Omgangsvormen bij (bijzondere) soorten

Gestart door RWester, februari 26, 2008, 00:44:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Bovendien hou ik niet van regels. Die zouden helemaal niet nodig moeten zijn.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rinie van Reenen

Misschien moeten we maar een discussie beginnen voor gedragsregels op het forum: hoe spaar je de kwetsbare vegetatie, de bijna-broedvogels, de nestblijvers en de dwaalgasten die zich bevinden op dat ene stukje digitale natuur in de provindie www dat aangeduid wordt met waarneming.nl, voor de flitslichten, honkbalknuppels en vertredingen door twitchers, twitcherbestrijders en overige Don Quichottes...
Groet, Rinie van Reenen

Edwin Russer

CiteerIk heb vorig jaar een aantal belachelijke dingen meegemaakt en laten we daarvoor niet onze ogen sluiten! En er gewoon eens iets aan gaan doen. Het slaat toch nergens op om een gat te knippen in een hek? (blauwstaart)
Waarom moest er bij het Klein waterhoen meteen getaped worden toen de vogel zich even 5 minuten niet had laten horen?
Waarom reageerden buurtbewoners bij de kroonboszanger opeens zo geirriteerd?

In dit opzicht ben ik het wel met Wouter eens. Een hek doorknippen is absoluut grens overschrijdend. Spelende kinderen die worden uitgescholden omdat ze iets teveel lawaai maken kan ook niet door de beugel. Ik heb daar wel eens al eerder in een ander topic naar gerefereerd. Maar in de meeste gevallen is het altijd goed gegaan en laten dit soort excessen nu precies binnen die 1 procent vallen. En laten we er nu voor zorgen dat het binnen die 1 procent blijft en dat in 99 procent van de twitches het wel goed gegaan is. Een ieder heeft daar zijn eigen of haar verantwoordelijkheid in en de regels waar naar zo vaak al is verwezen. De reden dat ik verwees naar die eerdere geplaatste links was, zoals Alwin het ook al omschreef, ik ook geniet van de spanning, zit de vogel er nog, de adrealine, ben ik wel op tijd, de ontlading als je de vogel ziet en sommige mensen die mij wel eens voor gek verklaren.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

laatvlieger

#93
Citeer
CiteerIk heb vorig jaar een aantal belachelijke dingen meegemaakt en laten we daarvoor niet onze ogen sluiten! En er gewoon eens iets aan gaan doen. Het slaat toch nergens op om een gat te knippen in een hek? (blauwstaart)
Waarom moest er bij het Klein waterhoen meteen getaped worden toen de vogel zich even 5 minuten niet had laten horen?
Waarom reageerden buurtbewoners bij de kroonboszanger opeens zo geirriteerd?

In dit opzicht ben ik het wel met Wouter eens. Een hek doorknippen is absoluut grens overschrijdend. Spelende kinderen die worden uitgescholden omdat ze iets teveel lawaai maken kan ook niet door de beugel. Ik heb daar wel eens al eerder in een ander topic naar gerefereerd. Maar in de meeste gevallen is het altijd goed gegaan en laten dit soort excessen nu precies binnen die 1 procent vallen. En laten we er nu voor zorgen dat het binnen die 1 procent blijft en dat in 99 procent van de twitches het wel goed gegaan is. Een ieder heeft daar zijn eigen of haar verantwoordelijkheid in en de regels waar naar zo vaak al is verwezen. De reden dat ik verwees naar die eerdere geplaatste links was, zoals Alwin het ook al omschreef, ik ook geniet van de spanning, zit de vogel er nog, de adrealine, ben ik wel op tijd, de ontlading als je de vogel ziet en sommige mensen die mij wel eens voor gek verklaren.
Prima! Wat betreft die spanning en dat plezier zijn we het ook gewoon eens! Dat heeft Alwin mooi verwoord en iedereen die wel eens een grote twitch heeft meegemaakt herkend dat gevoel wel. Ik gun alleen iedereen nog meer plezier en nog meer soorten! Dat is te bereiken door gewoon een beetje meer na te denken als we op zoek gaan naar een zeldzaamheid. Vogels blijven (in sommige gevallen) langer zitten, de tereeinbeheerders zullen vaker mee willen werken met een excursie er hoeven minder soorten op embargo en er zullen meer mensen zijn die een soort niet voor zichzelf houden. Dus we schieten er gewoon écht iets mee op!

Het is dus ook echt geen gezeur!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

edwin de weerd

De organisatie achter de ruigpootuil heeft absoluut niets te maken met de vermeende wantoestanden bij de dwerguil, (de goede contacten met SBB hier zijn ontstaan bij de ontdekking van de sperweruil). Was het daar misgegaan had niemand nu een ruigpootuil kunnen horen/zien.) hadden we de dwerguil niet gehad zou het alsnog zo georganseerd  zijn.

Wat het probleem bij de dwerguil was is dat er niemand de verantwoordelijkheid heeft genomen om wat te organiseren, wat ook erg moeilijk was gezien het korte tijdsbestek, en dat kun je de ontdekkers in dit geval zeker niet kwalijk nemen, heb je wel de nodige kennis en vind je iets zeldzaams probeer in te schatten hoeveel mensen er op afkomen, of daar ruimte voor is etc etc, (en je zult zien dat in 99 procent van de gevallen het allemaal reuze meevalt) ik zou me daar als ontdekker toch wel verantwoordelijk voor voelen.

Edwin.


laatvlieger

#95
Citeer

Wat het probleem bij de dwerguil was is dat er niemand de verantwoordelijkheid heeft genomen om wat te organiseren, wat ook erg moeilijk was gezien het korte tijdsbestek, en dat kun je de ontdekkers in dit geval zeker niet kwalijk nemen, heb je wel de nodige kennis en vind je iets zeldzaams probeer in te schatten hoeveel mensen er op afkomen, of daar ruimte voor is etc etc, (en je zult zien dat in 99 procent van de gevallen het allemaal reuze meevalt) ik zou me daar als ontdekker toch wel verantwoordelijk voor voelen.

Edwin.
De ontdekkers is daar denk ik inderdaad niet veel kwalijk te nemen. Echter er zijn genoeg ervaren vogelaars op af gekomen die de kennis wel hadden en blijkbaar niet hebben ingegrepen of iets hebben geregeld. Zo kort was het tijdsbestek nu ook weer niet. Voor de zondagavond misschien wel, maar voor de maandag had er best wat georganiseerd kunnen worden. Ik weet niet of dat ook is gebeurd?

Zou je niet iemand aan moeten wijzen die dat op zo'n moment zou moeten doen? De insprekers van de vogellijn bijvoorbeeld?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Justin Jansen

Iedereen van de lokale vogelaars, moesten gewoon werken, dus schuif a.u.b. niemand iets in de schoenen, want daar lijkt het nu naar toe te draaien....
M.v.g., Justin Jansen


edwin de weerd

Ben het met Justin eens, dit was niet meer te organiseren daar was de tijd echt veel te kort voor.

Edwin.

laatvlieger

CiteerIedereen van de lokale vogelaars, moesten gewoon werken, dus schuif a.u.b. niemand iets in de schoenen, want daar lijkt het nu naar toe te draaien....
Nee hoor ik wil helemaal geen vingertje in iemands richting wijzen. Maar er had best iemand zondagavond even contact met SBB of eventueel met de politie op kunnen nemen. Of zoiets dergelijks. En het hoeven toch ook geen lokale vogelaars te zijn? Het zou denk ik gewoon handig zijn als het duidelijk is wie actie onderneemt. Dan krijg je ook niet zo'n groepsproces dat iedereen naar elkaar kijkt maar niemand actie onderneemt. Was het niet zo dat de meeste mensen verdrinken in een omgeving waar zich veel andere mensen bevinden?

Het gaat er niet om wat er niet is gebeurt inhet verleden, het gaat er om om daar wat van te leren en te kijken wat er in de toekomst gedaan zou kunnen worden.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

#99
CiteerBen het met Justin eens, dit was niet meer te organiseren daar was de tijd echt veel te kort voor.

Edwin.
Dat klopt toch niet. Jullie hebben die ruigpootuil toch ook in de nacht van zaterdag op zondag ontdekt? En zondagavond was alles toch geregeld? Voor de dinsdag was er bij de dwerguil ook nog niks georganiseerd hoor.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Ies Meulmeester

#100
Citeer
CiteerBen het met Justin eens, dit was niet meer te organiseren daar was de tijd echt veel te kort voor.

Edwin.
Dat klopt toch niet. Jullie hebben die ruigpootuil toch ook in de nacht van zaterdag op zondag ontdekt? En zondagavond was alles toch geregeld? Voor de dinsdag was er bij de dwerguil ook nog niks georganiseerd hoor.
Klopt niet helemaal hoor Wouter, die Ruigpoot was toch pas zondagavond twitchbaar terwijl die Dwerguil gelijk de volgende morgen bij het eerste licht te zien was. Je kan dan 's nachts in die paar uur niks meer regelen!!

edit: Voor die dinsdag weet ik niet. Maar 's maandags liep er wel gewoon een boswachter rond!

Justin Jansen

De wijze hoe de Ruigpootuil is ontdekt is een compleet ander iets als de Dwerguil.
De Ruigpootuil is door mensen ontdekt die wisten dat het zou kunnen lukken, en al van te voren aan alle betreffende instanties gevraagd hadden of ze mochten zoeken. Dus men wist ook exact wat er kon gebeuren, en wie in te seinen.
De Dwerguil kwam per ongeluk via het net in de late uren van de dag naar voren, en onverwacht werd de vogel ook nog eens terug gevonden. De meeste waren zo verbaasd dat door de euforie er niets geregeld is, of iemand het besef had om te regelen.
M.v.g., Justin Jansen


laatvlieger

#102
Citeer
Citeer
CiteerBen het met Justin eens, dit was niet meer te organiseren daar was de tijd echt veel te kort voor.

Edwin.
Dat klopt toch niet. Jullie hebben die ruigpootuil toch ook in de nacht van zaterdag op zondag ontdekt? En zondagavond was alles toch geregeld? Voor de dinsdag was er bij de dwerguil ook nog niks georganiseerd hoor.
Klopt niet helemaal hoor Wouter, die Ruigpoot was toch pas zondagavond twitchbaar terwijl die Dwerguil gelijk de volgende morgen bij het eerste licht te zien was. Je kan dan 's nachts in die paar uur niks meer regelen!!
oké, dat is misschien wel waar, maar ik vermoed dat er ook op de maandagochtend niemand actie heeft ondernomen. Het zou denk ik een goed idee voor de toekomst zijn als het duidelijk wordt wie dat moet gaan doen.

CiteerDe meeste waren zo verbaasd dat door de euforie er niets geregeld is, of iemand het besef had om te regelen.
inderdaad! Iemand van tevoren aanwijzen zou dus een hele goede oplossing zijn.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Justin Jansen

En hoe wil je dat doen, met eerste licht turven wie er de hele dag gaat toezicht houden?
M.v.g., Justin Jansen


Justin Jansen

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerBen het met Justin eens, dit was niet meer te organiseren daar was de tijd echt veel te kort voor.

Edwin.
Dat klopt toch niet. Jullie hebben die ruigpootuil toch ook in de nacht van zaterdag op zondag ontdekt? En zondagavond was alles toch geregeld? Voor de dinsdag was er bij de dwerguil ook nog niks georganiseerd hoor.
Klopt niet helemaal hoor Wouter, die Ruigpoot was toch pas zondagavond twitchbaar terwijl die Dwerguil gelijk de volgende morgen bij het eerste licht te zien was. Je kan dan 's nachts in die paar uur niks meer regelen!!
oké, dat is misschien wel waar, maar ik vermoed dat er ook op de maandagochtend niemand actie heeft ondernomen. Het zou denk ik een goed idee voor de toekomst zijn als het duidelijk wordt wie dat moet gaan doen.

CiteerDe meeste waren zo verbaasd dat door de euforie er niets geregeld is, of iemand het besef had om te regelen.
inderdaad! Iemand van tevoren aanwijzen zou dus een hele goede oplossing zijn.
en hoe stel je dat voor?
M.v.g., Justin Jansen


laatvlieger

#105
CiteerEn hoe wil je dat doen, met eerste licht turven wie er de hele dag gaat toezicht houden?
Nee, ik zou het als volgt willen doen:

De lijnbeheerder wordt aangewezen om bij grote zeldzaamheden de authoriteiten op de hoogte te brengen. (Daar moet je dus zijn en iedereen kan er dan vanuit gaan dat er actie wordt ondernomen):
terreinbeheerder
en indien noodzakelijk politie

de lijnbeheerder neemt ook contact op met de ontdekker en probeert zoveel mogelijk duidelijke info los te krijgen:
Waar parkeren?
Hoe precies lopen?
Vanaf welke plek is de vogel het best zichtbaar?
Zijn er extra voorwaarden? (in bepaalde gevallen niet van de paden, niet tapen, niet flitsen, even omlopen als iemand heeft aangegeven het niet prettig te vinden dat iedereen over zijn erf loopt, ...)

Het zou het mooiste zijn als die info behalve op de vogellijn ook op internet beschikbaar zou zijn


verder schatten ervaren twitchers in wat mogelijk is en wat niet en proberen de fotografen in de toom te houden en proberen ervoor te zorgen dat de euforie het niet van het verstand over neemt.

De terreinbeheerders voeren controle uit bij een kwetsbaar gebied of zetten bepaalde stukken af.

Bijkomend voordeel is dat ook de terreinbeheerders bekend worden met een paar mensen (bijvoorbeeld dus de vogellijnbeheerders) en dat versneld ook het handelen.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

RWester

#106
We hebben te maken met een verschil tussen 'vroeger' en nu. Bij bijzondere soorten op een gevoelige plek werd door de mensen achter de telefoon/pieperlijn van DB een afweging, danwel 'plan van aanpak' gemaakt.

Door het actuele scherm van Waarneming.nl en het piepersysteem van DB is een nieuwe situatie ontstaan, nl. een toename van bezoekers aan bijzondere soorten.

Een situatie waar we nu mee moeten zien om te gaan. Contact opnemen met een terreinbeheerder en 'begeleiding' van een zeldzame soort zijn zo van die punten.

Het zal een kwestie van leren en doen zijn om in het vervolg mensen daadwerkelijk aan te spreken op hun gedrag bij een 'verstoringsgevoelige' soort. Wat zijn de grenzen, en hoe verkrijg je het gevoel niet alleen te staan wanneer je een opmerking maakt richting 'overtreders'?

Niet alleen een 'handleiding' hoe om te gaan met zeldzaamheden ná ontdekking, maar ook een leidraad hoe om te gaan met soorten tíjdens een ontdekking zou dus uitgewerkt kunnen worden.

Een voortzetting van bezoek aan een bijzondere soort die langer aanwezig kan zijn, als ik noem Ruigpootuil, zou niet abrupt afgebroken hoeven te worden. Misschien zijn er afspraken te maken met SBB om om de zoveel dagen onder begeleiding van SBB, een bezoek te brengen.

Wat met het organiseren van excursies in 'verboden' gebied, moeten dat soort organisaties toch wel enig ervaring hebben. Ze voeren ze zelf immers ook uit in eigen gebied.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Justin Jansen

Citeer
CiteerEn hoe wil je dat doen, met eerste licht turven wie er de hele dag gaat toezicht houden?
Nee, ik zou het als volgt willen doen:

De lijnbeheerder wordt aangewezen om bij grote zeldzaamheden de authoriteiten op de hoogte te brengen. (Daar moet je dus zijn en iedereen kan er dan vanuit gaan dat er actie wordt ondernomen):
terreinbeheerder
en indien noodzakelijk politie

de lijnbeheerder neemt ook contact op met de ontdekker en probeert zoveel mogelijk duidelijke info los te krijgen:
Waar parkeren?
Hoe precies lopen?
Vanaf welke plek is de vogel het best zichtbaar?
Zijn er extra voorwaarden? (in bepaalde gevallen niet van de paden, niet tapen, niet flitsen, even omlopen als iemand heeft aangegeven het niet prettig te vinden dat iedereen over zijn erf loopt, ...)

Het zou het mooiste zijn als die info behalve op de vogellijn ook op internet beschikbaar zou zijn


verder schatten ervaren twitchers in wat mogelijk is en wat niet en proberen de fotografen in de toom te houden en proberen ervoor te zorgen dat de euforie het niet van het verstand over neemt.

De terreinbeheerders voeren controle uit bij een kwetsbaar gebied of zetten bepaalde stukken af.

Bijkomend voordeel is dat ook de terreinbeheerders bekend worden met een paar mensen (bijvoorbeeld dus de vogellijnbeheerders) en dat versneld ook het handelen.
Prima idee, en ik geloof dat Klaas Haas dat indertijd vaak regelde allemaal!
M.v.g., Justin Jansen


ArjenDrost †

Citeer(de goede contacten met SBB hier zijn ontstaan bij de ontdekking van de sperweruil). Was het daar misgegaan had niemand nu een ruigpootuil kunnen horen/zien.) hadden we de dwerguil niet gehad zou het alsnog zo georganseerd  zijn.
Ik meen me toch te herinneren dat het bij de Sperweruil er ook behoorlijk hectisch aan toe ging, met weinig mensen die op het pad bleven en ook de nodige flitsen 's avonds.
Volgens mij is er zelfs een soortgelijke discussie geweest toen die vogel na 1.5 dag weg was...

Maar goed, mooi dat deze contacten er wel uit voortgekomen zijn.

huysse

CiteerDutch Birding is wel degelijk door twitchers en voor twitchers opgericht. Maar het twitchen is meer dan alleen achter zeldzame vogels afgaan, want om een zeldzame vogel te kunnen vinden, moet je weten hoe hij er uit ziet, wanneer je hem kunt verwachten en waar je de beste kansen hebt. En dat is waar de stichting voor staat: herkenning, voorkomen en verspreiding van soorten in NL, en het westpalearctische gebied. Mochten deze termen jelui allemaal duizelen, dan raad ik toch echt aan wat voorwerk te doen, dan immer weer te vertrouwen op sukkels als ik die nooit te beroerd zullen zijn voor uitleg, hetzij ongevraagd, hetzij op afroep

Jan
Het doet me denken aan jagers die zo nodig opeens wildbeheereenheid genoemd moesten worden.

En waar de stichting voorstaat: "herkenning, voorkomen en verspreiding van soorten " kun je natuurlijk gewoon vogelen noemen.

En je hoeft als twitcher helemaal niks van zo'n vogel te weten: iemand anders vindt hem en vervolgens komt het circus in actie via de moderne communicatiemiddelen.

groet,
Marijke

ArjenDrost †

CiteerEn je hoeft als twitcher helemaal niks van zo'n vogel te weten: iemand anders vindt hem en vervolgens komt het circus in actie via de moderne communicatiemiddelen.
Dutch Birding heeft jarenlang het motto (gehad?) "Op een gegeven moment vind je hem zelf". Daarvoor zul je toch moeten weten hoe "hij" eruit ziet en zich gedraagt. Ik denk dat er maar zeeeer weinig twitchers zullen zijn die alleen maar achter anderen aanlopen zonder zelf moeite te doen ook eens een zeldzame vogel te ontdekken.

En de DBA heeft zich toch vooral toegelegd op de herkenning, verspreiding en het voorkomen van zeldzame vogels.

Erwin Reinstra

#111
CiteerEn de DBA heeft zich toch vooral toegelegd op de herkenning, verspreiding en het voorkomen van zeldzame vogels.
Als één van de doelstellingen van de DBA is "het voorkomen van zeldzame vogels", dan valt er op den duur weinig meer te twitchen vrees ik...  :P
Met vriendelijke groenten,
Erwin


huysse

CiteerIk denk dat er maar zeeeer weinig twitchers zullen zijn die alleen maar achter anderen aanlopen zonder zelf moeite te doen ook eens een zeldzame vogel te ontdekken.

Ik meende begrepen te hebben uit bovenstaande dat het bij het twitchen gaat om soorten scoren, zelf een vogel ontdekken is dus helemaal niet nodig.
Nee twitchen gaat over
"- de zenuwen dat je wel of niet weg kan,
- het plannen om wel weg te kunnen,
- de adrenaline opweg naar de soort toe,
- het met andere collega-twitchers bellen (om de spanning nog eens te verhogen)
- en uiteindelijk het enorme enthousiasme op de locatie zelf."

De vergelijking met de jacht klopt wel aardig.
Jagers die naar het buitenland gaan om een wild zwijn te schieten of misschien zelfs een beer,die nog op hun lijstje ontbrak, terwijl de mensen die er echt verstand van hebben thuis in het veld kijken of er ook overtollige hazen zijn.

groet,
Marijke

garryb

#113
Voor mensen die er echt verstand van hebben is er nooit een haas teveel...

RWester

#114
Hallo Marijke e.a.

Er komt inderdaad een 'circus' op gang na de melding van een bijzondere soort.

En wat 'jagers' betreft, dat zijn ook de meeste vogelaars/natuurinventariseerders ('aan 1 waarneming van een Kwartelkoning binnen de SOVON-datumgrenzen heb je niet genoeg, dus ik heb een tweede nodig, want ik zou 'm graag als broedvogel noteren. Desnoods even tapen...)

Heden ten dage is het 'besef' echter wat minder wat betreft mensen die een zeldzame soort bezoeken qua wat er achter zo'n soort zit: waar komt ie vandaan, wat zijn zijn trekbewegingen, hoe 'algemeen' is de soort op de wereldbol, enz. Daarentegen staat Nederland (volgens mij) ook hoog aangeschreven qua kennis(uitvoer) van soorten.

Een kern van 'twichers' heeft dit besef en zij zijn er hard mee bezig: soort bezoeken, literatuur raadplegen, informatie uitwisselen. Zelfs op klein niveau, zie het topic over de Taigaboomkruiper.  Er vind nu inderdaad een soort van competitie plaats van 'ik heb zoveel soorten gezien'. Naar mijn idee vooral onder jongere vogelaars. Dit zou verlegd moeten worden naar 'dit weet ik, heb ik waargenomen, heb ik gelezen', enz.

Het bezoeken van een bijzondere soort moet in mijn ogen dan ook een leermoment zijn, en geen simpelweg aankruizen van een soort.

Net zozeer als dat we nu in Nederland Grauwe Kiekendieven zenderen om te kijken waar ze in Afrika uithangen, is de vraag in Nederland wat Kroonboszangers, Grote Tafeleenden of Canadese Kraanvogels beweegt naar Nederland te komen.

Elk persoon die zich bezig houdt met vogels is mijn inziens gefocust op soort en voorkomen. Is het niet de vraag op het forum 'wat heb ik hier gezien', danwel de melding van een 'Ruigpootbuizerd' (ik weet het zeker: was echt een witte Buizerd met een zwarte buik en polsvlekken')

Menig ringstation zou wat graag een Waterrietzanger in de netten hebben, elke inventariseerder wil wel graag een toef slagroom op zijn broedvogellijst in zijn natuurgebied, elke watervogelteller ziet liever 2000 Toppers dan 50, elke ringaflezer wil graag de compete ring aflezen om te weten waar de vogel vandaan komt. Dat er weer een territorium van de Duinpieper vorig jaar in Nederland was, was groot nieuws. We zijn altijd met bijzonderheden bezig!

Hoe met bijzondere waarnemingen om te gaan is dus de volgende stap: ringaflezers geven elkaar de waarnemingen door waar ze welke vogel met ring hebben gezien, via internet is te volgen waar welke gezenderde vogel zich bevindt. Hoe geef je een bijzondere waarneming nu door en welke afspraken maak je er over?

En wat betreft de toegenomen belangstelling voor zeldzaamheden: daar moeten we ook nog een weg in vinden. In mijn ogen heeft dat dus te maken met een besef naar welke soort je op weg bent en welke consequenties van jou bezoek er aan vast zitten.

Net zozeer als dat er een vergunning aan het vangen van Kwartelkoningen zit om te mogen ringen, zouden er afspraken gemaakt kunnen worden om zeldzame en kwetsbare soorten te bezoeken in kwetsbare gebieden.

Met de huidige communicatiemiddelen kunnen er makkelijk afspraken gemaakt worden met terreinbeheerders. Eerste begin. Als we daarnaast kunnen werken aan een omgangsvorm bij bijzondere soorten, dan komen we verder.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Rinie van Reenen

#115
CiteerDoor het actuele scherm van Waarneming.nl en het piepersysteem van DB is een nieuwe situatie ontstaan, nl. een toename van bezoekers aan bijzondere soorten.
En:
CiteerHet zou het mooiste zijn als die info behalve op de vogellijn ook op internet beschikbaar zou zijn
Op grond hiervan lijkt het me, dat waarneming.nl ook een belangrijke functie kan hebben. Het voorstel van Wouter als het gaat om de lijnbeheerders lijkt me heel goed. Maar mogelijk kan waarneming.nl hierin ook zijn verantwoordelijkheid nemen. Ik stel me het volgende voor:
Op het hoofdscherm van waarneming.nl komt, indien van toepassing, een extra onderdeel: 'bijzondere twitches'. Je kunt dan klikken op de naam van de betreffende vogel(s); vervolgens verschijnt er dan precies de info die Wouter noemt:
CiteerWaar parkeren?
Hoe precies lopen?
Vanaf welke plek is de vogel het best zichtbaar?
Zijn er extra voorwaarden? (in bepaalde gevallen niet van de paden, niet tapen, niet flitsen, even omlopen als iemand heeft aangegeven het niet prettig te vinden dat iedereen over zijn erf loopt, ...)
Desnoods zou er ook nog een link toegevoegd kunnen worden naar het betreffende forumonderdeel.
Groet, Rinie van Reenen

jvdlaan

#116
Het lijkt me dat de gedragsregels die op Dutch Birding staan gepubliceerd ruim afdoende zijn. Misschien dat deze regels hier op waarneming.nl ook kunnen worden overgenomen (hoewel al 100x naar verwezen).
Lijkt me beter dan dat waarneming.nl zijn eigen gedragsregels gaat opmaken. En als dan BirdPix (mijn eigen ervaring leert me trouwens dat hier de meeste problemen vandaan komen) ook nog eens zijn eigen regels gaat maken...
En dat zou er toe leiden dat ik eerst zeker - als ik naar een soort ga - eerst moet vragen welke regels er vandaag gelden, DB, Birdpix of waarneming.nl. B)

laatvlieger

Citeer
En dat zou er toe leiden dat ik eerst zeker - als ik naar een soort ga - eerst moet vragen welke regels er vandaag gelden, DB, Birdpix of waarneming.nl. B)
Volgens mij is er een goed contact tussen deze drie sites, dus om dat af te stemmen moet wel uit te komen zijn, lijkt mij.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rinie van Reenen

CiteerHet lijkt me dat de gedragsregels die op Dutch Birding staan gepubliceerd ruim afdoende zijn. Misschien dat deze regels hier op waarneming.nl ook kunnen worden overgenomen (hoewel al 100x naar verwezen).
Lijkt me beter dan dat waarneming.nl zijn eigen gedragsregels gaat opmaken.
Het gaat hier niet om extra gedragsregels. Het gaat hier om de toepassing van de algemene gedragsregels in de specifieke situatie. De vier punten die Wouter noemt zijn bij uitstek zaken die je niet in directe zin uit de algemene gedragsregels kunt afleiden, maar die wel direct van invloed zijn op een goed verloop van een twitch. Hoe breder deze beschikbaar zijn (wie luistert er tegenwoordig nog naar de vogellijn...), hoe groter de kans is dat het werkt.
Groet, Rinie van Reenen

jvdlaan

Hier dan voor zij die niet kunnen doorlinken:

Gedragsregels voor vogelaars

We doen een beroep op iedere vogelaar (DBA-begunstiger of niet) zich naar deze gedragsregels te gedragen, niet alleen ten behoeve van het welzijn van de desbetreffende vogel(s) en van de flora en fauna in de directe omgeving maar ook om het plezier van andere vogelaars niet te bederven.

  1. Houd voldoende afstand tot de vogel zodat deze niet wordt verstoord. Bedenk dat een vogel het beste kan worden bekeken als deze zich op zijn gemak voelt. Ga niet dichterbij dan anderen en doe liever een stapje terug dan een stap naar voren. Een telescoop kan in deze goede diensten bewijzen. Andere vogelaars die later arriveren krijgen zo ook een kans de vogel te zien. Fotografen en videografen dienen zich ervan te verzekeren dat hun acties anderen en de vogel niet hinderen. In het belang van de documentatie van een geval kan - na overleg - een enkele fotograaf of videograaf soms worden verzocht meer naderbij te gaan dan anderen. Overigens is ook het maken van tekeningen en schetsen aan te bevelen.
  2. Betreed niet zonder meer voor publiek gesloten terreinen zoals reservaten, landgoederen, tuinen, weilanden en dergelijke. Vraag toestemming van de eigenaar of beheerder, wees tactvol en leg de situatie uit. In de meeste gevallen blijkt men zeer geïnteresseerd te zijn en wordt volop medewerking verleend.
  3. Laten de ontdekker en degenen die vertrouwd zijn met de situatie ter plaatse bij het arriveren van vogelaars aanwijzingen geven die verontrusting van andere vogels en dieren of schade aan het terrein voorkomen. Laat het doorgeven van het nieuws telkens duidelijk van dergelijke aanwijzingen vergezeld gaan, ook via de Dutch Birding-inspreeklijn (010 - 428 12 12) zodat op de Dutch Birding-vogellijn zorgvuldige inlichtingen kunnen worden ingesproken. Wees behulpzaam bij het treffen van maatregelen om de belangstelling in goede banen te leiden.
  4. Wees geduldig en terughoudend wanneer de vogel zich niet dadelijk vertoont of (tijdelijk) wat verder weg zit. Blijf ook rustig als de vogel zich plotseling naar een andere plek in de buurt verplaatst; zorg dat de vogel zich ook daar op zijn gemak voelt.
  5. Bedenk dat iemand die een eind onderweg is geweest of een vrije dag heeft genomen om een bepaalde vogel te zien, misschien onder grotere spanning staat dan uzelf. Schroom echter niet vogelaars op hun gedrag aan te spreken indien zij er blijk van geven de gedragsregels niet te kennen.


Ik zou willen voorstellen, welke kan beter, welke gelden niet voor de reaguurders van waarneming.nl en welke regel willen de birdpixers het liefst uitgebreid cq verwijderd zien? Of zoiets.