gras op vluchtheuveltje

Gestart door hb481219, juli 31, 2018, 00:56:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn

Dan wordt het zéer w.s. Cynodon .
Groene groe[n]tjes.Rien.

hb481219

#31
Vandaag gekeken met medewaarnemer KNNV-PWG. Er zijn vrij lange uitlopers plm.40 cm. Over de trottoirbiels heen. De stengel is hard en stevig alsmede de bladen die bijna stekelpuntig aanvoelen.
Hebben we samen vastgesteld. Er zijn geen dwarsnerven in de schede. Er zijn heel, heeeel kleine haartjes (< 1/2 mm.)  te zien alleen met loep.
Bijgevoegd nieuwe en laatste foto's. (zie de view op waarn.nl) Door brillenglas(3+) genomen. "Leuker kunnen we het niet maken, wel gemoeilijker" Goede nacht, mooie dag!
gr Han

Rob Koelman

Citaat van: hb481219 op augustus 02, 2018, 23:52:18 PMEr zijn geen dwarsnerven in de schede.

Hoe het er aan de binnenzijde van de bladschede uitziet blijkt niet uit de foto's, maar aan de buitenzijde zijn in ieder geval heel duidelijk dwarsnerven te zien...

Hieronder een bewerkte uitsnede van een van de nieuwe foto's:

Met vriendelijke groet, Rob

hb481219

#33
Ik zet hem op Handjesgras. Ik zie nu ook de dwarsnerven en bedank ieder voor meekijken en meedenken.
Goed weekeinde met hopelijk wat WATER. Smacht.....Smacht....
gr han

Rob Koelman

Citaat van: hb481219 op augustus 03, 2018, 20:39:00 PMIk zet hem op Handjesgras. Ik zie nu ook de dwarsnerven ...

Ehh, die dwarsnerven suggereren nou juist riet in plaats van handjesgras. Zie de afbeelding (foto van tabel in Heukels) bij mijn opmerking van 1 augustus, 21:19:27 uur.   B)
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

 :duim:
En....snak...snak idem hier...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Citaat van: Rob Koelman op augustus 03, 2018, 20:54:22 PM
Citaat van: hb481219 op augustus 03, 2018, 20:39:00 PMIk zet hem op Handjesgras. Ik zie nu ook de dwarsnerven ...

Ehh, die dwarsnerven suggereren nou juist riet in plaats van handjesgras. Zie de afbeelding (foto van tabel in Heukels) bij mijn opmerking van 1 augustus, 21:19:27 uur.   B)
Ik zat me suf te peinzen waar ik t kon terugvinden; dat 'kenmerk' over die dwarsschotjes,maar nou zie ik t !
Als dat klopt... ! ? [waarom niet !].dan is t weer Riet... ;D
Groene groe[n]tjes.Rien.

hb481219

#37
Ha ha , ik dreig nu een hittegolfsyndroom te krijgen. Maar vrees niet. De Nieuwe Wereldorde zal niet afhangen van dwarsnerfjes of tongetjeshaartjes! En zo gaan we maar weer de nieuwe dag tegemoet. Inmiddels gevalideerd.
Good coooool  night. Greetings Han

Rien Ondersteijn

Inmiddels gevalideerd : als Handjesgras.
Blijkbaar kan/mag die ook 'tussenschotjes' hebben......
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op augustus 04, 2018, 09:30:08 AMInmiddels gevalideerd : als Handjesgras.

Admins zijn - gelukkig - ook maar mensen en kunnen zich vergissen. Is bovendien maar de vraag of de behandelende admin op de hoogte is van de discussie rondom deze plant. Ik heb een vraag gesteld bij de waarneming waarom dit geen riet zou zijn. Daarbij verwezen naar dit topic.
Met vriendelijke groet, Rob

valentine

Als Riet een optie is voor dit gras, heb ik een vraag: gaat Riet er wel vaker bij liggen/kruipen? Ik ken het zelf alleen rechtop. Of natuurlijk omgemaaid of plat gelopen, maar dan zie je dat het kapot/gebroken is. Gisteren zag ik nog Riet dat ik even voor ander gras aanzag maar dat uit afgemaaide stoppels was ontsproten als een dicht polletje gras. Kaarsrecht. Heeft iemand het wel eens eerder zo kruipend gezien als op de vluchtheuvelfoto's?

Groet,
Valentine

Rien Ondersteijn

Je zou 's moeten zijn op schuin afgegraven natte gebieden,waar Riet stond/staat :

Je kunt de wortels bijna zíen kruipen [meters per jaar].
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Citaat van: Rien Ondersteyn op augustus 09, 2018, 18:33:38 PM
Je zou 's moeten zijn op schuin afgegraven natte gebieden,waar Riet stond/staat :

Je kunt de wortels bijna zíen kruipen [meters per jaar].

Dat zijn geen wortels, maar uitlopers (alhoewel volgens sommigen het onderscheid tussen wortelstokken en uitlopers superficieel is). Vraag is: zijn het effectief uitlopers die we op de foto's zien? Wie zegt dat daar niet nog een halm met bloeiwijze zal uit tevoorschijn komen?
Groeten, Dirk Derdeyn.

hb481219

Ha ha het topic heeft inmiddels vele uitlopers gekregen. Nu het hevig gepluvieerd heeft zal ik extra opletten of er nog wat gaat bloeien.
grts han

BartAbc

Die heeft wel een vlezig tongrtje.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

pierrevanvooren

Als de plant al dergelijke lange uitlopers heeft, zou die -Handjesgras zijnde- al zeker moeten in bloei staan, bovendien zijn oudere stengels van Cynodon vrijwel steeds bedekt met bruinvliezige schubben zoals hier: https://waarnemingen.be/foto/view/9809646. Ben nogal zeker dat het Riet betreft, als dit al Handjesgras zou zijn, staat heel Nederland er vol mee...
grtjs Pierre

Rien Ondersteijn

Misschien is dat ook wel zo...vorige week zag ik tussen straatstenen in Zoeterwoude deze:
https://waarneming.nl/waarneming/view/161170906
Trouwens deze uit Zwolle staat op een vluchtheuvel en niet in de natuur en zal dus vaak niet of nauwelijks bloeien.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

#47
Citaat van: Rien Ondersteyn op augustus 17, 2018, 19:30:32 PM
Misschien is dat ook wel zo...vorige week zag ik tussen straatstenen in Zoeterwoude deze:
https://waarneming.nl/waarneming/view/161170906
Trouwens deze uit Zwolle staat op een vluchtheuvel en niet in de natuur en zal dus vaak niet of nauwelijks bloeien.
Zeer mooie foto's. Dus wortelstokken en spruiten. Uitlopers?  Hoogstwaarschijnlijk niet. Kennelijk wordt dat allemaal door elkaar gebruikt. Uitlopers zijn horizontale stengels die op de grond liggen, wortelstokken zijn horizontale stengels onder de grond (zonder pigment). Spruiten schieten op vanuit de kroon van de hoofdplant, aan de top van wortelstokken en op de knopen en toppen van uitlopers en op de knopen van spruiten. Handjesgras en Riet zijn befaamd onder andere omdat ze allebei zowel via uitlopers als wortelstokken kunnen uitbreiden. Volgens mij staan op de originele foto's van Han enkel spruiten (en geen uitlopers).
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob