Omgangsvormen bij (bijzondere) soorten

Gestart door RWester, februari 26, 2008, 00:44:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Peter Verhelst

CiteerWaarom mogen twitchers niet gewoon twitchen?
Laat ons toch.
Wij hebben onze hobby en anderen zitten op muggeziften, of sportvissen, of eten vlees, of geven wilde vogels de schuld van vogelpest.
Als je niet van twitchen houdt, ga lekker naar MSN ofzo, of naar de Arena.
Liefs theo
Eindelijk weer eens een positieve reactie! Heerlijk dat twitchen. Die adrenaline! In de file staan en zitten shaken in een volle auto, in afwachting of je nog op tijd komt....


Zonnekoning

CiteerMarijke, zie ook mijn eerdere post over de telefoonlijn/semafoon/e-mailsysteem. Allemaal opgericht door de DBA, waardoor twitchers nu binnen een paar minuten weten wat waar zit.
En daar zit juist het probleem!
De waarneming kan kwetsbaar zijn, maar het gebied ook!
Terschelling ken ik goed en daar zit ook wel eens een vreemd vogeltje (ook SBB ;) ) en twitchers hebben daar wel eens moeite met het lezen van de borden.
Sommige gebieden zijn gesloten, voor de rest mag je wandelen op wegen en paden (24 uur per dag :) ) en je mag niets verstoren c.q moedwillig iets beschadigen (op flora-gebied belangrijk).
Ik heb er wel eens een verhaal van een boswachter gehoord, dat twitchers (lees DBA-ers) dat niet helemaal begrijpen!
Voor het zelfde geld wordt door onwetendheid een hele populatie Harlekijnen, Dennenorchissen, Kleine Keverorchis (what ever!!!) plat getrapt. :angry:

Wat mij betreft zijn zijn de omgangsvormen bij bijzondere (vogel?)soorten wel duidelijk:

1) Als eerste de eigenaar/beheerder inlichten over de bijzondere waarneming (of als de determinatie niet zeker was, zo spoedig mogelijk!) en in eerste instantie vervagen!

2) Je houden aan de regels van de beheerder/eigenaar!
Het is niet zo erg om als individu een paar meter van het pad af te gaan (als je weet waar je me bezig bent), maar een hele horde twitchers? :wacko:

3) Gebruik je gezonde verstand!
Het beestje op zich zien, lijkt mij al leuk genoeg! Om koste nog moeite er voor over te hebben om er een perfecte foto van te maken, heb ik geen goed woord voor over!

Ik heb voor de rest (op dit moment) niets meer toe te voegen. Ga maar eens met z'n allen in conclaaf hoe het wel moet.  <_<  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

BramtK

CiteerJongens jongens jongens, laten we ons niet zo concentreren op twitchers vs. de rest. Een aantal mensen voelt zich daarmee erg aangesproken (terwijl het ook gewoon vogelaars zijn) en heel veel mensen die zich geen twitcher voelen zijn wel eens op een twitch geweest. Gevolg is dat we lijnrecht tegenover elkaar staan en dat is op zich nuttig, maar die fase kunnen we nu ook wel eens achter ons laten.

Over de gedragsregels, zouden die van waarneming.nl niet wat los moeten worden gemaakt van twitching, dit is ten slotte geen twitch site.

Bram
Jullie vallen zo haastig over elkaar heen dat ik het mij permitteer om mezelf te quoten.

Excuus voor de vrijpostigheid.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

theomuusse

Ik blijf positief!
En ik blijf twitchen.
Theo

laatvlieger

#64
CiteerWaarom mogen twitchers niet gewoon twitchen?
Laat ons toch.
Wij hebben onze hobby en anderen zitten op muggeziften, of sportvissen, of eten vlees, of geven wilde vogels de schuld van vogelpest.
Als je niet van twitchen houdt, ga lekker naar MSN ofzo, of naar de Arena.
Liefs theo
Daar gaat het hier toch helemaal niet om! Het gaat erom om op een zo verantwoord mogelijke manier te twitchen. En hoe je zoiets het beste kunt bereiken.

Ik vind twitchen ook leuk, maar ik vind het bij wijze van spreken niet leuk als er 50 man voor mijn neus een gebied in banjeren terwijl een vogel goed te zien is door de scoop. Of als er getaped wordt als een vogel zich even 5 minuten niet laat horen of zien.. Of als 25 fotografen naar voren denderen en het zicht opeisen.

Of nog erger als ik net te laat kom omdat een paar onverlaten de hele tijd achter een beest aan hebben lopen rennen...

En sterker nog, deze discussie gaat zelfs niet alleen over twitchen, maar zowieso over hoe je met een gebied en zeldzame soorten omgaat. In je eentje of met zijn tweeën is er mijns inziens heel wat meer toe te staan dan als je met een grote groep bent. Het is een kwestie van inschatten en je gezonde verstand gebruiken.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

jvdlaan

Citeer
CiteerDba = een stichting.
Deze stichting geeft een blad uit (Dutch Birding), waarin meldingen van bijzondere vogels in Nederland, Belgie en de rest van de WP worden gemeld. Tevens wordt er aandacht geschonken aan identificatieproblemen, buitenland etc.
Kan je niet echt zeggen wat de relatie is tussen DBA en Twitchen maar een grott deel van de abbonees van het blad zijn deze zogenaamde " twitchers".
Dus eigenlijk is de DBA niet de officiele club van de twitchers en was het idee van Ted om een club op te richten niet eens zo gek.
Dat de meeste twitchers dat anders ervaren is misschien omdat ze ook niet precies weten hoe het in elkaar zit?

groet,
Marijke
Dutch Birding is wel degelijk door twitchers en voor twitchers opgericht. Maar het twitchen is meer dan alleen achter zeldzame vogels afgaan, want om een zeldzame vogel te kunnen vinden, moet je weten hoe hij er uit ziet, wanneer je hem kunt verwachten en waar je de beste kansen hebt. En dat is waar de stichting voor staat: herkenning, voorkomen en verspreiding van soorten in NL, en het westpalearctische gebied. Mochten deze termen jelui allemaal duizelen, dan raad ik toch echt aan wat voorwerk te doen, dan immer weer te vertrouwen op sukkels als ik die nooit te beroerd zullen zijn voor uitleg, hetzij ongevraagd, hetzij op afroep

Jan

Zonnekoning

CiteerHeerlijk dat twitchen. Die adrenaline! In de file staan en zitten shaken in een volle auto, in afwachting of je nog op tijd komt....
<_<  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Alwin

Ik ben ook een mooie rede aan het voorbereiden. Dit kost even tijd... momentje!
Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

theomuusse

Citeer
CiteerWaarom mogen twitchers niet gewoon twitchen?
Laat ons toch.
Wij hebben onze hobby en anderen zitten op muggeziften, of sportvissen, of eten vlees, of geven wilde vogels de schuld van vogelpest.
Als je niet van twitchen houdt, ga lekker naar MSN ofzo, of naar de Arena.
Liefs theo
Daar gaat het hier toch helemaal niet om! Het gaat erom om op een zo verantwoord mogelijke manier te twitchen. En hoe je zoiets het beste kunt bereiken.

Ik vind twitchen ook leuk, maar ik vind het bij wijze van spreken niet leuk als er 50 man voor mijn neus een gebied in banjeren terwijl een vogel goed te zien is door de scoop. Of als er getaped wordt als een vogel zich even 5 minuten niet laat horen of zien.. Of als 25 fotografen naar voren denderen en het zicht opeisen.

Of nog erger als ik net te laat kom omdat een paar onverlaten de hele tijd achter een beest aan hebben lopen rennen...
Dat geeft dus helemaal de reden om scherp te zijn.
De extra horde genaamd 'verjagers' maken het een nog groter risico, wat bij slagen meer vreugde geeft!
Theo

BramtK

#69
Tsja Theo, je bent zeker niet de enige, maar misschien dat dit spammen nu kan ophouden.

Als ik het eerste bericht en dan de rest van de discussie lees, dan klopt er iets niet.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Edwin Russer

CiteerIk blijf positief!
En ik blijf twitchen.
Theo
Precies!

En meer dan 700 soorten in een jaar tijd in Australie scoren.

http://www.theblurb.com.au/Issue60/BigTwitch.htm

Of het all-over jaarrecord wereldwijd proberen te verbreken.

http://www.thebiggesttwitch.com/

Of het dagrecord vogels kijken in Kenia proberen te verbreken.

Birdwatching in Kenya is as good as it gets. Not only are about half of Africa's birds represented in Kenya,but the record-breaking lists of birds seen attests to the excellent value of birdwatching in kenya. One example is the world record for the most birds seen in 24hrs - 342 bird species.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

laatvlieger

#71
Waar gaat dit nou over? Blijf gewoon lekker twitchen maar hou gewoon eens rekening met de vogel, met het landschap en met elkaar. Ik vind dit echt hele rare reacties. Hoe kun je nou blij zijn met "verjagers"... Dat slaat toch nergens op. (of nou ja, dat is misschien niet helemaal wat je zegt, maar je geniet er blijkbaar wel van om de "verjagers" voor te zijn. Ik zou er juist voor zijn om die "verjagers" eerder terug te roepen en beter voor te lichten zodat zij niet verjagers worden... Dat lijkt mij uiteindelijk heel wat zinvoller en is een heel wat positievere instelling)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Edwin Russer

CiteerWaar gaat dit nou over? Blijf gewoon lekker twitchen maar hou gewoon eens rekening met de vogel, met het landschap en met elkaar. Ik vind dit echt hele rare reacties. Hoe kun je nou blij zijn met "verjagers"... Dat slaat toch nergens op. (of nou ja, dat is misschien niet helemaal wat je zegt, maar je geniet er blijkbaar wel van om de "verjagers" voor te zijn. Ik zou er juist voor zijn om die "verjagers" eerder terug te roepen en beter voor te lichten zodat zij niet verjagers worden... Dat lijkt mij uiteindelijk heel wat zinvoller en is een heel wat positievere instelling)
Nee hoor. Ik geniet niet van het verjagen. Dat zijn jouw woorden.

Het ging mij meer om dit soort citaten.

To me they are amazing, so patient, passionate, intelligent and well in the case of Sean, pretty damn crazy!

Dooley stops at nothing in his search for this, the bird watching "holy grail", blowing his inheritance, his career prospects and any chance he has of finding a girlfriend.

For the non-birdwatchers, "twitchers" are the hard-core birdwatchers of the world. "If you were likening bird watching to extreme sports, your kindly little old lady who puts out a few crumbs for the pigeons would rate at about the same level as a game of coits, whereas twitching would be more akin to parasailing off a Himalayan cliff-face whilst blindfolded, drunk and wrestling a shark. Put simply, twitching is actively chasing after birds to add to your list."
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Breedbek

CiteerWaar gaat dit nou over?

Dat vraag ik mij bij elke nieuwe discussie weer af.......

groet Bart-Jan,

Twitcher, vogelaar, af en toe geitenwollensokkendragend, inventariseerder, teller..
 
vriendelijke groet,

Bart-Jan

Hans Bossenbroek

bla, bla, bla. zelfs als het goed gaat, is er discussie.

wimtegels

Ik vind dit eerlijk gezegd niet meer echt op een discussie lijken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

BramtK

Het lijkt er nu toch wel erg sterk op dat een aantal mensen zich toch het best thuis voelt boven op de kast. Kennelijk wil een aantal mensen deze discussie een spaak in het wiel steken...

De bedoeling van deze discussie: Lees het eerste bericht en daarin de bedoeling.

Reageer daarop of doe niets.

Dat gespam en bla bla bla, daar heeft niemand wat aan.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

garryb

Cool! Een discussie over de discussie: een metadiscussie! :rolleyes:

laatvlieger

Citeer
CiteerWaar gaat dit nou over? Blijf gewoon lekker twitchen maar hou gewoon eens rekening met de vogel, met het landschap en met elkaar. Ik vind dit echt hele rare reacties. Hoe kun je nou blij zijn met "verjagers"... Dat slaat toch nergens op. (of nou ja, dat is misschien niet helemaal wat je zegt, maar je geniet er blijkbaar wel van om de "verjagers" voor te zijn. Ik zou er juist voor zijn om die "verjagers" eerder terug te roepen en beter voor te lichten zodat zij niet verjagers worden... Dat lijkt mij uiteindelijk heel wat zinvoller en is een heel wat positievere instelling)
Nee hoor. Ik geniet niet van het verjagen. Dat zijn jouw woorden.

Het ging mij meer om dit soort citaten.

To me they are amazing, so patient, passionate, intelligent and well in the case of Sean, pretty damn crazy!

Dooley stops at nothing in his search for this, the bird watching "holy grail", blowing his inheritance, his career prospects and any chance he has of finding a girlfriend.

For the non-birdwatchers, "twitchers" are the hard-core birdwatchers of the world. "If you were likening bird watching to extreme sports, your kindly little old lady who puts out a few crumbs for the pigeons would rate at about the same level as a game of coits, whereas twitching would be more akin to parasailing off a Himalayan cliff-face whilst blindfolded, drunk and wrestling a shark. Put simply, twitching is actively chasing after birds to add to your list."
Oké laten we dan bij deze eerst eens het idee dat de discussie tegen het twitchen zou zijn de grond in boren! Daarvoor is deze discussie niet opgezet!!

Het gaat om hoe je zo verantwoord mogelijk natuurgebieden kunt betreden en hoe zoveel mogelijk mensen van een soort kunnen genieten zonder dat die soort daarbij alteveel verstoord hoeft te worden! Daar gaat om. En over hoe hou ik de terreinbeheerders te vriend. En hoe behoudt ik goodwill bij bijvoorbeeld omwonenden.

Ik heb vorig  jaar een aantal belachelijke dingen meegemaakt en laten we daarvoor niet onze ogen sluiten! En er gewoon eens iets aan gaan doen. Het slaat toch nergens op om een gat te knippen in een hek? (blauwstaart)
Waarom moest er bij het Klein waterhoen meteen getaped worden toen de vogel zich even 5 minuten niet had laten horen?
Waarom reageerden buurtbewoners bij de kroonboszanger opeens zo geirriteerd?

Maar laten we ook niet vergeten wat er allemaal wel goed is gegaan! Daar moeten we lering uit trekken. En daar kan iedereen toch wel aan meedenken? Het gaat vaak fout bij echte zeldzaamheden. Maar dat komt ook omdat er dan opeens heel veel mensen komen kijken, die allemaal andere belangen hebben: digiscopers, mensen met alleen verrekijkers, fotografen, omwonenden, ...

Ik denk dat het heel belangrijk is om in ieder geval te zorgen voor een goede voorlichting. Dus waar kun je parkeren? hoe loop je naar een soort? Hoeveel afstand hou je t.o.v. een vogel (afhankelijk van de soort, en het gebied)? Etc etc.

maar laatiedereen nou gewoon eens meedenken in plaats van datiedereen zich maar aangevallen voelt. Met dat aangevallen voelen en meteen een verwerende houding aannemen schieten we niks op.      
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Alwin

Of het er wel of niet om gaat, ik vind het gepast om het volgende weer te geven:

Ik vind dit een mooie gelegenheid om het gevoel dat soorten-scoren bij mij oproept. Ik maak echter duidelijk onderscheid tussen soorten-scoren en vogel(s)(trek) kijken. Bij elke vorm speelt in mijn beleving echter een competitie-element. In deze beschrijving ga ik niet inhoudelijk in op de gebeurtenissen van bijvoorbeeld de uil(en), Kroonboszanger, haakbek of Ross' meeuw (toen menigeen rennend over het strand bij scheveningen de zandkorrels (en duinvorming) uit balans bracht.

Soorten scoren is voor mij:
- de zenuwen dat je wel of niet weg kan,
- het plannen om wel weg te kunnen,
- de adrenaline opweg naar de soort toe,
- het met andere collega-twitchers bellen (om de spanning nog eens te verhogen)
- en uiteindelijk het enorme enthousiasme op de locatie zelf.

Ik vind het keer op keer weer een belevenis. En dat gestruin door het duin, gehos door het bos of geglij door de wei... het mag de pret niet drukken. De herinnering aan iedere twitch is me waardevol en het zijn altijd de verhalen die de beelden levendig houden. Achteraf bedenk ik weleens dat iets niet echt netjes was, als ik weer door een boze boer het weiland wordt uitgeschopt (maar bij sex bijvoorbeeld denk ik na "het moment" ook wel eens dat ik dat eigenlijk niet had moeten doen. Vergelijking slaat kant noch wal. Ik vind het echter prima om het aan de hand van deze beeldspraak zo te ondersteunen).
[size=8]Ik begrijp dat deze gehele discussie ingestoken is om deze reactieve gedachte, om te zetten in pro-actief handelen ter voorkoming van het verstoren van de natuur in het algemeen (want ook de overige bosdieren zullen ongetwijfeld opgeschrikt zijn, bij hun nachtelijke (paarvormings)activiteiten.[/size]

Ter afsluiting: Ik ervaar een enorm competitief element bij soorten-scoren. Het is onderling niet als zodanig uitgesproken, maar ik weet donders goed wie ik op de lijsten van DBA en Waarneming.nl in de gaten "moet" houden. Ik heb al eens eerder geschreven dat de concurrentie moordend is. Rustig vogelen is er in mijn beleving niet meer bij. De vraag die bijna dagelijks en in ieder geval ieder weekend bij mij leeft, is wie er op mij in- of uitloopt en waar mijn kansen liggen om een "nieuwe vogel te scoren". De provincie-grenzen doen er niet meer toe!

Soorten scoren en dus vogelskijken (dat benoem ik overigens nu voor het eerst zo) betekent voor mij tevens verdieping zoeken door middel van literatuurstudie naar gedrags- en onderscheidende determinatiekenmerken, maar ook verdieping zoeken in bijvoorbeeld het weer (windrichtingen, zonsopkomst en -ondergang, regenvoorspellingen) of de situatie te plekke. De hobby is niet langer hobby, maar een ware passie geworden! Afspraken maken voor "sociaal gebeuren" vermijd ik in het weekend toch wel het liefst. En overkomt het me toch, (ik kies bewust deze bewoording) dan dient de omgeving ermee rekening te houden dat ik opeens weg ben.

Dit is de invulling die ik aan Twitchen geef. Zonder dat te kunnen onderbouwen doe ik de aanname dat dit door een hele grote groep ook in meer of mindere mate zo beleefd wordt!
 
Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

Zonnekoning

Wat Edwin aankaart, daar gaat het om!
Twitchen is score, en het gaat om kwantiteit en geen kwaliteit.
Dat daarbij een paar regeltjes worden vergeten, is een ander verhaal... <_<
Een tandje terug (lees terughoudendheid) mag wat mij betreft wel opgenomen in de "Omgangsvormen". :angel:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

garryb

#81
CiteerIk denk dat het heel belangrijk is om in ieder geval te zorgen voor een goede voorlichting. Dus waar kun je parkeren? hoe loop je naar een soort? Hoeveel afstand hou je t.o.v. een vogel (afhankelijk van de soort, en het gebied)? Etc etc.

Jij gaat het druk krijgen Wouter de komende jaren. Geen baan. Telkens als eerste overal bij zijn. Hesje aan, iedereen naar de slagboom wuiven. Overal flyers in brievenbussen stoppen, e.d. Bordjes neerzetten vooraf met pijlen richting de vogel...Ik begrijp je goede bedoelingen maar het is allemaal zo overbodig, in 99% van de gevallen verloopt alles prima. Excessen zijn nu eenmaal niet uit te bannen, dat zou een utopische onrealistische gedachte zijn in de hectiek van de wereld die twitchen heet. En ach, dan verandert er eens een grasveldje in een modderpoel, daar komen we samen wel weer uit.  ;)


Rutger

Ik denk dat je taferelen als bij de kroonboszanger gewoon niet kan voorkomen, maar als een vogel of het gebied waarin de vogel zit kwetsbaar is, moeten er maatregelen worden genomen, zoals bij de RPU.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

laatvlieger

Citeer
CiteerIk denk dat het heel belangrijk is om in ieder geval te zorgen voor een goede voorlichting. Dus waar kun je parkeren? hoe loop je naar een soort? Hoeveel afstand hou je t.o.v. een vogel (afhankelijk van de soort, en het gebied)? Etc etc.

Jij gaat het druk krijgen Wouter de komende jaren. Geen baan. Telkens als eerste overal bij zijn. Hesje aan, iedereen naar de slagboom wuiven. Overal flyers in brievenbussen stoppen, e.d. Bordjes neerzetten vooraf met pijlen richting de vogel...Ik begrijp je goede bedoelingen maar het is allemaal zo overbodig, in 99% van de gevallen verloopt alles prima. Excessen zijn nu eenmaal niet uit te bannen, dat zou een utopische onrealistische gedachte zijn in de hectiek van de wereld die twitchen heet. En ach, dan verandert er eens een grasveldje in een modderpoel, daar komen we samen wel weer uit.  ;)
Vind ik een beetje flauw Garry. Dit is niet iets om in het ridicule te trekken. Ik ben het ook niet met je eens. Inderdaad zal er af en toe wat mis gaan, ik ben heus niet zo naief om te denken dat nu opeens alles hosanna zou zijn. Maar men mag best wel wat beter nadenken. Ik heb jou ook vaak genoeg horen klagen (vertelde jij niet van de stenen die in het water werden gegooid om de tuimelaar zijn aandacht te krijgen?)

En er staat ook best wat op het spel. Terreineigenaren die geen toegang meer verlenen tot gebieden. Mensen die soorten maar een paar maanden stil gaan houden. Steeds meer soorten die automatisch op embargo moeten worden gezet.

Dus denk gewoon s.v.p. mee!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

BramtK

Misschien is het mogelijk om op voorhand (in die split seconds voordat Garry in de auto zit ;)) een risico-afweging te maken.

Een aantal zaken zijn wel voorspelbaar of met feedback uit het veld in te denken. Een vogel die (bij tijd en wijle) achter een omheining zit, zal even zo vaak rustig zijn gang kunnen gaan. Een vogel in een bos, waar je makkelijk de paden af kan, zal wat dichterbij benaderd worden. Vervolgens is het natuurlijk wel de vraag wie er een lint meeneemt om de boel af te zetten (en of je dat wilt).

Bram

Groeten,

Bram ter Keurs

duck

#85
Je zou dus kunnen zeggen dat doordat de discussie over de 'mislukte' twitch van de dwerguil is gevoerd, die van de ruigpootuil HIERDOOR waarschijnlijk gelukkig wel goed gaat verlopen.
Dus is heel die discussie over dwerguil toch niet voor niets geweest. ^_^
groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude

garryb

CiteerDus denk gewoon s.v.p. mee!
Wouter, problemen los je ter plekke in het veld op, niet op een forum zoals dit waar maar een fractie van de serieuze twitchers in Nederland naar kijkt. Ik wil problemen die zich soms voordoen in het veld wanneer vogelaars zich misdragen niet bagatelliseren, maar je draaft te ver door. In de meeste gevallen gaat het gewoon goed. Feitelijk is er helemaal geen probleem. Dat hele verhaal  rond de gang van zaken bij de Dwerguil is een opgeblazen portie lucht gegenereerd op dit forum door mensen die de klok wel hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Gedragsregels bestaan er al, zie dutchbirding.nl. Verder is ieder weldenkend toerekeningsvatbaar volwassen individu dat zichzelf poogt twitcher te noemen verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag en de consequenties ervan voor de rest. Ik zie niet in waarom je in dat opzicht ineens het wiel opnieuw zou moeten uitvinden.

Bas vd Burg

Citeer
CiteerDus denk gewoon s.v.p. mee!
Wouter, problemen los je ter plekke in het veld op, niet op een forum zoals dit waar maar een fractie van de serieuze twitchers in Nederland naar kijkt. Ik wil problemen die zich soms voordoen in het veld wanneer vogelaars zich misdragen niet bagatelliseren, maar je draaft te ver door. In de meeste gevallen gaat het gewoon goed. Feitelijk is er helemaal geen probleem. Dat hele verhaal  rond de gang van zaken bij de Dwerguil is een opgeblazen portie lucht gegenereerd op dit forum door mensen die de klok wel hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Gedragsregels bestaan er al, zie dutchbirding.nl. Verder is ieder weldenkend toerekeningsvatbaar volwassen individu dat zichzelf poogt twitcher te noemen verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag en de consequenties ervan voor de rest. Ik zie niet in waarom je in dat opzicht ineens het wiel opnieuw zou moeten uitvinden.
en hier ben ik het op zich met Garry eens. De "regels" zijn reeds lange tijd bekend, nogmaals als iedereen het doorleest, er naar handelt en mensen aanspreken op hun gedrag, dan zou dat heel wat ergernissen wegnemen. Zie eigenlijk niet wat je meer zou kunnen doen. Ja meer benadrukken dat er gedragsregels zijn en dat men vriendelijk doch zeer dringend wordt verzocht daar naar te handelen (meer kan je in feite ook niet).

En ik ben het met Garry eens dat het overgrote deel van de twitches wel goed gaat, maar dat de negatieve steeds maar weer de boventoon krijgen. Misschien mens-eigen, maar toch
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Zonnekoning

CiteerDus denk gewoon s.v.p. mee!
Het gaat dus gewoon om een mentaliteitskwestie.
Ik vind het leuker om zelf iets bijzonders te vinden en als het zeldzaam/bijzonder is, dan vervaag ik het of zet er een embargo op!
Ik verwacht geen hordes twitchers op het Lilaroze Kalknetje (dat is dus niet een vogel ;) ), maar de waarnemingen zijn wel vervaagd, omdat het om kwetsbaar gebied (lees betreding) gaat.
Het geval van de Dwerguil is misschien een mooi voorbeeld hoe het niet moet!
Er vliegen wel meer dingen rond, maar om daar nu met z'n allen achteraan te hollen...?

Dimmen dus. :censored:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

laatvlieger

Citeer
CiteerDus denk gewoon s.v.p. mee!
Wouter, problemen los je ter plekke in het veld op, niet op een forum zoals dit waar maar een fractie van de serieuze twitchers in Nederland naar kijkt. Ik wil problemen die zich soms voordoen in het veld wanneer vogelaars zich misdragen niet bagatelliseren, maar je draaft te ver door. In de meeste gevallen gaat het gewoon goed. Feitelijk is er helemaal geen probleem. Dat hele verhaal  rond de gang van zaken bij de Dwerguil is een opgeblazen portie lucht gegenereerd op dit forum door mensen die de klok wel hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Gedragsregels bestaan er al, zie dutchbirding.nl. Verder is ieder weldenkend toerekeningsvatbaar volwassen individu dat zichzelf poogt twitcher te noemen verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag en de consequenties ervan voor de rest. Ik zie niet in waarom je in dat opzicht ineens het wiel opnieuw zou moeten uitvinden.
Ik zie het niet als het wiel opnieuw uitvinden, maar eerder als een zoektocht naar een aandrijvingsmechanisme van dat wiel. Waarom werkt een maatregel bij de ene twitch wel en waarom werkt dezelfde maatregel bij de andere twitch niet? Hoe kun je het beste mensen in het veld aanspreken op hun gedrag? Het is toch juist goed om daar van tevoren over na te denken, zodat je in het veld een idee hebt hoe je kunt handelen.

Inderdaad in veel gevallen gaat het goed, maar het gaat ook wel eens fout. Te vaak in mijn ogen. En bovendien worden die gevallen er juist uitgelicht. Maar heel vaak had er in zo'n geval ook best wel wat beters gekund, het lijkt mij goed om dat te inventariseren en daar lering uit te trekken voor een volgende keer.

En wat betreft de dwerguil, ik was daar maandag niet bij. Ik heb echter wel een filmpje gezien waarop het weer blijkbaar dan nogal slecht was... veel bliksem enzo..  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/