gras op vluchtheuveltje

Gestart door hb481219, juli 31, 2018, 00:56:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

hb481219

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/160729836
Gras onbekend - Poaceae spec. gezien op 2018-07-31 Zwolle - Diezerpoort
Foto's:






Toelichting:
Op vluchtheuvel. Grijsgroen. Liggend met alleen uitlopers. Taai/stevige blad. Met ribben. Kweeksoort??
bij voorbaat dank Han Beeuwkes

M.V.S

Is het tongetje een rijtje haren?
Groetjes, Marc

hb481219

Geen rijtje haren. Tongetje plm. halve mm. Blad taai, hard, bijna stekend aan de top.Voeg straks nog wat foto's toe.
gr han

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

hb481219

#4
Geen harig tongetje. Ik weet niet hoe dat is bij jonge loten. Ik voer aanvullende foto's bij in de waarneming
gr han

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

hb481219

#7
Ik denk dat je gelijk hebt. Dank voor je volharding! Wel blijft de kwestie: tongetje. Ik lees bij Heukels en anderen niets over jonge loten. Overigens verwacht je geen riet langs een verdorde en verhitte straatrand, maar onze plantjes denken daar kennelijk anders over. Zie o.a. ook de moerasdroogbloem van vandaag.
vr gr Han

Rob Koelman

Citaat van: hb481219 op juli 31, 2018, 16:37:11 PMOverigens verwacht je geen riet langs een verdorde en verhitte straatrand

Dat is hier nou juist de instinker. Ben zelf 'ervaringsdeskundige' op dit specifieke punt ...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

hb481219


hb481219

#10
De vraag gaat dieper: Hoe houdt moerasdroogbloem en bleekgele droogbloem en ook duizendblad en riet het prima uit, ontwikkelen zelfs, in zulke stenige en hete biotopen? Bleekgele heb ik zeer vaak óók in heel natte milieu's gevonden, alsmede in de binnenstad straatranden soms massaal en moerasdroogbloem hoort eigenlijk thuis in moerassig terrein. Waar zit-em het in dat ze in beide milieus ontwikkelen. Wortel?(nee denk ik want die zijn kort) Huidmondjes?Viltjasje? En wij hebben hier op een oude verlaten graveltennisbaan, gort-en gortdroog, duizenden dwergviltkruidjes geteld met een lengte van 28 cm.(Floronmededeling). Hoe kán dat.  Het is zomaar een gedachte voor de komende avond.
gr han




HPM

Onder de stenen is het door beperkte verdamping veel minder droog dan je zou denken en daar profiteren vooral diepwortelende planten van.
Herman van der Meer

M.V.S

Ik vind riet hier niet zo bijzonder .... vandaar mijn vraag maar de beharing.

Ik heb namelijk al tientallen keren dit soort rietplantjes tussen de stoeltegels bekeken, in de hoop dat het ooit een keer geen riet maar een verdwaalde handjesgras is.
Groetjes, Marc

dirder

#13
Ik geloof absoluut niet dat dit Riet is (de waarnemer zegt toch dat het tongetje vliezig is?). Is Digitaria geen optie? Er staat alleszins een aar van een Vingergras op één van de foto's.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Dirk : Digitaria heeft  geen uitlopers... ! Is éenjarig.

Ik geloof best in Handjesgras.Wij vonden het vorige week op de dijk in Hurwenen zelfs onder t asfalt uitkomen.
Zie bijv deze   
https://waarneming.nl/waarneming/view/160611545?_popup=1
Groene groe[n]tjes.Rien.

hb481219

Het blad is stevig, hard en taai, grijsgroen. Ik ken dat niet van handjesgras.
Ik denk dat het idd riet is. Zal de plant in de gaten houden(misschien bloei?) en vergelijken met rietuitlopers uit de directe omgeving.
gr han

Rien Ondersteijn

Ik ben benieuwd ! Gauw met de spitriek/schop ernaartoe en wortels zoeken.
Trouwens : vluchtheuvels bestaan vaak uit opgebracht zand-ook daar is Handjesgras dan geen uitzondering.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Inderdaad dan wachten tot hij bloeit (maar er staat wel degelijk een bloei-aar van een 'vingergras' op de foto). Voor de rest: er is op basis van de foto's geen enkel bewijs dat de plant uitlopers maakt. Eénjarig of meerjarig, ik heb na al die jaren nog altijd totaal geen idee hoe mensen dat zien (ik erger me dood aan sleutels waar je op gegeven moment daartussen moet kiezen).
Riet en Handjesgras hebben geen vliezige tongetjes, die zouden dus niet in aanmerking mogen komen.
Groeten, Dirk Derdeyn.

hb481219

Scherp gezien!, die bloei-aar. Dat zal dan glad vingergras(?) zijn die daar langs het trottoir ook veelvuldig bloeit. Validator Erik wijst overigens ook op handjesgras.
Ga morgen weer even op onderzoek uit. Leuk om vlak bij huis nog een wereld van planten te leren kennen.
Goede nacht

hb481219

#19
Vandaag heb ik jonge uitlopers van riet in/tussen het gras van poeltje Park de Hogenkamp(vlakbij) bekeken: allen, hoe jong ook, met haartjes als  tongetje.
Dus neig ik nu toch ook naar Handjesgras en verbaas me er tegelijk over dat die soort hier tussen het gewemel van stadsverkeer opduikt.
Misschien dat er nog een nieuwe optie verschijnt, maar nu alvast dank voor meekijken en-denken.
gr Han

Rob Koelman

Het onderscheid tussen riet en handjesgras wordt in de Heukels (23e druk, pag. 181) in dezelfde vraag (4) behandeld. Niet geheel onterecht natuurlijk.

Handjesgras is echter wel een slag kleiner dan riet (ook bij kleine exemplaren van deze laatste soort), dus dat zou in het veld al een duidelijke aanwijzing moeten zijn...

Met vriendelijke groet, Rob

hb481219

#21
Hallo Rob, Dank voor de extra toelichting. Het riet wat ik vandaag heb bekeken was veel slapper en ook idd groter, maar ik zal toch nóg een keer nauwkeuriger(die nerven) kijken en wat je zelf uitzoekt/peutert vergeet je nooit meer. De moraal: daarom ouderwets determineren met de flora ( Heukels of HHT), pincet, loep, potloodje en krabbelboekje. Ik merk dat determineren van foto's vaak veel lastiger is, maar wel een aanvulling.
gr han

dirder

Han, voor de zoveelste keer: ook bij Handjesgras bestaat het tongetje uit een rij haren....Het soort scheut maakt geen moer uit. Grassen moeten bloeiend gedetermineerd worden! Dat is al moeilijk genoeg.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Willemien Troelstra

Ik ben het niet eens met Dirk dat Grassen bloeiend determineren altijd makkelijker is dan vegetatief. Het is wel zo dat als je vegetatief wil determineren je wel een vegetatieve sleutel moet gebruiken, maar gelukkig heeft de Heukels een goed vegetatieve sleutel.

Ik ben het wel met Dirk eens dat ook Handjesgras een tongetje bestaande uit haren moet hebben.

Mijn ervaring is dat je inderdaad Handjesgras langs een vluchtheuvel van een asfaltweg tegen kan komen waarbij ik ook eerst dacht dat ik te maken had met een mini-riet dat klein was gebleven door de standplaats.
groet, Willemien Troelstra

hb481219

#24
Ja.....wat is wijs. Weer een hoop geleerd. Die bloemen zullen wel niet meer komen. Laten rusten en wachten op volgend jaar? En de soort laten staan als onbekend?
Ik heb nog even gedacht(vanwege de grijze kleur) aan een pekel-adventief(een kweeksoort van de kusten). Laat het maar rusten. Plantenmensen moeten het geduld van een jaar hebben. hr gr Han

Rien Ondersteijn

Han-je kunt t snel ontdekken : effe met een spitriek/schop een tegel lichten of de plant loswerken en je ziet direct het verschil  !
Vingergras trek je zó uit.Handjesgras heeft lange uitlopers.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op augustus 02, 2018, 08:47:19 AMHan-je kunt t snel ontdekken : effe met een spitriek/schop een tegel lichten of de plant loswerken en je ziet direct het verschil  !
Vingergras trek je zó uit.Handjesgras heeft lange uitlopers.

Vingergras is het zeker niet. Daarvoor zijn bijvoorbeeld de bladeren te stijf. Ook ken ik de wat blauwige tint in de bladkleur niet van vingergras.

De discussie gaat wat mij betreft over de vraag of dit riet of handjesgras is...

(Het lukt mij daarbij overigens nog altijd niet om in het gras op op de foto's handjesgras te zien, maar helemaal blanco er naar kijken lukt ook niet meer...  ;)  )
Met vriendelijke groet, Rob

dirder

Citaat van: Willemien Troelstra op augustus 01, 2018, 23:22:55 PM
Ik ben het niet eens met Dirk dat Grassen bloeiend determineren altijd makkelijker is dan vegetatief. Het is wel zo dat als je vegetatief wil determineren je wel een vegetatieve sleutel moet gebruiken, maar gelukkig heeft de Heukels een goed vegetatieve sleutel.

Ik ben het wel met Dirk eens dat ook Handjesgras een tongetje bestaande uit haren moet hebben.

Mijn ervaring is dat je inderdaad Handjesgras langs een vluchtheuvel van een asfaltweg tegen kan komen waarbij ik ook eerst dacht dat ik te maken had met een mini-riet dat klein was gebleven door de standplaats.

Als je wilt weten hoe goed die vegetatieve sleutel van de Heukels is, probeer hem eens uit op vegetatieve onderdelen van grassen die je kent. Je zult snel merken dat dit nogal tegenvalt (de sleutel voor bloeiende grassen is wel goed). Bovendien dat voortdurende gezeik 'plant eenjarig, makkelijk uit de grond te trekken' versus 'bla bla bla'. Ik ben er nog nooit geslaagd een gras uit de grond te trekken.
Dus, als je wilt leren grassen vegetatief herkennen, moet je gewoon goed kijken naar de vegetatieve onderdelen van bloeiende grassen. Is wellicht niet zo moeilijk (tot op genus).
Groeten, Dirk Derdeyn.

pierrevanvooren

misschien eens een bijkomende foto trekken van het tongetje tegen een donkere achtergrond. Ik denk op foto 1 en foto 3 toch enkele haren te kunnen zien. Lijkt me overigens vrijwel zeker Riet en geen Handjesgras.
grtjs Pierre

Rien Ondersteijn

Citaat van: hb481219 op augustus 02, 2018, 00:15:39 AM
Ja.....wat is wijs. Weer een hoop geleerd. Die bloemen zullen wel niet meer komen. Laten rusten en wachten op volgend jaar? En de soort laten staan als onbekend?
Ik heb nog even gedacht(vanwege de grijze kleur) aan een pekel-adventief(een kweeksoort van de kusten). Laat het maar rusten. Plantenmensen moeten het geduld van een jaar hebben. hr gr Han
Han-nogmaals:je hebt geen bloemen nodig ..De worteluitlopers zijn voldoende om óf riet[erg taai en dik,vaak heel lang]óf vingergras[geen uitlopers]óf handjesgras[minder taai] te benoemen.
Groene groe[n]tjes.Rien.