Omgangsvormen bij (bijzondere) soorten

Gestart door RWester, februari 26, 2008, 00:44:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

#31
CiteerWat is de doelstelling van de DBA?
Wat even googlelen al niet oplevert:

CiteerDe DBA heeft als doelstelling het bevorderen van grillen en barbecuen, met als uitgangspunt de optimale bereiding van maaltijden van gegrillde (vlees-)producten.

Oh wacht, dat was een andere DBA.  :D  :D  :grin:

huysse

#32
En wat heeft die doelstelling (volgens Wikipedia) dan met twitchen te maken?

groet,
Marijke

laatvlieger

Citeer
CiteerWat is de doelstelling van de DBA?
Wat even googlelen al niet oplevert:

CiteerDe DBA heeft als doelstelling het bevorderen van grillen en barbecuen, met als uitgangspunt de optimale bereiding van maaltijden van gegrillde (vlees-)producten.

Oh wacht, dat was een andere DBA.  :D  :D  :grin:
The Disabled Birders Association is a relatively young organisation seeking to improve access for people with disabilities to reserves, facilities and services for birding.

oh nee.... dat was ook weer een andere DBA
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

huysse

CiteerThe Disabled Birders Association ......
Geleidelijk aan begin ik het verband te zien! ;)
Als je weet dat twitch onder andere zenuwtrekking betekent...

groet,
Marijke

ArjenDrost †

Maar ok, de DBA (degene waar we het hier over hebben) heeft het twitchen gestimuleerd. Zij hebben zich vooral op (het ontdekken, zien en vastleggen van) die bijzondere waarnemingen gericht. Zo hebben ze oa. een telefoonlijn met meldingen van zeldzame soorten gestart, met later een semafoonsysteem (en nu via e-mail) om zo snel mogelijk op de hoogte te zijn van zeldzame waarnemingen.

Overigens is deze discussie niet nieuw, in het laatste nummer van DB (het blaadje van de DBA) staat een verhaal over de oprichting van de DBA. Ook toen was er al enorm veel weerstand.
Overigens hebben zij ook al jaren een gedragscode, waar over het algemeen volgens mij prima aan gehouden wordt. Alleen is het voor hun natuurlijk erg lastig om hier in het veld echt op te controleren, zonder een twitchpolitie in te stellen. En als ze al misstanden tegenkomen is het natuurlijk ook lastig voor hun om er iets aan te doen. Dat zal toch van de mensen in het veld uit moeten gaan.

Groetjes, Arjen

Zonnekoning

CiteerMaar bij de Ruigpootuil ging alles toch goed? Was je vermoeden toch fout...
Ja, daar gaat de tent op slot EN er is iemand van de beherende organisatie aanwezig, die een oogje in het zeil houdt (dat draadje heb ik nu ook gelezen)!
Als je je niet gedraagt, krijg je een dikke vette boete. :duim:
Er is dus goed toezicht en dat kan je bij de Dwerguil niet zeggen. Er was alleen "sociale" controle. <_<

Conclusie: Te druk, teveel verstorende factoren en niemand die een goede (financiële) schop voor de  :censored: kan geven!

Als buitenstaander zou ik nog steeds zeggen: Q.E.D.!
Dus toch maar eens collectief achter de oortjes krabben en eens NAdenken. ;)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Edwin Russer

CiteerEn wat heeft die doelstelling (volgens Wikipedia) dan met twitchen te maken?

groet,
Marijke
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vogelen
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jvdlaan

CiteerWat is de doelstelling van de DBA?
Heb gekeken op de site maar kan niets vinden???

groet,
Marijke
Ooit vroeg een journalist aan George Mallory (gevierd Brits alpinist, verdwenen in 1924 op de noordzijde van Mount Everest, teruggevonden in 1999 op c 8500 m) waarom hij Everest ging beklimmen. "Omdat hij er staat", zou hij hebben gezegd.

Wel nu op de vraag waarom ik twitch, zal ik antwoorden, "omdat-ie er zit".

Jan.


Edwin Russer

Dit is ook wel een leuk artikel o.a. over twitchen, vogels kijken, gedragsregels etc.

http://www.zestforbirds.co.za/twitch.html
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

huysse

Citeer
CiteerWat is de doelstelling van de DBA?
Heb gekeken op de site maar kan niets vinden???

groet,
Marijke
Ooit vroeg een journalist aan George Mallory (gevierd Brits alpinist, verdwenen in 1924 op de noordzijde van Mount Everest, teruggevonden in 1999 op c 8500 m) waarom hij Everest ging beklimmen. "Omdat hij er staat", zou hij hebben gezegd.

Wel nu op de vraag waarom ik twitch, zal ik antwoorden, "omdat-ie er zit".

Jan.
Ik vroeg het je niet hoor!

groet,
Marijke

Zonnekoning

Nu snap ik het!
Twitchers hebben dezelfde aandoening als Charles Druyfus uit de Pink Panther-films!
Inspecteur Clouseau blijkt dus meerdere malen te zijn gereïncarneerd! :lol:  :lol:  :lol:  ;)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

huysse

Edwin, bedankt voor de extra informatie maar ik vroeg naar het verband tussen de DBA en het twitchen.
In jouw eerste link wordt (weer in Wikipedia) gesteld dat DBA een tweemaandelijks tijdschrift uitgeeft over bijzondere waarnemingen.
Tweemaandelijks, dat kun je toch geen stimulans van het twitchen noemen?

groet,
Marijke

ArjenDrost †

CiteerTweemaandelijks, dat kun je toch geen stimulans van het twitchen noemen?

groet,
Marijke
Marijke, zie ook mijn eerdere post over de telefoonlijn/semafoon/e-mailsysteem. Allemaal opgericht door de DBA, waardoor twitchers nu binnen een paar minuten weten wat waar zit.

En vergelijk dat met het verhaal van Jan over zijn Ruigpoottwitch van 30 jaar terug. Hij had een telefoontje gekregen dat er 3 week geleden een Ruigpootuil gezien was.

Lijkt me toch een behoorlijke stimulans. Overigens doet waarneming.nl ook goed mee op dit moment.

Justin Jansen

#44
Dba = een stichting.
Deze stichting geeft een blad uit (Dutch Birding), waarin meldingen van bijzondere vogels in Nederland, Belgie en de rest van de WP worden gemeld. Tevens wordt er aandacht geschonken aan identificatieproblemen, buitenland etc.
Kan je niet echt zeggen wat de relatie is tussen DBA en Twitchen maar een groot deel van de abonnees van het blad zijn deze zogenaamde " twitchers".
M.v.g., Justin Jansen


huysse

Citeer
CiteerTweemaandelijks, dat kun je toch geen stimulans van het twitchen noemen?

groet,
Marijke
Marijke, zie ook mijn eerdere post over de telefoonlijn/semafoon/e-mailsysteem. Allemaal opgericht door de DBA, waardoor twitchers nu binnen een paar minuten weten wat waar zit.

En vergelijk dat met het verhaal van Jan over zijn Ruigpoottwitch van 30 jaar terug. Hij had een telefoontje gekregen dat er 3 week geleden een Ruigpootuil gezien was.

Lijkt me toch een behoorlijke stimulans. Overigens doet waarneming.nl ook goed mee op dit moment.
Hoi Arjen,
Was ook eigenlijk een antwoord op Edwins bericht.

Marijke

Ben Wielstra

#46
Maar even tussendoor, de DBA is wel meer dan een twitchersclubje!

Edit: of Justin is snel, of ik ben langzaam. Kies maar!

huysse

CiteerDba = een stichting.
Deze stichting geeft een blad uit (Dutch Birding), waarin meldingen van bijzondere vogels in Nederland, Belgie en de rest van de WP worden gemeld. Tevens wordt er aandacht geschonken aan identificatieproblemen, buitenland etc.
Kan je niet echt zeggen wat de relatie is tussen DBA en Twitchen maar een grott deel van de abbonees van het blad zijn deze zogenaamde " twitchers".
Dus eigenlijk is de DBA niet de officiele club van de twitchers en was het idee van Ted om een club op te richten niet eens zo gek.
Dat de meeste twitchers dat anders ervaren is misschien omdat ze ook niet precies weten hoe het in elkaar zit?

groet,
Marijke

ArjenDrost †

Op zich is die club er ook al, namelijk de club 450... Alleen heeft die club nu 4-8 leden (namelijk mensen die 450 soorten of meer gezien hebben), dus die kunnen nog niet erg veel doen...

@Marijke: dat had ik door, alleen had ik daarvoor al aangegeven waarom zij toch echt wel een stimulerende rol gehad hebben. Jou reactie leek daardoor wat overbodig.

laatvlieger

Citeer
CiteerWat is de doelstelling van de DBA?
Heb gekeken op de site maar kan niets vinden???

groet,
Marijke
Ooit vroeg een journalist aan George Mallory (gevierd Brits alpinist, verdwenen in 1924 op de noordzijde van Mount Everest, teruggevonden in 1999 op c 8500 m) waarom hij Everest ging beklimmen. "Omdat hij er staat", zou hij hebben gezegd.

Wel nu op de vraag waarom ik twitch, zal ik antwoorden, "omdat-ie er zit".

Jan.
Nou Jan,

Dan hoop ik niet voor jou dat jij 75 jaar later op 8,5 km van de plek van de ruigpootuil wordt teruggevonden...  ;)  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Weia

Bij de dwerguil waren er veel goede geluiden maar ook een stapeltje wanklanken, bij de ruigpootuil is het bijna helemaal goed, nu alleen nog zorgen dat het altijd helemaal goed gaat. (Ruigpootuil 'bijna helemaal goed' want ik zag al wel geflitste foto's van vogelaars plus een opmerking dat je niet hoeft te tapen want je kunt ook zelf het geluid nadoen. Ja hoor.)
Er zijn gedragsregels van dba, waarneming.nl en birdpix, niet iedereen kent ze, verwijs ernaar, hou ze levend.
Maar misschien is het beter om veel strakkere gedragsregels te hanteren: iedereen 100% van de tijd op de paden, ook anderszins aan de regels van de beheerders houden, nooit flitsen, nooit tapen, geen geluiden nadoen en nog zo wat. Dan is er nul wanklank en komt er ook nul discussie. De ruigpootuil zat al dicht bij dit ideaal en dat moet ook kunnen als er geen boswachter met bonnenboekje in de buurt is.  
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

HansP

CiteerBij de dwerguil waren er veel goede geluiden maar ook een stapeltje wanklanken, bij de ruigpootuil is het bijna helemaal goed, nu alleen nog zorgen dat het altijd helemaal goed gaat. (Ruigpootuil 'bijna helemaal goed' want ik zag al wel geflitste foto's van vogelaars plus een opmerking dat je niet hoeft te tapen want je kunt ook zelf het geluid nadoen. Ja hoor.)
Weia,
laten we niet op alle slakken zout gaan leggen, maar juist toejuichen dat dit zo goed is gegaan. Ten aanzien van die flitsen: dat zijn foto's van vogelaars op afstand van de uil. Zo kan je overal wel commentaar op hebben: Die badjas uit Zwolle had zijn auto zo ongelukkig neergezet en hij deed ook nog zijn koplampen aan (op 1,5 km afstand van de uil).... :huh:

Punt dat ik wil maken: we zijn scherp op regels, het is nu zeer goed gegaan: laten we daar de aandacht op vestigen en niet te veel in één keer willen. Die 'verfoeilijke twitchers', zijn net kleine kinderen: prijs ze om wat goed gaat....

Hans Pohlmann
Twitcher, RPU-zoeker, Vogelaar, bijna-vader, etc, etc, etc.
Groet,
Hans Pohlmann

laatvlieger

#52
Citeer
Punt dat ik wil maken: we zijn scherp op regels, het is nu zeer goed gegaan: laten we daar de aandacht op vestigen en niet te veel in één keer willen. Die 'verfoeilijke twitchers', zijn net kleine kinderen: prijs ze om wat goed gaat....

Punt is, Waarom is dat zo goed gegaan?
Wat zijn succestwitches geweest en wat was er anders bij een succestwitch ten opzichte van een rampzalig verlopen twitch? Als we dat een beetje door krijgen, dan zullen twitches in de toekomst alleen maar beter verlopen.

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Bas vd Burg

Wat Weia schreef wou ik ook al zeggen.

De middelen zijn er al een tijdje, namelijk de gedragsregels op waarneming.nl, dutchbirding.nl, birdpix.nl (misschien ook al op nederpix.nl en digiscooppix.nl?). Als iedereen die regels nu eens zou doorlezen, uitprinten en in de portomonnee doet, zich er aan houdt, anderen terecht aanspreken op negatief gedrag, enz enz dan zijn we al een heel eind.

Er zijn vast nog wel meer oplossingen te bedenken, zomaar een paar (idiote) ideetjes:
- de Twitchpolitie, gemandateerd en wel (twitchers-knokploeg/uitsmijter);
- vrijwilligers van dba/waarneming.nl op laten leiden tot verkeersregelaar bij de politie om zo de verkeerstromen in goede banen te kunnen leiden;
- bij een massa-twitch te allen tijde de terreinbeheerder bellen, de politie en desnoods de gemeente;
- enz enz enz

Groetjes

Bas vd Burg, ook bijna-vader, vogelaar, broedvogelinventarisant, RPU-dipper enz enz
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Steven Wytema

CiteerDe middelen zijn er al een tijdje, namelijk de gedragsregels op waarneming.nl, dutchbirding.nl, birdpix.nl (misschien ook al op nederpix.nl en digiscooppix.nl?). Als iedereen die regels nu eens zou doorlezen, uitprinten en in de portomonnee doet, ...
De gedragsregels liggen sinds Dwerguil standaard in mn handschoenenvakje.
Steven Wytema


jvdlaan

Citeer
CiteerDe middelen zijn er al een tijdje, namelijk de gedragsregels op waarneming.nl, dutchbirding.nl, birdpix.nl (misschien ook al op nederpix.nl en digiscooppix.nl?). Als iedereen die regels nu eens zou doorlezen, uitprinten en in de portomonnee doet, ...
De gedragsregels liggen sinds Dwerguil standaard in mn handschoenenvakje.
Dat is wel erg laat, tenzij je ze bij je hebt om uit te delen  ;)  

jvdlaan

Citeer
Citeer
Punt dat ik wil maken: we zijn scherp op regels, het is nu zeer goed gegaan: laten we daar de aandacht op vestigen en niet te veel in één keer willen. Die 'verfoeilijke twitchers', zijn net kleine kinderen: prijs ze om wat goed gaat....

Punt is, Waarom is dat zo goed gegaan?
Wat zijn succestwitches geweest en wat was er anders bij een succestwitch ten opzichte van een rampzalig verlopen twitch? Als we dat een beetje door krijgen, dan zullen twitches in de toekomst alleen maar beter verlopen.
Over alle belangrijke twitches vanaf 1991, zie http://www.xs4all.nl/~jnvdlaan/

En die gingen goed.

jvdlaan

Citeer
Citeer
CiteerWat is de doelstelling van de DBA?
Heb gekeken op de site maar kan niets vinden???

groet,
Marijke
Ooit vroeg een journalist aan George Mallory (gevierd Brits alpinist, verdwenen in 1924 op de noordzijde van Mount Everest, teruggevonden in 1999 op c 8500 m) waarom hij Everest ging beklimmen. "Omdat hij er staat", zou hij hebben gezegd.

Wel nu op de vraag waarom ik twitch, zal ik antwoorden, "omdat-ie er zit".

Jan.
Nou Jan,

Dan hoop ik niet voor jou dat jij 75 jaar later op 8,5 km van de plek van de ruigpootuil wordt teruggevonden...  ;)
op 8500 meter hoogte, vergeten...
hemelsbreed nog minder dan een kilometer...

Jan (twitcher, tot in den doet...)

theomuusse

Waarom mogen twitchers niet gewoon twitchen?
Laat ons toch.
Wij hebben onze hobby en anderen zitten op muggeziften, of sportvissen, of eten vlees, of geven wilde vogels de schuld van vogelpest.
Als je niet van twitchen houdt, ga lekker naar MSN ofzo, of naar de Arena.
Liefs theo

BramtK

#59
Jongens jongens jongens, laten we ons niet zo concentreren op twitchers vs. de rest. Een aantal mensen voelt zich daarmee erg aangesproken (terwijl het ook gewoon vogelaars zijn) en heel veel mensen die zich geen twitcher voelen zijn wel eens op een twitch geweest. Gevolg is dat we lijnrecht tegenover elkaar staan en dat is op zich nuttig, maar die fase kunnen we nu ook wel eens achter ons laten.

Over de gedragsregels, zouden die van waarneming.nl niet wat los moeten worden gemaakt van twitching, dit is ten slotte geen twitch site.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs