Lijsterbes-jeneverbesroest?

Gestart door RWester, juli 25, 2018, 21:04:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

Ooit had ik in de Heemtuin van Presikhaaf te Arnhem op een blad van een lijsterbes rode vlekken gefotografeerd, waarbij later de foto's mislukt bleken.
Het bleef me echter altijd intrigeren, en aangezien ik vandaag weer in de Heemtuin was, toch even langs gelopen.
Nu goede foto's gemaakt van boven -en onderzijde van het blad. Zoek ik thuis wel weer op wat het kan zijn.

Met de gallenzoekerfunctie van Waarneming.nl kom er echter niet direct uit. Dan behalve wat er op lijkt, het Lijsterbes-jeneverroest (Gymnosporangium cornutum), maar dat staat als zeer zeldzaam te boek op die site. Dus dat zal wel niet....

Ben ik net de foto's aan het bewerken, zie ik op de foto van de onderzijde van het blad 'tentakeltjes'. Néé he?! Heb niet vaak kippenvel, maar nu trok het strak over m'n armen :-)

Heb ik hier nou écht te maken met Lijsterbes-jeneverroest? Kan iemand me zekerheid geven over de determinatie of me uit m'n droom helpen door te zeggen dat het iets algemeens is :-)

Het zou een nieuwe soort voor de gemeente Arnhem betekenen :-)

Heemtuin Presikhaaf, Arnhem, 25 juli 2018
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


rietvanoosten

#1
Ziet er heel mooi uit!  :blink:
(Op Verspreidingsatlas en Waarneming staat veel klein spul als zeer zeldzaam of zeldzaam, maar vaak ook omdat er niet naar gekeken wordt ....)

Heb in het Roestenboek gekeken bij Lijsterbes-jeneverbesroest (Gymnosporangium cornutum), blz. 183:
"Verspreiding: NL 2 vondsten op Lijsterbes (Baarn, 2000; Holthe, Beilen, 2008); veel meldingen op Lijsterbes uit de 19e eeuw moeten nog worden geverifieerd."
(Of "19e" eeuw "20e" moet zijn ........, staat niet bij errata.)

Weet niet of deze nog met de  :micro: moet (aanvulling: staat niet vermeld op waarneming)
Uit: bladmineerders, zie link hieronder:
"GAL: De spitse en slanke peridia, die aan het einde niet rafelen, zijn kenmerkend"
https://bladmineerders.nl/parasites/fungi/basidiomycota/pucciniomycotina/pucciniales/pucciniaceae/gymnosporangium/gymnosporangium-cornutum/?lang=nl
met vriendelijke groet, Riet

RWester

Dank voor je reactie Riet!

En dat klopt, dat veel soorten (nog) de status (zeer) zeldzaam hebben, puur omdat er te weinig naar wordt gekeken! :-)

Begreep dat er drie nsoorten zijn die mogelijk zijn, maar dat deze herkenbaar is door z'n niet rafelende 'tentakeltjes' (excuus voor taalgebruik, al die moeilijke benamingen zitten nog niet in m'n hoofd :-)  )

Zal nog eens terug gaan voor nog betere detailfoto's
Met vriendelijke groet,

Remco Wester