Hoofdmenu

bladluis

Gestart door karl, februari 25, 2008, 17:48:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

karl

Vanmorgen op een muur in de tuin dit beestje tegengekomen ik weet niet wat het is.
Ik heb er meer foto,s van als ik ze moet plaatsen zeg het maar.

Arp

Hoi Karl,

Hoeveel poten tel je?  ;)  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

karl

Klopt 6 poten is dus geen spinachtige mag hem verplaatsen  :lol:  

jan cuppen

Ik tel maar vijf poten :D ,. Mist ie d'er nou één of drie?
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

karl

Hier is die nog een keer met de andere poot zichtbaar maar de bovenste rechterpoot verstopt.
Dit topic mag trouwens bj insekten gezet worden ik neem voorlopig aan dat het een wantsensoort kan zijn.

spinnenvrouw

Er zijn kleine siphoontjes te zien, dus het is een bladluis.
Over de soort durf ik nog niets te zeggen. Zat ze op een plant?
Jacomijn Prinsen

karl

Deze klom erg langzaam tegen de muur omhoog en was me toch te groot voor een bladluis ze zat vlakbij de zebraspin en dit dier was iets groter zelfs.

spinnenvrouw

Het is toch echt een bladluis, er zijn geen andere insecten die siphonen hebben.
Rond de siphonen is een donkere vlek te zien, dat wijst op de subfamilie Lachninae. Daar zitten grote joekels tussen als Lachnus (op eik en kastanje),  Tuberolachnus (op wilg, niet op je foto), Maculolachnus (op roos, ondergronds), en Cinara (op naaldbomen).
Jacomijn Prinsen

Arp

Als Jacomijn nu toch met de "grote joekel luizen" bezig is ...  :whistle:

Mei 2007 aan Eik, Enschede - De Wildernis, grote versies ca. 5mm(?):

(Meer afb. bij wrn)

Juni 2007 aan Grove Den, Hengelo - braakterrein tussen begraafplaats en snelweg, echt enorm 6-7mm?


(Meer afb. bij wrn)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Op twijgen van eik, dat moet Lachnus roboris zijn. De gevleugelden zijn mooi, met vlekken op de vleugels.
Jacomijn Prinsen

thijsdegraaf

Krijgen lieveheersbeestjes deze joekels nog naar binnen?  :whistle:

Groet,  Thijs

spinnenvrouw

Vast wel, als ze de mierenbewaking weten te ontlopen. Bovendien, in een kolonie zitten ook jonge luisjes, die zijn een stuk kleiner.
Jacomijn Prinsen

Arp

CiteerOp twijgen van eik, dat moet Lachnus roboris zijn.
Dank je Jacomijn!  :duim:

Hmmmmm ... maaaarrrr ehhhhh ... de Aphididae zijn op nlsrt nogal slecht vertegenwoordigd, maar faunaeur geeft wel een waslijst luizen voor NL, maar meldt Lachnus roboris voor NL als "Absent" - dat is dus nog wat doelgerichter dan "No Data". Nou wil ik best geloven dat FE het fout heeft, maar kun je ivm het aanvragen van de soort voor wrn misschien een bron noemen die deze voor NL als bekende soort geeft?

Sorry :rolleyes:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Als je faunaeur moet geloven komt er in NL geen enkele Lachnus voor,  en staat er als default overal  'Absent',  ook bij de andere Lachnus-soorten.
Maar er zijn dus meer Lachnus soorten, en hoewel de nederlandse exemplaren die ik heb gedetermineerd altijd uitkwamen op L. roboris is het wellicht veiliger de foto-determinaties op Lachnus spec te zetten.
 
Jacomijn Prinsen

Arp

CiteerMaar er zijn dus meer Lachnus soorten, en hoewel de nederlandse exemplaren die ik heb gedetermineerd altijd uitkwamen op L. roboris is het wellicht veiliger de foto-determinaties op Lachnus spec te zetten.
Prima, dank je - mij duidelijk zat  :duim: Dan geef ik bij aanvraag van de soort dit draadje als referentie op ;)  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

karl

Ik had nog nooit van dit soort grote bladluizen gehoord laat staan ooit gezien dank je voor de determinatie ervan.

spinnenvrouw

Hallo Karl,
van jouw bladluis weten we dus niet wat het is.
Veel bladluizen zijn monofaag, dwz ze lusten maar één, of een zeer beperkt aantal planten. Dat vergemakkelijkt het determineren. Maar met een exemplaar zonder waardplant wordt het moeilijker. Er komen veel meer soorten in aanmerking en de meeste kenmerken zijn te klein om op een foto zichtbaar te zijn.

Tip voor de zomer: op stammen van berk en eik vind je soms mieren op een kluitje. als je die wegjaagt zitten daaronder dikke roze-grijze vormloze beestjes. Dat zijn bladluizen van het geslacht Stomaphis,  verwant aan de hierboven genoemde joekels. Je kunt ze kietelen, als je dat lang genoeg volhoudt trekken ze hun zuigsnuit uit de stam en gaan lopen. Niet lostrekken, dan beschadig je te veel om nog wat te zien. Een gaaf exemplaar is onmiskenbaar: de snuit is twee maal zo lang als het lichaam!
Jacomijn Prinsen

karl

Er zitten er een boel in mijn tuin zag ik vandaag allemaal tegen muren opklimmend.