Rare vrouw fotografeert muur!

Gestart door LydiaS, oktober 24, 2023, 10:32:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

LydiaS


Ik stond zondag tijdens een fotosafari in mijn woonwijk Kralingen, deze beestjes op een muur te fotograferen. Hoor ik achter me: " Kijk nou, die vrouw fotografeert een muur!..... Mooi gebouw hè mevrouw?"
Ik draaide me om en er stonden twee 20-ers bij hun auto te chillen. Ik moest lachen en ik zei "Ik sta de muur niet te fotograferen, maar insecten."
Daar keken ze wel van op.
"En ik heb net een paar zeldzame gefotografeerd" verduidelijkte ik nog.
"Dan moet u ze gaan verkopen!!!" zeiden ze tegen me.
Daar keek ik weer van op!
Ik heb geprobeerd uit te leggen dat deze beestjes wel zeldzaam zijn maar niet kostbaar en dat niemand ze van me zou willen kopen.
Hilarisch 🤣🤣🤣

tekenaar

Zeer typisch Nederlands. Eigenlijk heb ik alleen slechte herinneringen aan van die betweterige opmerkingen van een afstand - in mijn ervaring totaal zonder echte belangstelling.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

LydiaS


E VnMrbk

Onderschat het toch maar niet; volgens mij hebben jullie toch een zaadje geplant om anders naar de wereld te kijken! Ik zie wel kleine positieve veranderingen doch het blijft natuurlijk vaak opboksen tegen veilig kuddegedrag.
Groeten,
Erik

LydiaS

Beste Erik,
Mijn verhaaltje was zeker positief bedoeld: contact door wederzijdse verbazing!
In de grote stad zit iedereen in zijn eigen leefwereld en is het soms moeilijk te begrijpen wat een ander aan het doen is, zeker als je dat zelf niet gewend bent te doen. Als ik foto's aan het maken ben word ik gelukkig de laatste tijd steeds vaker aangesproken. Vooral ouderen en kinderen willen weten waar ik naar kijk en waarom ik fotografeer. Maar de groep tieners en begin 20-ers vindt het over het algemeen heel raar! En dat snap ik ook, als tiener vond ik ook heel veel dingen raarrrrrrr😁
Groeten, Lydia

Jan Mudde

Hey Lydia en andere lezers,

ook mij overkomt het al decennialang dat mensen me aanspreken als ik weer eens ergens door een verrekijker sta te loeren, op mijn "voordeligst" in de bosrand "hang" om een insect op de foto te zetten of, en dat is het meest regelmatig het geval de laatste jaren, met mijn neus tegen een boom, steen of de grond aangeplakt sta, zit of lig, om een korstmos te bekijken.
Altijd mooie momenten om het gesprek aan te gaan met degene die een opmerking maakt!!! In alle jaren slechts een enkele echt negatieve reactie gehad. Meestal is men verwonderd, vaak wordt belangstelling gewekt en soms raakt degen die me aanspreekt echt geraakt door mijn verhaal. Kan in elk geval geen enkel kwaad om het gesprek met de "aansprekers" aan te gaan. Mogelijk wordt er door jouw gesprek bij de ander een klein groen zaadje geplant dat wellicht ooit eens gaat ontkiemen. Hoe meer "groene geesten" des te beter het is!

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

ruut

Herkenbaar die opmerkingen in het bos.
Bij regenachtig weer ontdek ik twee grote stinkzwammen aan de rand van 'n pad, m'n eerste. Ik leg m'n regenjas op de grond en ga geknield, op m'n elleboog steunend de juiste positie instellen. Hoor ik achter me " uhum, het oogsten is daar, ik draai me om en zie twee op leeftijd wandelaars het pad afwijzen. Voor mij was dat even schuddenbuiken. ;D
Groet, ruut

gbeersma

Mijn ervaringen met andere wandelaars die me bezig zien is ronduit fijn. Vaak willen ze in eerste instantie alleen weten wat ik daar nu aan het fotograferen ben, want ze zien niets speciaals. Maar als ik dan aanwijs waar ik naar kijk en wat detailfoto's laat zien zijn ze verrukt, en laten ze zich van alles uitleggen over de insectjes. Helaas heb ik door de aanwezigheid van corona in het land moeten besluiten om me niet meer gezamenlijk met anderen over mijn foto's te buigen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

jan pos

Ik heb zelf de indruk dat men zogenaamd grappig wil doen ten koste van de ander. Misschien wel goed bedoeld.
Ik negeer het en probeer weer in de concentratie te komen... ;)
Trouwens, in het buitenland gebeurt het nooit.

Met groet, Jan Pos

frkvh

ik ben ooit eens onderschept geweest door vijf politie-agenten en drughond omdat ik aan het fotograferen was in een 'bosje'. hadden de buurtbewoners de politie gebeld omdat ik er blijkbaar uitzie als drugdealer. zo achterdochtig was men daar.
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

Pietsje

Soms menen mensen grappig te moeten zijn inderdaad, stating the obvious (of ik foto's aan het maken ben?). In sommige gevallen leidt dat voor mij toch tot grappige situaties. Ik houd me soms wat verdacht op vinden honden vaak (en ikzelf ook wel). Dat leidt tot nieuwsgierige bezoekjes of grommen op afstand. Baasjes moeten zich dan altijd toch excuseren blijkt, terwijl ik de honden groot gelijk geef.
In een ander geval was ik onderaan honingzwammen aan het zoeken naar Breedvoetvliegen, camera in de aanslag. Kwam een groepje wandelaars langs van mannen op leeftijd. Of het een zeldzame paddenstoel was. Ze bleven staan. Ik zei "nee dat niet, ik ben vooral geinteresseerd in de vliegjes die erop komen, bijvoorbeeld breedvoetvliegen" en zei nog "kijk: daar zit bijvoorbeeld een vrouwtje breedvoetvlieg". Of ik dat dan kon zien omdat ze brede voeten hadden ;D   :rolleyes: . En of ik met hun mee wilde lopen en onderweg dan van alles vertellen en uitleggen over de natuur. Dat ging me toch wat ver (ook qua afstand).
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

jan pos

Ha ha  :duim:
Tja die(loslopende)honden, laten we het daar maar niet over hebben. Vooral in de stadsparken. En dan de eigenaren zeggen: "dat doet ie anders nooit".

Jan

OlivierO

Citaat van: Pietsje op januari 17, 2024, 14:26:27 PMSoms menen mensen grappig te moeten zijn inderdaad, stating the obvious (of ik foto's aan het maken ben?). In sommige gevallen leidt dat voor mij toch tot grappige situaties. Ik houd me soms wat verdacht op vinden honden vaak (en ikzelf ook wel). Dat leidt tot nieuwsgierige bezoekjes of grommen op afstand. Baasjes moeten zich dan altijd toch excuseren blijkt, terwijl ik de honden groot gelijk geef.
In een ander geval was ik onderaan honingzwammen aan het zoeken naar Breedvoetvliegen, camera in de aanslag. Kwam een groepje wandelaars langs van mannen op leeftijd. Of het een zeldzame paddenstoel was. Ze bleven staan. Ik zei "nee dat niet, ik ben vooral geinteresseerd in de vliegjes die erop komen, bijvoorbeeld breedvoetvliegen" en zei nog "kijk: daar zit bijvoorbeeld een vrouwtje breedvoetvlieg". Of ik dat dan kon zien omdat ze brede voeten hadden ;D   :rolleyes: . En of ik met hun mee wilde lopen en onderweg dan van alles vertellen en uitleggen over de natuur. Dat ging me toch wat ver (ook qua afstand).

Hahaha! Een grappig stukje tekst! Heerlijk!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

migratorius

Citaat van: jan pos op januari 17, 2024, 12:35:12 PMTrouwens, in het buitenland gebeurt het nooit.
Je komt in Nederland nou eenmaal meer mensen tegen dan in de meeste andere landen.

In Duitsland zijn er ook mensen die zichzelf heel grappig vinden hoor.
In armere landen heb ik regelmatig meegemaakt dat mensen je gewoon langdurig aanstaren.

JanHein

tekenaar

Citaat van: migratorius op januari 26, 2024, 11:42:37 AM
Citaat van: jan pos op januari 17, 2024, 12:35:12 PMTrouwens, in het buitenland gebeurt het nooit.
Je komt in Nederland nou eenmaal meer mensen tegen dan in de meeste andere landen.

In Duitsland zijn er ook mensen die zichzelf heel grappig vinden hoor.
In armere landen heb ik regelmatig meegemaakt dat mensen je gewoon langdurig aanstaren.

JanHein

Ik heb toch wel de ervaring dat dit een typisch Nederlands iets is. In het buitenland (waar ik woon), wordt achter je rug om gepraat over die rare vent, maar krijg je geen domme opmerkingen naar je hoofd geslingerd. Hooguit een paar jaar later een vraag wat je toen en toen aan het doen was.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/