Zwervende Groene glazenmakers

Gestart door JohanvantBosch, augustus 01, 2018, 11:25:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Uiteraard zwerven Groene glazenmakers ook, maar op waarneming.nl blijken meldingen op verrassende plaatsen zelden te kloppen. Des te gaver is deze waarneming op Helgoland.
https://observation.org/waarneming/view/160759578

frankneijts

#1
Citaat van: JohanvantBosch op augustus 01, 2018, 11:25:03 AM
Uiteraard zwerven Groene glazenmakers ook, maar op waarneming.nl blijken meldingen op verrassende plaatsen zelden te kloppen. Des te gaver is deze waarneming op Helgoland.
https://observation.org/waarneming/view/160759578

Tja, als Sierlijke en andere witsnuiten, Gaffelwaterjuffers e.v.a. 'ineens' quasi-overal kunnen opduiken, mag je verwachten dat ook de grotere jongens & meisjes dat kunnen. Zie bijv. ook de Zuidelijke glazenmakers deze zomer: vorig jaar maar een enkeling (toch ook een aardige zomer) en dit jaar 10-tallen. Net als vogels zijn libellen blijkbaar in staat in voor hen gunstige omstandigheden, vrijwel 'onzichtbaar' 100(0)-en kilometers af te leggen op zoek naar nieuwe, eventueel geschikte oorden. (Ik zeg expres niet "geschikte watertjes" omdat daar in het geval van die Zuidelijke glaasjes geen sprake van is: die zoeken juist uitdrogende poelen .. B)). Dat laatste is voor Groene glazenmakers, door hun veel kritischer biotoopkeuze, natuurlijk een beletsel maar ergens 'ver weg' opduiken is 'an sich' geen probleem voor zo'n soort denk ik. Daarbij komt dat op een eiland als Helgoland elk vliegend beestje met de grootste aandacht wordt bekeken..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Er is inmiddels zo weinig water in Noord-Duitsland te vinden dat je je als libel maar beter ergens anders heen kan begeven.
Ik vrees het ergste voor volgend jaar.

Nou ja, Zuidelijke Glazenmakers zoeken dan maar. Die heb ik alleen nog maar in Essex gezien...

JanHein

grunsven

Dat zou je denken dat ze ook veel zwerven, maar er zijn vrijwel geen waarnemingen van groene glazenmakers buiten de bekende gebieden.
Je zou verwachten dat er af en toe wel één opduikt in de duinen of in Limburg maar dat soort waarnemingen zijn er niet in Nederland. Als alle habitat opgedroogd is gaan ze misschien wel zwerven, zou kunnen dat dat hier achter zit.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)


grunsven

#5
Locatiefoutje? Of is daar echt krabbenscheer?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

JohanvantBosch

Citaat van: grunsven op augustus 02, 2018, 20:42:53 PM
Locatiefoutje? Of is daar echt krabbenscheer?
Wouter Teunissen dacht dat hij in de vijver op de ringbaan wel eens krabbenscheer had gezien.