Grote roofvogel (>1.20m spanwijdte) met opvallende egaal oranjebruine buik.

Gestart door Hermas, augustus 03, 2018, 14:54:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hermas

Zojuist landde er een grote roofvogel in een 15 meter hoge conifeer in mijn tuin met een opvallende egaal oranjebruine buik. Wat verder opviel waren zijn lange benen en relatief grote kop+snavel.Na enkele seconden steeg hij weer op en mede doordat hij van mij wegvloog kon ik verder weinig specifieke kenmerken noteren behalve de enorme spanwijdte. In zit schatte ik hem tussen de 60 en 70 cm groot.
Volgens http://www.welkevogelisdit.nl/ zou dit een havikarend kunnen zijn, en de vogel lijkt exact op de vogels op de derde foto. Nu lijkt mij het erg onaannemelijk dat het de Havinkarend betreft, tenzij hij ergens ontsnapt zou zijn.
Vraag: welke andere roofvogel van deze afmetingen en met bovengenoemde kenmerken lijkt op de Havikarend en is redelijkerwijs wel te verwachten in Z-Limburg?

Oenanthe

Afmetingen worden vrijwel altijd verkeerd ingeschat in het veld dus laat ik dat aspect maar buiten beschouwing. Dan blijft buizerd als meest aannemelijke soort over.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OJGoreng

Juveniel vrouwtje havik is ook een optie. Die zijn groot, kunnen als je ze vrij vluchtig ziet erg egaal oranjerood over komen van onderen, hebben lange benen, grote kop en snavel en kunnen momenteel overal opduiken.  Vaak zijn ze een stuk minder schuw dan volwassen vogels.


Met vriendelijke groet, Zainal