slakje ==> tolslak onbekend

Gestart door P. Kuijper, juli 31, 2018, 20:27:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

In tropische tuin van de Orchideeën Hoeve.

https://waarneming.nl/waarneming/view/160762461
onzeker Slak onbekend - Gastropoda spec. gezien op 2018-07-31 Luttelgeest - Luttelgeestervaart e.o.
Foto's:


Met vr. groet,
P. Kuijper

Michael_Inden


P. Kuijper

#2
Bedankt Michael, ik zet m vast op een onzekere Gladde tolslak. De 3 tolslakken kunnen als ik zo lees alleen op basis van habitat onderscheiden worden. Deze vond ik in een tropische tuin...
Met vr. groet,
P. Kuijper

Tello Neckheim

Ik zie een lichte kiel, Tolslakjes hebben volgens mij geen kiel. Mogelijk een tropische soort? Heb je meer foto's, bijvoorbeeld van de onderkant van een leeg huisje?
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

P. Kuijper

Ik heb inderdaad geprobeerd de navel op de foto te krijgen, maar dat lukte niet omdat het beestje niet in z'n huisje ging en het nogal klein en kleverig was. Ik had bovendien niet echt gelegenheid om er de tijd voor de nemen omdat ik daar was met anderen die nou niet echt voor de slakjes kwamen (situatie komt je vast wel bekend voor). Ik heb nog wel een foto waar het slakje op de top van m'n vinger zat geplakt, maar dat voegt niets toe vermoed ik:

Met vr. groet,
P. Kuijper

Tello Neckheim

Ik ben bang dat het bij Tolslakje moet blijven, ik neem niet aan dat je slakjes hebt verzameld?
Michael Inden en ik hebben in Burgers Bush onderzoek gedaan naar tropische slakjes en zijn er nog niet uit welke soorten daar allemaal in de kassen leven. Ook daar vonden we slakjes gelijkend op Tolslakjes, maar in de tropen zijn er vele tientallen soorten die sterk op elkaar lijken. Iig leuk dat je deze waarneming hebt ingevoegd.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

P. Kuijper

Nee ik heb geen slakjes uit de kas meegenomen, dat lijkt me ook niet goed. Ik zal deze op 'tolslak onbekend' laten staan. Het is wel leuk om te kijken wat je in zo'n tropische vlindertuin kunt vinden. Ik heb niet echt kunnen zoeken maar wel af en toe bewust gekeken naar kaskaardespin, kasspringspin en kassprinkhaan, de 1e 2 heb ik gezien. En dus nog wat dieren, zoals dit slakje.
Met vr. groet,
P. Kuijper