het dier van Thijs iets te "dun" voor een communis/vulgaris en iets "aan de zware kant" voor germanica, maar ik zie die wel vaker met een dun bandje en de tekening lijkt ook wel verdacht veel op die van de germanica op nlsrt (?!). Maar goed, die vleugeltekening schijnt niet heel erg betrouwbaar te zijn en je moet bovendien oppassen dat het nogal verschil maakt hoe precies de vleugels op elkaar liggen, iets t.o.v. elkaar verschoven en alles ziet er meteen veel 'zwarter' uit ...

Dan is er de knobbel op de rug van kereltjes die naar mij verteld is, en voor zover ik vast heb kunnen stellen a.h. van foto's bij germanica veel uitgesprokener is dan bij communis s.l. en volgens mij meer "v-vormig met geel randje naar achteren uitloopt" (??? - ik plak er nog een kiekje bij). Ik meen die op het dier van Thijs ook een beetje boven de vleugels uit te zien kijken.

De callipers vind ik nog moeilijk te beoordelen omdat ik er weinig echt goede foto's van kan vinden (staat dus op ge programma voor dit jaar):
- P. communis/vulgaris: Langer en gebogen met spitse punt.
- P. germanica: Korter en recht met stompe punt.

Ik durf niet helemaal te zeggen wat ik nu op de uitvergroting van Thijs zie, maar die op mijn communis/vulgaris lijken langer en op het einde weer naar elkaar toe te lopen:


En in de bijlage dus een germanica.

Ik blijf het lastig vinden, en zwalk nu voor die van Thijs toch weer wat terug richting germanica (vond vanmorgen de vleugeltekening opeens te zwaar, maar na consultatie van meer foto's valt dat toch wel mee) :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#7
Tjonge, zei je niet tegen me, dat je een leek was.
Het blijft dus onzeker.  :grin: Ik vrees dat ik er spec. van moet maken.

Groet, Thijs

Arp

CiteerTjonge, zei je niet tegen me, dat je een leek was.
Als ik geen leek was, dan kon ik wel eenduidiger antwoorden - danwel met "Het is bla bla" of anders met "Het valt niet te zeggen van deze foto"  :lol:

Bij mij zouttie denk ik in het mapje Panorpa cf. germanica landen  :unsure:

Maar wie weet komt er nog wel iemand kijken die wat meer verstand heeft (punt)  :gap:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)