Omgangsvormen bij (bijzondere) soorten

Gestart door RWester, februari 26, 2008, 00:44:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

teunvankessel

Conclusie: Probeer je zo veel mogelijk aan de regels te houden, niet van paden etc. vogels worden wel eens verstoord maar dat gebeurd overal, als je de deur van je huis opendoet en er vliegt een merel weg is die net zo goed verstoord.

Ik zeg op slot, voordat er dode vallen!

:censored:  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Steven Wytema

#241
CiteerIn de Dutch Birding gedragsregels staat wel het volgende punt:
CiteerGa niet dichterbij dan anderen
Dit vind ik een vreemde zin. Anderen dichtbij, dus jij ook? Ik weet dat dit niet de bedoeling is van dit punt, maar je zou het kunnen denken!
Moet ik bij zeggen dat dit punt in dezelfde zin weer wordt genuanceerd:
Citeerdoe liever een stapje terug dan een stap naar voren
Het is een principe dat vaak wordt gezien: "als hij daar staat dan mag ik toch ook daar staan?" Bijvoorbeeld bij fotografen..
"en als ik toch daar sta (waar veelal weinig ruimte is), dan maakt het toch niet uit als ik één heel klein stapje verder doe?"

EDIT: en ik denk dat het topic nog niet op slot moet. Volgens mij is iedereen nl nog niet geheel tevreden.../zijn we tot een overeenkomst gekomen.
Steven Wytema


P1234

Citeer...zijn we tot een overeenkomst gekomen.
Als dát je doelstelling is, kan je dit topic inderdaad tot in de eeuwigheid van dagen openhouden. Overeenstemming komt er in deze discussie namelijk nooit.  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

huysse

Het hele gebeuren lijkt wel iets op een andere typische mannensport (wat supporters betreft): voetbal!
Kwaadwillende fans die het bederven voor goedwillende fans en weinig mogelijkheden om de "slechten"aan te pakken.
Misschien eens advies vragen bij ADO ?  :grin:

groet,
Marijke

Marten Hornsveld

#244
maakt het iets uit wat mensen die niet twitchen vinden van twitchen? Ik zeur ook altijd over christenen zonder ooit naar de kerk geweest te zijn... die trekken zich ook niks aan van mijn gezeur.
Als er een mooie soort gezien wordt gun ik iedereen de kans om hem te zien. Ikzelf zal een stapje achteruit gaan als ik hem goed gezien heb, zodat iemand anders hem leuk kan zien zonder overdreven dichtbij te moeten komen.
Nieuwe/zeldzame soorten moeten goed gedocumenteerd worden, dus mooie fototoestellen zijn van harte welkom. Ik kan hem niet betalen en wil toch een mooi plaatje zien op internet om nog even na te genieten :)

Ik ben zelf een sporadische twitcher, ik heb nog nooit meegemaakt dat het mis gegaan is bij een soort. Het gebeurt zelden dat een vogel dusdanig verstoord wordt dat het beest na de eerste(drukste) dag weg is. Vogels kunnen vliegen, zijn de weg kwijt en zullen eerder proberen terug te komen waar ze vandaan komen, dood gaan van vermoeidheid of een ander chill plekje zoeken dan bang zijn voor een paar fotografen en vogelgekken.
vergeet niet dat flitsen overdag vaak niet nodig is, en dus alleen bij die uiltjes een rol kan spelen.

de gedrags regels zijn er. Er wordt over gekletst/nagedacht. en ze worden nageleefd. Ik schroom niet om iemand er op aan te spreken als deze zich niet aan de regels houdt, ongeacht WIE het is. Dat moet iedereen doen en dan zijn we klaar.  :duim:

eline1234

Citeermaakt het iets uit wat mensen die niet twitchen vinden van twitchen? Ik zeur ook altijd over christenen zonder ooit naar de kerk geweest te zijn... die trekken zich ook niks aan van mijn gezeur.
Uhh... Volgens mij heet dat 'je afzonderen' en is dat nou net wat dit topic wil doorbreken. Of heb ik het nu volledig mis?
Als iedereen zo denkt wordt er nooit meer iets gezegd en houdt iedereen zijn eigen waarheid. Het ging toch helemaal niet om wat niet-twitchers van twitchen vinden? (Al gaat de halve discussie daar desondanks over...) Het ging om eventuele verbeterpunten rondom het hele twitchen. Wie weet heeft een buitenstaander met een ander gezichtspunt wel iets zinvols toe te voegen, je daar dan niets van aan trekken 'omdat het toch een niet-twitcher is" lijkt me nogal kortzichtig.
Eline

Ted van der Knaap

CiteerJan,

Jij stelt dat iedereen zich aan regels moet houden...

stel er komt een "once-in-a life-time" twitch voorbij

als ik dan lees dat mensen van hun werk rennen, in de stress raken, de adrenaline uit hun voegen barst, 140 km verderop scheuren.. ..want dit is de enigste soort die ze  nog niet op hun lijstje hebben staan

ben jij nou zo naïef dat je denkt dat ze op hun paadje blijven

Als ik zo'n lijstje (lekker belangrijk!!) zou hebben en er moest er nog 1 op, dan zou ik zelfs een baksteen de boom in gooien om hem maar even 2 sec. te zien,
en ik zou iedereen die om me heen stond helemaal aflikken van geluk

..dat het beest 500m verderop bezweken is aan de stress daar hebben we het maar niet meer over..  MIJN lijstje is compleet   YESSSSSSS!
..en om toch nog even terug te komen naar de kern waar dit topic over gaat, heren Twitchers:

Wie van de heren garandeerd dat hij op het paadje blijft bij deze Twitch

140km rijden en dat terwijl je weet als je 3 passen opzij doet hem ziet, de laatste die je nog nodig hebt op je lijstje...

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

RWester

#247
CiteerIeder mens, groot of klein, belangrijk of onbelangrijk, kan zich pas ontplooien in zijn mens zijn, zijn capaciteiten, zijn wil tot medewerking, zijn genegenheid, zijn mooie menselijke gaven, zijn menselijke mysterie, als hij benaderd wordt met respect, belangstelling en sympathie

Hoi Ted,

Ik denk dat iedereen ondertussen wel bekend is met zeldzame soorten en hoe er mee om te gaan in de toekomst.

Zo'n medewerking om er iets van te zeggen kan zich pas ontplooien als je voldoende ondersteuning hebt, als je met een afwijkend gedrag, in de zin van mogelijke verstoring, te maken krijgt.

Het gaat om de wil tot medewerking om elke twitch, maar niet alleen dat, zelfs elke waarneming, tot een goed eind te laten verlopen.

Zolang je vogelaars met respect, belangstelling en sympathie benadert, zul je een resultaat bereiken, waar we iets mee kunnen.

Jou menselijke mysterie is voor mij inderdaad een mysterie. In afgelopen reacties is regelmatig antwoord gegeven op zaken die je te berde bracht.

Het besef dat voorzichtigheid en verantwoordelijkheid tot mooiere verhalen zal leiden, dan 'negatieve'reacties', is volgens mij goed groeiende, en zal denk ik uiteindelijk leiden tot een verantwoorde 'houding' in het veld, ongeacht welke soort.

Zou je in jou bovenstaande tekst 'mens' vervangen door 'vogel', dan heb je een mooie insteek.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

ArjenDrost †

CiteerRemco, ik zou Waarneming.nl vervangen in Twitch.nl
Wat is dat nou weer voor zinloze opmerking? Er zijn vele doelen waar waarneming.nl voor gebruikt wordt. Twitchen kan ook heel goed zonder waarneming.nl...

redmar_woudstra

#250
Citeer
CiteerRemco, ik zou Waarneming.nl vervangen in Twitch.nl
Wat is dat nou weer voor zinloze opmerking? Er zijn vele doelen waar waarneming.nl voor gebruikt wordt. Twitchen kan ook heel goed zonder waarneming.nl...
Haha, waarneming.nl werd eerst nogal gemeden door de twitchers!
EDIT: ik had hier nog wat anders staan, maar t lijkt me niet verstandig dit te laten staan. Laat ik het op een uiting van frustratie houden.
groet,
Redmar

RWester

Ik heb zojuist binnen de admins voorgesteld alle reacties te resumeren tot een eerste overzicht, alle 'onzin' te verwijderen, en van daar uit weer verder te gaan.

Er is gekibbeld, er zijn verstandige dingen gezegd en er staan reacties op reacties. Even kaf van het koren en weer verder.

Waar het mij persoonlijk omgaat is hoe we 'inhoud' kunnen gaan geven aan de bestaande 'regels' omtrent 'omgangvormen'.    
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


redmar_woudstra

CiteerIk heb zojuist binnen de admins voorgesteld alle reacties te resumeren tot een eerste overzicht, alle 'onzin' te verwijderen, en van daar uit weer verder te gaan.

Er is gekibbeld, er zijn verstandige dingen gezegd en er staan reacties op reacties. Even kaf van het koren en weer verder.

Waar het mij persoonlijk omgaat is hoe we 'inhoud' kunnen gaan geven aan de bestaande 'regels' omtrent 'omgangvormen'.
:duim:  
groet,
Redmar

Rinie van Reenen

#253
Citeer140km rijden en dat terwijl je weet als je 3 passen opzij doet hem ziet, de laatste die je nog nodig hebt op je lijstje...
Na drie stappen opzij zit je op de bijrijdersstoel. Maar gegarandeerd kun je de soort dan niet meer op je lijstje bijschrijven. Misschien wat anders formuleren...

Verder gebeurde het doorlezen van de laatste paar pagina's in een mengeling van lachen en huilen. Hoe een discussie zo gevoerd kan worden...
Misschien wat erg persoonlijk, maar 'k denk toch wel dat het terecht is: als iedere twitcher zich jegens vogels zou gedragen zoals een enkeling zich gedraagt jegens twitchers en hun hobby, dan zag de toekomst er somber uit voor de vogelstand...

Verder, Remco, goed voorstel. (Al begrijp ik wel: deze bijdrage heb ik voor niets getypt... ;).)
Groet, Rinie van Reenen


Ted van der Knaap

Citeer
CiteerJan,

Jij stelt dat iedereen zich aan regels moet houden...

stel er komt een "once-in-a life-time" twitch voorbij

als ik dan lees dat mensen van hun werk rennen, in de stress raken, de adrenaline uit hun voegen barst, 140 km verderop scheuren.. ..want dit is de enigste soort die ze  nog niet op hun lijstje hebben staan

ben jij nou zo naïef dat je denkt dat ze op hun paadje blijven

Als ik zo'n lijstje (lekker belangrijk!!) zou hebben en er moest er nog 1 op, dan zou ik zelfs een baksteen de boom in gooien om hem maar even 2 sec. te zien,
en ik zou iedereen die om me heen stond helemaal aflikken van geluk

..dat het beest 500m verderop bezweken is aan de stress daar hebben we het maar niet meer over..  MIJN lijstje is compleet   YESSSSSSS!
..en om toch nog even terug te komen naar de kern waar dit topic over gaat, heren Twitchers:

Wie van de heren garandeerd dat hij op het paadje blijft bij deze Twitch

140km rijden en dat terwijl je weet als je 3 passen opzij doet hem ziet, de laatste die je nog nodig hebt op je lijstje...
..toch maar weer terug waar het echt om gaat..

degene die persoonlijke kritiek op mij hebben en me de #$%^^#@#$% willen schelden verzoek ik om dat in een persoonlijke PB aan mij te doen

..waar het mij om gaat, regeren is vooruitzien..

Dus..  ..Redmar.., ..Peter.., ..Rinie.., ..Remco.., ..Jan.., enz.

wat is jullie INDIVIDUELE, PERSOONLIJKE antwoord op bovenstaande vraag

een simpele JA of NEE is voldoende





groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

jvdlaan

#256
@Ted

Doet me denken aan een vriend die gewetensbezwaarde was en voor de betreffende commissie zich moest verdedigen.

Een van de commissieleden vroeg:"stel je loopt in een park met je vriendin en er komt een indiaan uit de struiken die je vriendin wilt aanranden en jij hebt een geweer in je handen, wat doe je dan"
Die vriend van mij antwoordde:"..eh, nou met een touw, he..."
Commissielid: "..Touw, welk touw, wat nou..touw.."
Vriend: "Ja wat nou, indiaan?"

Kortom, op hypothetische veronderstellingen wat ik in die specifieke situatie zou kunnen gaan doen, ga ik niet in.

Wat ik in de loop der jaren heb geleerd is dat je je gewoon rustig moet houden bij een twitch. Uiteindelijk duikt de betreffende vogel altijd wel op en kun je zonder iets te doen de vogel in kwestie goed zien. Bij de 2 meest stressvolle twitches uit mijn vogelbestaan, de Bulwers van de Westplaat en de Kroonboszanger van Katwijk heb ik mezelf volledig onder controle weten te houden en dat beloonde zich.

Gerard Troost

Ik vind dat we deze onzinnige discussie moeten stoppen. Als je nog bijna nooit bij een zeldzame soort bent geweest heb je geen recht van spreken en moet je gewoon te mond houden.
Ik heb het gevoel dat die Trollen er voor een heleboel fanatieke vogelaars & waarneming.nl vrienden zorgen dat zij niet meer op dit forum komen (ik ken diverse voorbeelden uit mijn vriendenkring).
We kunnen natuurlijk deze discussie ook gewoon op de DutchBirding nieuwsgroep voeren (waar we dan een anti-troll filter op zetten)
Overigens heb ik alle lof voor de manier waarop sommige mensen (zoals Jan) netjes blijven! Ik kan dat helaas niet ;) :P
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Ted van der Knaap

CiteerJe/Jullie (twitchers) creëren jullie eigen wereld (zonder toezicht van b.v bestuur/organisatie(ja, DPA, stichting!!)

Zonder inspraak van leden,  het lijkt alsof jij (en evt. nog een paar anderen) bepaald
wat er gebeurd.. en kom je wat tegenstand of kritiek tegen dan pareer je dat met opmerkingen of een sneer en daar ben je dan ook weer van verlost en kan weer vrolijk verder je eigen gang gaan, gesteund door de meeste Twitchers hier op het Forum, die als een blok achter je staan en meelopen want dan behoren ze tenminste ergens bij en voelen ze zich heel wat, wat dat betreft is het toch het wereldje van ONS kent ONS en daar komt niemand/geen verandering tussen.

sluiten dit Topic..  ..TRUSTE!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Peter Verhelst

Citeer
Citeer
CiteerJan,

Jij stelt dat iedereen zich aan regels moet houden...

stel er komt een "once-in-a life-time" twitch voorbij

als ik dan lees dat mensen van hun werk rennen, in de stress raken, de adrenaline uit hun voegen barst, 140 km verderop scheuren.. ..want dit is de enigste soort die ze  nog niet op hun lijstje hebben staan

ben jij nou zo naïef dat je denkt dat ze op hun paadje blijven

Als ik zo'n lijstje (lekker belangrijk!!) zou hebben en er moest er nog 1 op, dan zou ik zelfs een baksteen de boom in gooien om hem maar even 2 sec. te zien,
en ik zou iedereen die om me heen stond helemaal aflikken van geluk

..dat het beest 500m verderop bezweken is aan de stress daar hebben we het maar niet meer over..  MIJN lijstje is compleet   YESSSSSSS!
..en om toch nog even terug te komen naar de kern waar dit topic over gaat, heren Twitchers:

Wie van de heren garandeerd dat hij op het paadje blijft bij deze Twitch

140km rijden en dat terwijl je weet als je 3 passen opzij doet hem ziet, de laatste die je nog nodig hebt op je lijstje...
..toch maar weer terug waar het echt om gaat..

degene die persoonlijke kritiek op mij hebben en me de #$%^^#@#$% willen schelden verzoek ik om dat in een persoonlijke PB aan mij te doen

..waar het mij om gaat, regeren is vooruitzien..

Dus..  ..Redmar.., ..Peter.., ..Rinie.., ..Remco.., ..Jan.., enz.

wat is jullie INDIVIDUELE, PERSOONLIJKE antwoord op bovenstaande vraag

een simpele JA of NEE is voldoende
Dit is geen discussie meer. Dit is gezeur!

redmar_woudstra

#260
Citeer
Citeer
CiteerJan,

Jij stelt dat iedereen zich aan regels moet houden...

stel er komt een "once-in-a life-time" twitch voorbij

als ik dan lees dat mensen van hun werk rennen, in de stress raken, de adrenaline uit hun voegen barst, 140 km verderop scheuren.. ..want dit is de enigste soort die ze  nog niet op hun lijstje hebben staan

ben jij nou zo naïef dat je denkt dat ze op hun paadje blijven

Als ik zo'n lijstje (lekker belangrijk!!) zou hebben en er moest er nog 1 op, dan zou ik zelfs een baksteen de boom in gooien om hem maar even 2 sec. te zien,
en ik zou iedereen die om me heen stond helemaal aflikken van geluk

..dat het beest 500m verderop bezweken is aan de stress daar hebben we het maar niet meer over..  MIJN lijstje is compleet   YESSSSSSS!
..en om toch nog even terug te komen naar de kern waar dit topic over gaat, heren Twitchers:

Wie van de heren garandeerd dat hij op het paadje blijft bij deze Twitch

140km rijden en dat terwijl je weet als je 3 passen opzij doet hem ziet, de laatste die je nog nodig hebt op je lijstje...
..toch maar weer terug waar het echt om gaat..

degene die persoonlijke kritiek op mij hebben en me de #$%^^#@#$% willen schelden verzoek ik om dat in een persoonlijke PB aan mij te doen

..waar het mij om gaat, regeren is vooruitzien..

Dus..  ..Redmar.., ..Peter.., ..Rinie.., ..Remco.., ..Jan.., enz.

wat is jullie INDIVIDUELE, PERSOONLIJKE antwoord op bovenstaande vraag

een simpele JA of NEE is voldoende
Als je het zo graag wilt weten: misschien Ja, misschien Nee. Let wel, ik heb volgens mij maximaal 5x een vogel getwitcht en nooit op de een van de eerste dagen, dus ik heb geen idee hoe ik ga reageren. Bovendien zal ik dan toch eerst een ***SPAM*** moeten hebben. Oh ja! Mijn lijst heeft nog voldoende gaten met algemene soorten, dus laat ik die eerst maar gaan doen. Wielewaal, Kruisbek, Ijsgors etc.

Ga je nu ook op reacties van ons reageren?
groet,
Redmar

Gerard Troost

Citeerde laatste die je nog nodig hebt op je lijstje...

LOL! De laatste die je nodig hebt :D
In nl is <5% van de vogelsoorten van de wereld gezien, we zien gemiddeld 3á4 nieuwe soorten voor NL per jaar, dus over een dikke 2000 jaar praten we wel weer verder, enne niet op vakantie gaan hoor, anders mis je wellicht niet die laatste die je nodig hebt! B)

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Rinie van Reenen

#262
Citeer
Citeerwaar dit topic over gaat, heren Twitchers:

Wie van de heren garandeerd dat hij op het paadje blijft bij deze Twitch
Dus..  ..Redmar.., ..Peter.., ..Rinie.., ..Remco.., ..Jan.., enz.
wat is jullie INDIVIDUELE, PERSOONLIJKE antwoord op bovenstaande vraag
een simpele JA of NEE is voldoende
Het lijkt me niet, dat wij persoonlijk verantwoording schuldig zijn. Bovendien is deze vraag enigszins moeilijk te beantwoorden. Ik heb me stellig voorgenomen om nooit harder te rijden dan maximaal is toegestaan. Maar om dat te garanderen, nee, dat zou zelfoverschatting zijn.
Citeerdegene die persoonlijke kritiek op mij hebben en me de #$%^^#@#$% willen schelden verzoek ik om dat in een persoonlijke PB aan mij te doen
Ik hoop niet dat er iemand is die dit wil; al geef ik toe: bij iedere uitspraak loop je het risico om het alsnog te doen. Ik heb geprobeerd na te denken over mijn bijdragen, en heb ook het idee hierin niet te persoonlijk/schelderig te worden. Als dit echter wel het geval is: dan mijn excuses.
Overigens, misschien is het goed om ook eens een PB'tje te schrijven aan DBA.
Groet, Rinie van Reenen

hiskodevries

Binnenkort komt een evaluatie van bovenstaande gezichtspunten.
Duidelijk is wel dat deze discussie hier en daar te verhit gevoerd wordt en dat standpunten vaak herhaald worden.
We moeten proberen om zulke discussies niet op de man te spelen.
Tot de evaluatie zit dit topic op slot.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rein Genuït

Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/