Bleekgele overwinnaar. Een knipoogje.....

Gestart door hb481219, juli 27, 2018, 17:12:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

hb481219

Plant die standhoudt onder hitte en droogte. Een ereplaats.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/160552822
Bleekgele droogbloem - Gnaphalium luteoalbum gezien op 2018-07-27 Zwolle - Diezerpoort
Foto's:






Toelichting:
Ondanks de droogte en hitte( 41 graden) houdt deze soort zich prima in stand en komt zelfs tot bloei, dankzij zijn viltige jasje. Heel bijzonder.
bij voorbaat dank Han Beeuwkes

gbeersma

Dan ga ik ook maar eens een vilten jas aanschaffen.  B)
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

hb481219

#2
Een kemelsharen mantel. Doordenkertje.
gr Johannes

H Timans

Wonderlijk toch hoe de ene behaarde plant het niet uithoudt en de andere wel. Ook zo'n plant die ik in compleet verdorde stukjes grasland volop en ongestoord zie bloeien is het vrolijke duizendblad. Ik weet van een paar doeleindes van beharing af, maar ik heb ook nog vraagtekens. Bij mij bekend is dat beharing kan isoleren tegen koude en warmte maar ook insecten kan leiden (bijvoorbeeld naar de bloemkroon). Maar dan heb je bij de islolerende beharing weer zo veel verschillende soorten beharing. Vele behaarde planten hebben het nu al begeven, maar droogbloemen en duizendblad zijn dan weer soorten die het overleven. Nu vraag ik mij af: welk beharingstype (viltig, sterharen, lange haren,  etc...) is nou goed voor welk weertype?
Mvg Harold Timans

Rob Koelman

Vooral lange wortels lijken mij relevant bij dit soort langdurige periodes van droogte...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

migratorius

Onder meer Melganzevoet, Grijze melde, Boerenwormkruid, Kompassla en Varkensgras staan (resp. liggen) er ook nog florissant bij.

JanHein

Willemien Troelstra

Cichorei doet het ook opvallend goed.
groet, Willemien Troelstra

hb481219

Leuk! En duizendblad blijft het ook erg goed doen. Ja, als je er op gaat letten zijn er heel wat meer survivars.
https://waarneming.nl/waarneming/view/160729451

migratorius

Sint-Janskruid en Rechte rolklaver vond ik verrassende winnaars, Peen en Pastinaak (met hun wortels) niet.

Grote verliezers: Berk en Vlier, op een afstandje gevolgd door Linde, Vogelkers, Boswilg en Beuk.

JanHein

Rien Ondersteijn

Linde ? ? Die staat er hier prima bij,ondanks het 'klapzand'
En de Pastinaak op de rivierdijken was helemáal fruitig.
Groene groe[n]tjes.Rien.

migratorius

Citaat van: Rien Ondersteyn op augustus 02, 2018, 10:24:04 AM
Linde ? ? Die staat er hier prima bij,ondanks het 'klapzand'
En de Pastinaak op de rivierdijken was helemáal fruitig.
Pastinaak is een niet-verrassende winnaar (ik dacht al dat dat verwarrend kon zijn).

Lindes zien er hier in NRW slecht tot dramatisch uit, wat nog versterkt wordt door de enkeldiepe lagen schutblaadjes+vruchtjes eronder.

JanHein

hb481219

Vanuit mijn hoge torenflat zie ik vele boomtoppen al in herfstkleur over heel Zwolle

migratorius

Het beeld bij de Zomereiken is wisselend. Lijsterbes ziet er ook slecht uit, maar dat is (hier) altijd zo in deze tijd van het jaar.

Nog een vergeten verliezer: Canadapopulier. Niet zozeer geel als wel ontbladerd...

JanHein

Rien Ondersteijn

En dan hebben we t nog niet gehad over de Paardenkastanje,die -behalve dat ie ook lijdt door de verwelkingsziekte - nu al aan t afsterven lijkt.
Groene groe[n]tjes.Rien.

H Timans

Citaat van: Rien Ondersteyn op augustus 02, 2018, 10:24:04 AM
Linde ? ? Die staat er hier prima bij,ondanks het 'klapzand'

Ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen. De lindes hier in het gooi hebben bijna niet eens tijd om vruchtjes te maken, ze lieten eerst de bloemen massaal vallen (alle stoepranden en auto's kleverig!) en niet snel daarna begonnen ook de bladeren te verwelken. Ze staan nu op het punt alle bladeren te verliezen.

Iets waar ik nog enigszins blij van wordt zijn de Amerikaanse Krentenboompjes op de heides van het Gooi, die nog steeds trots hun blad dragen tussen de verdorrende (!!!!) heide die trouwens naar verwachting maar gedeeltelijk in bloei gaat komen (!!!).
Mvg Harold Timans

HPM

Hier in Den Haag zien de lindes en paardenkastanjes er heel normaal uit.
Herman van der Meer

migratorius


valentine

Wel prettig deze verliezer: Reuzenbalsemien. Op een plek in een nabijgelegen bos stond hij vorig jaar hopeloos massaal langs een pad. Nu nog maar één. Die heb ik uitgetrokken.

Groet,

Valentine

H Timans

Citaat van: valentine op augustus 08, 2018, 21:57:24 PM
Wel prettig deze verliezer: Reuzenbalsemien. Op een plek in een nabijgelegen bos stond hij vorig jaar hopeloos massaal langs een pad. Nu nog maar één. Die heb ik uitgetrokken.

Groet,

Valentine
;D (weegt op tegen de schoonheid van de bloempjes)
Mvg Harold Timans