Wat is zeldzaam?

Gestart door wim52, juli 25, 2018, 11:14:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

wim52

Ik blijf het vreemd vinden op Waarneming.

De één is 2124 keer waargenomen en noemt men algemeen.
De ander is 23.631 keer waargenomen en is zeldzaam en wordt verborgen.
Ook de plekken zijn bijna gelijk.
En dat zie je niet alleen bij vlinders.

En de zeer zeldzame Ostrinia palustralis staat wel weer openbaar. :)
https://waarneming.nl/waarneming/view/156913084

Gr. Wim

wim veraghtert

Je vergelijkt appelen met peren want hier speelt een sterk waarnemerseffect.
Dagvlinders zijn populairder dan nachtvlinder (je haalt dan nog eens een micro-nachtvlinder aan, binnen de nachtvlinders is dat zeker niet de groep die het meeste aandacht geniet).
Veel mensen gaan op zoek naar de zilveren maan, want dat is een bijzondere soort. Naar de granietbladroller gaan veel minder mensen op zoek. Als je de verspreidingskaartjes van beide soorten vergelijkt, dan blijkt die bladroller in Nederland wijder verbreid te zijn dan de Zilveren maan. Terecht dat hij dus als minder zeldzaam te boek staat.
Nog een voorbeeld: deze paddenstoel is in Nederland algemeen, aldus waarneming.nl: https://waarneming.nl/soort/stats/15807
En dat klopt. Je kan de soort enkel herkennen als je wat kaas gegeten hebt van korstzwammen en bovendien beschikt over een microscoop en de nodige literatuur om de soort te determineren. Daarbij komt nog dat veel mycologen hun waarnemingen niet doorgeven aan w.nl.
Je moet het aantal meldingen van een bepaalde soort dus met de nodige omzichtigheid interpreteren.
Zomaar vergelijken over de soortgroepen heen, is weinig zinnig.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

wim52

De Ostrinia palustralis is een zeer zeldzame dagvlinder. Na mijn melding hier zijn er nog vele bijgekomen op dezelfde plek. Het blijft meten met verschillende maten. :)

wim veraghtert

Ostrinia palustralis is een nachtvlinder, geen dagvlinder.

Citaat van: wim52 op juli 25, 2018, 12:25:37 PM
De Ostrinia palustralis is een zeer zeldzame dagvlinder. Na mijn melding hier zijn er nog vele bijgekomen op dezelfde plek. Het blijft meten met verschillende maten. :)
admin nachtvlinders waarnemingen.be

gbeersma

Wim(52): het lijkt me veel zinvoller om nog meer zeldzame beestjes te zoeken (zelfs als die door je meldingen 'algemener worden'). Hoe ze dan uiteindelijk omschreven worden lijkt me minder belangrijk.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

jack_windig

Citaat van: wim52 op juli 25, 2018, 12:25:37 PM
De Ostrinia palustralis is een zeer zeldzame dagvlinder. Na mijn melding hier zijn er nog vele bijgekomen op dezelfde plek. Het blijft meten met verschillende maten. :)
Vervagen van waarnemingen is er vooral om kwetsbare situaties te beschermen. De zilveren Maan vliegt veel in kwetsbare veengebiedjes, en er zijn heel veel liefhebbers die de soort op de foto willen hebben en/of op hun lijstje, vandaar het automatisch vervagen.
Ostinia palustralis is een zeer zeldzame micro. De vliegplaats lijkt me niet erg kwetsbaar (maar dat kan ik mis hebben), en het aantal soortenjagers dat in de auto springt om de soort te kunnen scoren is op de vingers van 1, nou vooruit 2 handen te tellen. Vandaar dat de soort tot nu toe niet op vervagen staat. Mocht de situatie toch uit de hand lopen dan kan je altijd aankaarten dat de soort automatisch vervaagd moet worden. Verder kan ik me voorstellen dat je het onaangenaam vindt, om wat voor reden dan ook (verstoring van de rust, niet meer de enige zijn met de soort, etc.), dat als je een zeldzame soort op waarneming.nl zet er allemaal soortenjagers langs komen om ook die soort te scoren. In dat geval kan je zelf je waarneming op vervagen zetten. En ja, zelfs bij micro's moet je er rekening mee houden dat er waarnemers zijn die de zeldzame soorten nalopen. Gelukkig zijn dat er niet zoveel als bij vogels en dagvlinders.

Edwin Schuller

In dit licht mag de vrij algemene (?!) Purperstreepparelmoervlinder niet ongenoemd blijven :).
Edwin Schuller

Menno

Citaat van: Edwin Schuller op augustus 10, 2018, 10:25:16 AM
In dit licht mag de vrij algemene (?!) Purperstreepparelmoervlinder niet ongenoemd blijven :).

Daar is een heel andere en goeie reden voor
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

Edwin Schuller

De reden ken ik, maar een goede reden vind ik het niet. Dat is gewoon viespeukerij in de database.
Edwin Schuller

cvsw123

#9
Ik vind het viespeukerij om een kwetsbaar vochtig grasland volledig te vertrappen.
Maar tegenwoordig kan alles van een soort standaard onder embargo en van de voorpagina blijven en uit foto-overzichten etc. (kon destijds niet zo volledig), ik zal vragen dat in te stellen. Als dat werkt kan de status worden aangepast.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Edwin Schuller

Mooi, want uiteraard ben ik meer fan van die tweede oplossing :).
Edwin Schuller