Omgangsvormen bij (bijzondere) soorten

Gestart door RWester, februari 26, 2008, 00:44:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

Een aantal op zich interessante topics binnen Waarneming.nl dreigen te verzanden in het onderwerp 'verstoring'.

Om dergelijke topics 'on topic' te houden bij deze een topic over spelregels en omgangsvormen bij het doorgeven en bezoeken van voor meer mensen interessante soorten.

Verstoring is altijd aanwezig. Op welke manier ziet men het vaakst een Bokje? Gebleken is dat het netjes kan gaan, getuige de Ruigpootuil. Het kan ook minder prettig gaan, getuige de Dwerguil.

Maak er geen scheldpartij van, maar geef onderbouwde kritiek. Lees goed wat mensen bedoelen en lees het hele topic voor je een reactie geeft. Dit om herhalingen in dit topic te voorkomen.

Scherpe kritieken mogen zeker gegeven worden. De admins van Waarneming.nl behouden zich in deze wel het recht voor om, na ruggespraak, 'corrigerend' te mogen ingrijpen. Dit is niet om 'agentje' te spelen, alswel om te werken naar een zinvol onderwerp, waar we gezamenlijk in de toekomst wat aan kunnen hebben.

Met hartelijke groet,

Remco Wester





Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Guus Peterse

Er is toch meen ik een gedragscode, bij waarneming.nl en dezelfde bij dutchbirding? Zou die niet als startpunt kunnen dienen?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

vinexfred

CiteerEr is toch meen ik een gedragscode, bij waarneming.nl en dezelfde bij dutchbirding? Zou die niet als startpunt kunnen dienen?
Gedragscode prima, maar wat te doen als mensen zich daar niet aan houden...? (Dwerguil)

Zoals bij de Ruigpoot is natuurlijk voorbeeldig en een richtlijn voor hoe het moet:

Als ontdekker je verantwoordelijkheid nemen en in een kwetsbare situatie (!) zorgen voor een gecoördineerde twitch eventueel in samenwerking met de terreinbeheerder.
Mocht de situatie dusdanig kwetsbaar zijn en onder toezicht twitchen is geen optie dan moet je als ontdekker  je verantwoordelijkheid nemen en niet openbaar maken.... (embargo).
Simpel en doeltreffend en in het belang van iedereen. Naar mijn opinie gaat het belang van de vogel/flora/fauna t.p.  altijd voor het belang van de (jaar)lijsten...


fred  :angel:  
Kijken is iets anders dan zien...

Ted van der Knaap

... wat ik me afvraag, bestaat er iets als een vereniging voor twitchers...

Als dat niet zo is.. ..zou zoiets tot stand kunnen komen?..

..bv. de NBT = de Nederlandse  Bond van Twitchers

een club waar je lid van kunt worden, met statuten, ledenvergadering, clubblad, excursies... ...waar leden ervaringen met elkaar kunnen delen... en er sociale controle is.. ..als een lid zich (meerdere keren) misdraagt dan geroyeerd kan worden en er georganiseerd twitchen naar zeldzame waarnemingen kunnen worden georganiseerd..  ..al dan niet in overleg met een boswachter, bond of wat dan ook

met een (2) maandelijks clubblad, de "Twitch" (of wat mij betreft "de Connie"  ;) )
en een jaarlijkse barbeque (gezellie) of de echte dierenliefhebbers kaasfondue

(voorzitterstip: Peter van Wetter)  
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

garryb

#4
Bestaat al 30 jaar: DUTCH BIRDING ASSOCIATION
Welkom!

ArjenDrost †

Is inderdaad prettig dat als je zo hard tegen een groep aan zit te schoppen je er blijk van geeft in een beetje te weten waar je het over hebt... Die club bestaat al jaren..

frankw

CiteerBestaat al 30 jaar: DUTCH BIRDING ASSOCIATION
Welkom!
:D  


Ted van der Knaap

CiteerIs inderdaad prettig dat als je zo hard tegen een groep aan zit te schoppen je er blijk van geeft in een beetje te weten waar je het over hebt... Die club bestaat al jaren..
...misschien tijd voor een nieuwe club..!!

..verse ideeën, nieuwe inzichten.. anders georganiseerd, verandering van "vastgeroeste" patronen..

let wel:

ben zelf geen Twitcher en wil dat ook niet worden.. probeer alleen een beetje voor elkaar te krijgen dat de vogels (dieren) in alle rust in hun natuurlijke omgeving kunnen gedijen
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Justin Jansen

Citeer
CiteerIs inderdaad prettig dat als je zo hard tegen een groep aan zit te schoppen je er blijk van geeft in een beetje te weten waar je het over hebt... Die club bestaat al jaren..
...misschien tijd voor een nieuwe club..!!

..verse ideeën, nieuwe inzichten.. anders georganiseerd, verandering van "vastgeroeste" patronen..

let wel:

ben zelf geen Twitcher en wil dat ook niet worden.. probeer alleen een beetje voor elkaar te krijgen dat de vogels (dieren) in alle rust in hun natuurlijke omgeving kunnen gedijen
Regel je dan ook ff al die mountainbikers, wandelverenigingen, fietsers, scoutinggroepen die in slagorden door het bos en andere gebieden trekken en veel verstoren. Ik neem aan dat je ook in de discussiegroepen zit, want die verstoren toch veel.
Pak als je toch bezig bent gelijk ook alle overtreders van milieuregelgeving aan en de automobilist en ga zo maar door!
Het lijkt alleen maar dat je je moet zeuren over de zogenaamde twitchers! Wordt daar erg moe van...
En het is niet te rijmen met de ondertekening van je berichten....
M.v.g., Justin Jansen


Rinie van Reenen

#10
En gelukkig is daar Ted! Hij is nog aan het leren (still learning), maar weet gelukkig al wel dat de patronen vastgeroest zijn...
Ted, alsjeblieft; ik ben ook geen twitcher, dus ik kom niet op voor mijn eigen belangen, maar zou je toch willen vragen iets verstandiger te zijn.
- Hoed jezelf voor een (zoals ze dat wel noemen) messias-complex, waarbij je het gevoel hebt dat de toekomst (van een land, een club etc.) van jou afhangt.
- Als je kritiek wilt hebben op een club, zorg dan dat je éérst je verdiept in hoe de zaken lopen.
- Nieuwe ideeën zijn niet als zodanig verkeerd, maar wees daarin niet al te pretentieus, zoals nu met je voorstel voor een complete nieuwe bond.
Citeerprobeer alleen een beetje voor elkaar te krijgen dat de vogels (dieren) in alle rust in hun natuurlijke omgeving kunnen gedijen.
Probeer dan ook voor elkaar te krijgen, dat twitchers (mensen) in alle rust en orde in hun natuurlijke omgeving (= DBA) kunnen gedijen...
Groet, Rinie van Reenen

Gert Veurink

#11
:censored:  en bovendien zei ik net ook al dat je  :censored: met je handtekening. Verder  :censored:  maar laten we construcief blijven.

;)

En zoals Fred terecht opmerkt. Onderstaande lijkt me een goed startpunt voor een discussie. Rechtstreeks van de DBA-site:

"Gedragsregels voor vogelaars


We doen een beroep op iedere vogelaar (DBA-begunstiger of niet) zich naar deze gedragsregels te gedragen, niet alleen ten behoeve van het welzijn van de desbetreffende vogel(s) en van de flora en fauna in de directe omgeving maar ook om het plezier van andere vogelaars niet te bederven.  


1. Houd voldoende afstand tot de vogel zodat deze niet wordt verstoord. Bedenk dat een vogel het beste kan worden bekeken als deze zich op zijn gemak voelt. Ga niet dichterbij dan anderen en doe liever een stapje terug dan een stap naar voren. Een telescoop kan in deze goede diensten bewijzen. Andere vogelaars die later arriveren krijgen zo ook een kans de vogel te zien. Fotografen en videografen dienen zich ervan te verzekeren dat hun acties anderen en de vogel niet hinderen. In het belang van de documentatie van een geval kan - na overleg - een enkele fotograaf of videograaf soms worden verzocht meer naderbij te gaan dan anderen. Overigens is ook het maken van tekeningen en schetsen aan te bevelen.
2. Betreed niet zonder meer voor publiek gesloten terreinen zoals reservaten, landgoederen, tuinen, weilanden en dergelijke. Vraag toestemming van de eigenaar of beheerder, wees tactvol en leg de situatie uit. In de meeste gevallen blijkt men zeer geïnteresseerd te zijn en wordt volop medewerking verleend.
3. Laten de ontdekker en degenen die vertrouwd zijn met de situatie ter plaatse bij het arriveren van vogelaars aanwijzingen geven die verontrusting van andere vogels en dieren of schade aan het terrein voorkomen. Laat het doorgeven van het nieuws telkens duidelijk van dergelijke aanwijzingen vergezeld gaan, ook via de Dutch Birding-inspreeklijn (010 - 428 12 12) zodat op de Dutch Birding-vogellijn zorgvuldige inlichtingen kunnen worden ingesproken. Wees behulpzaam bij het treffen van maatregelen om de belangstelling in goede banen te leiden.
4. Wees geduldig en terughoudend wanneer de vogel zich niet dadelijk vertoont of (tijdelijk) wat verder weg zit. Blijf ook rustig als de vogel zich plotseling naar een andere plek in de buurt verplaatst; zorg dat de vogel zich ook daar op zijn gemak voelt.
5. Bedenk dat iemand die een eind onderweg is geweest of een vrije dag heeft genomen om een bepaalde vogel te zien, misschien onder grotere spanning staat dan uzelf. Schroom echter niet vogelaars op hun gedrag aan te spreken indien zij er blijk van geven de gedragsregels niet te kennen."
groet!
Gert Veurink



Rinie van Reenen

CiteerEn zoals Fred terecht opmerkt.
Guus.
Groet, Rinie van Reenen

Gert Veurink

Citeer
CiteerEn zoals Fred terecht opmerkt.
Guus.
Zoals Rinie terecht opmerkt...
groet!
Gert Veurink



ArjenDrost †

Citeer...misschien tijd voor een nieuwe club..!!
Volgens mij zijn alle twitchers meer dan tevreden met de DBA. Op zich gaat het volgens mij ook een stuk beter dan een aantal jaar terug. De sociale controle is een stuk groter en men houdt zich over het algemeen redelijk aan de regels.
Probleem is alleen dat twitchen steeds populairder wordt, waardoor er bij de echt goede soorten er zomaar 100 man kunnen staan. En ja, 100 man leveren nou eenmaal meer verstoring dan Jan van d'r Laan in een tentje in een bos. En met de opkomst van de digitale fotografie staan er steeds meer fotografen tussen, die toch het liefst zo dichtbij mogelijk staan voor een goede foto.

Maar ik zou niet weten wat een nieuwe club daaraan zou kunnen veranderen wat de DBA (en waarneming.nl en birdpix misschien?) niet kan.

Overigens vind ik het eigenlijk wat vreemd na een zeer succesvolle twitch (waar ik zelf overigens niet bij was) deze discussie te moeten voeren. Als ik de verhalen zo hoor is dit juist een voorbeeld van hoe het wel moet. Laten we dit dus als voorbeeld nemen en op zoek gaan naar de volgende mooie vogel.

Groeten, Arjen

Rinie van Reenen

#15
Citeerben zelf geen Twitcher en wil dat ook niet worden..
Misschien moet je het dan toch eens worden. Zie bijdrage van Arjen:
CiteerOverigens vind ik het eigenlijk wat vreemd na een zeer succesvolle twitch (waar ik zelf overigens niet bij was) deze discussie te moeten voeren. Als ik de verhalen zo hoor is dit juist een voorbeeld van hoe het wel moet.
Als Ted twitcher was geweest, had'ie ervaren dat het goed gegaan was, en niet meer de noodzaak gevoeld tot verbetering te komen.
Groet, Rinie van Reenen

steenl

De eeuwige discussie barst weer los.
Waarom met 200 man (zelden een vrouw) of meer naar één plek gaan voor een zeldzaam vogeltje.
Tegenstanders komen vaak met de volgende argumenten: Wat is het nut? natuur wordt verstoord, zielig voor de zeldzame vogel in kwestie enz enz enz.
Voorstanders hebben de volgende argumenten: de spanning, de gezelligheid onderling met twitchers, genieten van een nieuwe vogelsoort enz enz enz.

Dit verschil tussen tegenstanders en voorstanders ga je dus ook nooit oplossen. Het verschil zit hem nl in de beleving van iets. Is bij ieder mens verschillend.
Ik word vaak voor gek versleten. Nou mooi zo laten!!! Ik voel me er goed bij.

Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat MEGA-twitchen worden geëvalueerd. Er gaat inderdaad wel eens wat mis. Maar over het algemeen verlopen de twitchen prima. Mensen die vaak commentaar hebben, snappen de beleving van twitchen niet. Hebben juist vaak een aversie tegen die beleving.
Maar is twitchen nou echt zo erg?
Dan ben ik het geheel met Justin eens. Kan ik zo nog tig doelgroepen opnoemen waarvoor je nieuwe bonden voor zou moeten oprichten.
Mountainbikers, hondenbezitters, mensen met kleine kinderen, enz enz enz
We zijn helaas met teveel mensen op een te klein stukje land.
Laten we het beste ervan maken, twitchers doen het nog niet zo slecht.

Kortom: excessen bespreken en daarvan leren.
Wat mij betreft mogen man en paard van overtreders genoemd worden.
Maar dan gaat het misschien wel te persoonlijk worden.

luc.hoogenstein

#17
CiteerMaak er geen scheldpartij van, maar geef onderbouwde kritiek. Lees goed wat mensen bedoelen en lees het hele topic voor je een reactie geeft. Dit om herhalingen in dit topic te voorkomen.
Jammer om te zien hoe het binnen no-time de oorspronkelijke discussie weer om zeep geholpen is (goh, op welk forum, met gedragscode, zie je dat nou ook steeds weer gebeuren?).

Gedragscodes hebben vanuit de genoemde voorbeelden vooral een betekenis naar de buitenwacht: het laat zien dat je als site je verantwoording neemt en alleen mensen toe wilt laten die zich houden aan datgene wat in die gedragscode staat. Daar houdt het wat de site betreft mee op: de naleving van een dergelijke code moet in het veld plaatsvinden. En dat is minder makkelijk dan het lijkt: ten eerste moet je heel wat kennis in huis hebben om in te kunnen schatten wat verstoring precies is (duidelijke gevallen daar gelaten: er is een groot grijs schemergebied). Misschien moet het daarmee beginnen: probeer verstoring te definieren. Het schijnen van een lamp in het gezicht van een uil is een duidelijke, maar hoe zit het met een wandeling in het donker binnen het territorium van een uil? Het is niet mijn bedoeling om een dergelijk specifiek voorbeeld verder uit te gaan werken, maar het gaat om een meer theoretische benadering: als je niet weet waar je het over hebt, dan kun je ook niet op zoek gaan naar omgangsvormen ter voorkoming van verstoring. Het is evident dat geen enkele vogelsoort hetzelfde is, en dat zelfs binnen een soort individuen verschillend kunnen reageren.

Rinie van Reenen

#18
CiteerMisschien moet het daarmee beginnen: probeer verstoring te definieren.
Op zich is dat natuurlijk helemaal niet onzinnig. Probleem is alleen natuurlijk wel, dat je bij het definieren van individuele verstoring (is deze Dwerguil, deze Ruigpootuil, deze Blauwstaart nu wel of niet verstoord) erg veel inlevingsvermogen nodig hebt - met het gevaar dat wij onderhand meer weten van de specifieke vogel dan de vogel over zichzelf weet.

Het lijkt me daarom belangrijk dat het primair gaat om de totaalverstoring. Als het totaal van een leefgebied verstoord wordt, wordt een individueel organisme vaak ook verstoord. Daar valt best wat over te zeggen:
- Je houden aan de regels van de terreinbeheerder. Dit is natuurlijk sowieso een plicht: je daar niet aan houden is onwetmatig. Maar het heeft ook als doel om verstoring tegen te gaan.
- Geen vegetatie vernielen. Nu ja, ik voel het al aankomen: ook hier is een grijs gebied. Wanneer is een vegetatie vernield? Wanneer is een vegetatie kwetsbaar?

Overigens is het punt 'individuele verstoring' bij zeldzame en kwetsbare broedgevallen natuurlijk wél van belang. Je kunt dan denken aan Ruigpootuil, Wilde Zwaan, Kraanvogel, Oehoe, Buidelmees, Kwartelkoning etc. In dergelijke gevallen is het inderdaad wel zaak om verstoring te definiëren.
Groet, Rinie van Reenen

Justin Jansen

Sta bijna jaarlijks op Pinkpop waren jaarlijk 3 dagen lang een kleine 60.000 man aanwezig zijn. Je ziet de Merels, zanglijsters, Roodborstjes etc etc gewoon foerageren en naar de nesten toevliegen....
Ook de Torenvalk hier zit gewoon op de lichtmasten rond zich heen te kijken, terwijl de bands om het hardst spelen....
Wat is verstoring...

Denk dat gedrag veel belangrijker is om te beschrijven...
M.v.g., Justin Jansen


wimtegels

Het is zeker van belang het begrip verstoring te definiëren. Althans op zijn minst over het begrip te discussiëren.

Ik ben zelf geen twitcher, maar behoor wel tot die gevaarlijke groep van mensen die regelmatig met groepen de natuur in gaat. Over het algemeen zijn de groepen maximaal 12 personen. Het komt echter ook voor dat de groepen tot 30 personen groot zijn.

Ik vind een draagvlak voor natuur van groot belang. Draagvlak creëer je niet door mensen uit de natuur weg te houden.

Is het storend als een groep van 30 mensen of meer door de natuur trekt? Is het verstoren als een vogel opvliegt als gevolg van de aanwezigheid van mensen?
Is het erger als een vogel opvliegt voor een mens als wanneer hij weg vliegt voor een vos?

Ik heb het verhaal over het twitchen bij de uilen gelezen. Vooral het verhaal van de dwerguil was spannend voor deze discussie.
Als een zeldzame vogel ergens drie dagen zit dan loop je kans dat er getwitcht wordt. Drie dagen later is de vogel weg. Zou hij er wel nog zijn als er niet getwitcht was? Ik geloof dat vogels kunnen vliegen. Waar naar toe en waarom is voor ons niet altijd duidelijk.

Als er iets fout gaat kun je daar niet de hele groep op aanspreken. Iedereen moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen. Discussies als deze kunnen mensen gedachten stof geven die hen kan helpen bij de vraag wat doe je wel en wat doe je niet in het veld.
Als deze discussie dan een bijdrage kan leveren aan veel verantwoord natuurplezier, voor welke groep dan ook, dan is dat prima!

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

P1234

Citeer

(voorzitterstip: Peter van Wetter)
... die hartelijk bedankt voor de eer. Ik ben nl. al lid van de DBA en heb het druk genoeg met werken, gezin en lekker vogelen in Drenthe, de mooiste provincie van Nederland ;)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Zonnekoning

Ik heb het hele verhaal rond de Dwerguil wel gelezen en nooit begrepen. <_<

En de bewering dat de vogel geen last leek te hebben van flitslicht, al helemaal niet!

In een grijs verleden heeft iemand eens voor de gein mijn eigen flitser vlak voor mijn ogen af laten gaan, tijdens een schoolfeest. Ik was toen een aantal minuten blind en was zeer pijnlijk.

Groot licht bij auto en een fietser met een goede halogeen verlichting is ook zo iets.
In de Mastenbroekerpolder houden ze er nauwelijks rekening mee, dat er een fietspad langs de wegen loopt. Ik moet dus regelmatig met mijn koplamp flitsen (2x, maar werkt wel!), zodat ze het licht dimmen. :censored:

Mijn advies is dus om dergelijke waarneming een dik vet embargo op te zetten!
En als de geest toch uit de fles is, flitsen te verbieden! Dat is heel normaal in musea...!
Ik ben geen twitcher en ben dus ook niet wezen kijken, maar ik verbaas me soms bij het gebrek van gezond verstand.
Het was gewoon veel te druk op die plek en er wordt keihard ontkent dat de vogel er last van had.  :huh:
Voor de rest wil ik het niet weten. <_<  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

ArjenDrost †

CiteerIk ben geen twitcher en ben dus ook niet wezen kijken, maar ik verbaas me soms bij het gebrek van gezond verstand.
Het was gewoon veel te druk op die plek en er wordt keihard ontkent dat de vogel er last van had.  :huh:
Voor de rest wil ik het niet weten. <_<
Dat laatste blijkt wel een beetje uit jou reactie volgens mij. Je bent er niet geweest (ik ook niet overigens), hebt alleen verhalen gehoord, maar weet wel precies wat er mis is gegaan...

En volgens mij blijkt uit het verhaal van de Ruigpootuil dat het ook heel goed kan gaan... Dus lijkt het me nuttiger te kijken wat er daar wel goed gegaan is en wat men daarvan kan gebruiken voor volgende keren.

Rinie van Reenen

CiteerIk heb het hele verhaal rond de Dwerguil wel gelezen en nooit begrepen. <_<
Beste Lodewijk Jan,

Volgens mij heb je bij het lezen aldaar inderdaad iets niet begrepen: dat topic is min of meer op slot, omdat er inmiddels genoeg gezegd is. Dit topic is als ik het goed inschat niet bedoeld om de discussie weer van voren af aan opnieuw te gaan voeren...
Groet, Rinie van Reenen

laatvlieger

#25
Citeer
Regel je dan ook ff al die mountainbikers, wandelverenigingen, fietsers, scoutinggroepen die in slagorden door het bos en andere gebieden trekken en veel verstoren. Ik neem aan dat je ook in de discussiegroepen zit, want die verstoren toch veel.
Pak als je toch bezig bent gelijk ook alle overtreders van milieuregelgeving aan en de automobilist en ga zo maar door!
Het lijkt alleen maar dat je je moet zeuren over de zogenaamde twitchers! Wordt daar erg moe van...
En het is niet te rijmen met de ondertekening van je berichten....
Laten we er alsjeblieft niet dit soort dingen bij halen. Ze mogen dan in jouw ogen misschien veel verstorender zijn, maar voor die vogels waarschijnlijk helemaal niet. Vergelijk het hiermee:
Je loopt door een drukke winkelstraat, af en toe moet je even aan de kant voor iemand die tegenover je loopt, verder zie je de mensen om je heen wel, maar echt veel van ze aantrekken doe je niet. Totdat er opeens twee mensen van een hoekje jou de hele tijd aandachtig aankijken. Je voelt je wat ongemakkelijker want ze kijken echt naar jou. Je loopt wat steviger door maar zij lopen ook achter je aan en blijven je aankijken. Dan is de verstoring van die twee mensen opeens vele malen groter dan van die mensenmassa om jou heen.

Het erbij halen van die andere bosgebruikers is niet zo relevant voor deze discussie. Laten we nou eerst maar eens ons eigen gedrag eens onder de loup nemen. (zonder daar direct een waardeoordeel bij uit te spreken). Laten we nou eerst eens kijken wat er in de ogen van velen goed gaat en wat eventueel minder goed verlopen is. En wat voor lering we daar voor de toekomst uit kunnen trekken.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

#26
CiteerOverigens vind ik het eigenlijk wat vreemd na een zeer succesvolle twitch (waar ik zelf overigens niet bij was) deze discussie te moeten voeren. Als ik de verhalen zo hoor is dit juist een voorbeeld van hoe het wel moet. Laten we dit dus als voorbeeld nemen en op zoek gaan naar de volgende mooie vogel.

Ik vind het juist wel een mooi moment, je hebt nu twee enigszins vergelijkbare gevallen waarbij er op twee totaal verschillende manieren is getwitched.  Ik denk dat het een mooi moment is om eens de goede dingen en de slechte dingen op een rijtje te krijgen en om eens te kijken hoe je in de toekomst dingen kunt verbeteren.

Dat zou ook de insteek van deze discussie moeten zijn: "hoe is het te verbeteren?" Een beschuldigende vinger zonder een uitleg hoe het de volgende keer anders kan is niet zo zinvol (denk ik)

Ik gun iedereen zoveel mogelijk leuke soorten en mezelf nog wel het meest  ;) . Als we in de toekomst van al dit soort mooie dingen willen genieten dan moeten we dingen gaan bedenken hoe we dat zo goed mogelijk in banen kunnen leiden. Daarbij zou je het eigenlijk nog veel breder moeten denken dan alleen aan vogeltwitches.
(Corrigeer s.v.p. onderstaand verhaal als het niet klopt!)
Zo schijnt een populatie van (ik dacht ) donker pimpernelblauwtje behoorlijk verstoord te zijn door fotografen. De fotografen waren best netjes aan het fotograferen, alleen waar ze geen rekening mee hadden gehouden was dat de vlinders een hele delicate relatie hadden met een bepaalde mierensoort. De fotografen bleken dus heel veel van die mierennesten volledig vertrapt te hebben. Het is dus ook best belangrijk dat je iets afweet van het onderwerp waar je naar staat te kijken! En dat je soms ook soortoverschrijdend moet denken en ook iets van het gebied moet weten waar je in rondloopt.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Zonnekoning

CiteerLaten we nou eerst maar eens ons eigen gedrag eens onder de loup nemen. (zonder daar direct een waardeoordeel bij uit te spreken). Laten we nou eerst eens kijken wat er in de ogen van velen goed gaat en wat eventueel minder goed verlopen is. En wat voor lering we daar voor de toekomst uit kunnen trekken.
Dat bedoel ik dus.
Ik ben geen twitcher en dus een buitenstaander met opbouwende kritiek.
Toen ik het allereerste bericht las over het uiltje (en dat was de melding ervan), had ik al het gevoel dat het mis zou gaan.
Dus een tijd van bezinning/brainstormen hoe het wel goed kan gaan (het schijnt te kunnen)!
Het zoekraken van een dure verrekijker zegt al genoeg over het feit dat het er allesbehalve normaal/rustig aan toeging!

Q.E.D. :whistle:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

ArjenDrost †

CiteerToen ik het allereerste bericht las over het uiltje (en dat was de melding ervan), had ik al het gevoel dat het mis zou gaan.
Maar bij de Ruigpootuil ging alles toch goed? Was je vermoeden toch fout...

huysse

Wat is de doelstelling van de DBA?
Heb gekeken op de site maar kan niets vinden???

groet,
Marijke