Hommel met iets bijzonders(?)

Gestart door naturesfriend, juli 31, 2018, 20:38:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

naturesfriend

Hallo,
Ik wil hier iets vragen over een hommel.die ik gisterochtend zag.
Buiten op de stenen oprit (ik wilde potplanten bewateren) zag ik een dikke hommel over de bestrating lopen, een beetje waggelend.
Toen ik hem/haar op mijn hand zette zag ik op de rug, tussen kop en borstdeel een hoop kleine lichtbruine bolletjes zitten, zo'n beetje als
kleine mosterdzaadjes.
Vanwege het wankelige gedrag en deze bolletjes dacht ik dat het misschien parasieten waren.
Terwijl ik aan het dwnken was hoe ik de hommel daarvan zou kunnen bevrijden, startte ze toch maar vanuit mijn hand en vloog met een paar
grote bochten weg.
Later zag ik op een plaatje dat het waarschijnlijk een aardhommel was (wit achterlijf), het formaat was ca. 25-30 mm. van neus tot staart.
Mijn vraag is: is het mogelijk dat het dier bezet was met parasieten (of eieren van parasieten)?

Dank van Anita

wilde

Hommels hebben dikwijls mijten bij zich. Soms grote aantallen van het stadium deutonimf; soms veel minder van adulte mijten, maar toch nog wel enkele tientallen. Ze verspreiden zich vanuit het hommelnest via een hommel naar bloemen en stappen weer op bij andere hommels, die de bloem bezoeken.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

naturesfriend

Hallo,

Dank voor het antwoord.
Ik weet niet hoe de genoemde nimfen of mijten eruitzien, maar ik zag enkel een hoeveelheid gelijkvormige/gelijkkleurige korreltjes.
Ze waren wel kleiner dan wat ik eerder aangaf, iets ter grootte van amarant (vanmogen bij de discounter).
Zandkorrels waren het zeker niet.
Een foto heb ik niet (geen camera op zak).
Stel dat je zo'n hommel zou willen schoonmaken, is het dan mogelijk hem/haar een kwartiertje in een potje in de koelkast te doen (teneinde het dier wat rustiger te maken om de behandeling te doen slagen? Of is zoiets contraproductief?

Bedankt maar weer,
Anita

wilde

Ik heb het wel eens geprobeerd om een koningin schoon te laten starten met een broednest.
Het is onbegonnen werk, want je moet dan ook de laatste vangen. Een hommel kan vrij veel kou verdagen en ze raken er behoorlijk gestrest door.
Nu laat ik de natuur zijn gang maar gaan. Deze mijten eten mee bij de monddelen van de hommel, maar tasten het insect zelf niet aan.
Er zijn 7 stadia: ei, prolarve, larve, protonimf, deutonimf, trionimf en imago.
Alleen als deutonimf en imago zijn de mijten actief. In de andere stadia is het gewoon afwachten tot de volgende vervelling.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me