Wat doet die ijsvogel?

Gestart door wimtegels, februari 21, 2008, 14:10:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Deze foto werd door Cees van Kempen gemaakt tijdens ons ijsvogelonderzoek.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Leon Olsthoorn

Dat is op zich iets wat vaker wordt gezien. Het doodslaan tegen een takje gaat bij stekelbaarsjes vaak mis, de visjes blijven met de rugstekels in de tak zitten en de ijsvogel gaat er verslagen naast zitten. Althans, dat is de lezing die ik ken.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

apache007

wat een supergave plaat! :duim: grappige houding ook  :D  
mvg,
Niels


VWG De Hop

If I could hear the greatest sound
the silence of forest in the early morning
just interrupted and up valued by the lonely call of a bird I would answer

RWester

Toevallig een palingrokerij in de buurt en het geintje afgekeken? IJsvogel met culinaire inspiratie :lol:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


wimtegels

#5
De dichtsbijzijnde palingrokerij is op circa 12,5 km afstand en niet binnen het territorium van deze ijsvogel.

Betekent niet dat hij niet op excursie kan zijn geweest ;)
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels


wimtegels

De ijsvogel op de foto heet Nelis.

Hij, zijn vrouwtje en zijn kindertjes waren een belangrijk studieobject in ons ijsvogelonderzoek.
Pikant detail, zijn vrouwtje was niet monogaam, ze had gelijktijdig twee mannetjes.

Voor het onderzoek boden we de ijsvogels gecontroleerd visjes aan. De stekelbaarsjes zijn inderdaad met hun stekels vastgeslagen in de tak. Vervolgens kreeg de ijsvogel de visjes niet meer los. Hun gedrag daarna is wel leuk. Ze gaan uitgebreid veren poetsen etc.
Het verschijnsel komt vaak voor. Een keer waren het drie visjes naast elkaar. Hadden toen geen camera bij ons.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jan Harteman

Leuke foto  :lol:

Vraagje aan Wim: waarom gaf je dit topic de titel "Wat doet die ijsvogel?, liep hij stage bij de klapekster?" als ze zelf eigenlijk het antwoord al kent ;)

wimtegels

In een ander forum heb ik de deelnemers flink laten stoeien met dit beeld. Waren inderdaad veel mensen die dachten dat de ijsvogel een voedselvoorraad aanlegde.

Leon Olsthoorn reageerde meteen met de juiste verklaring, dus dat stoeien was hier snel afgelopen.

Ik vind het wel leuk om mensen naar verklaringen van beelden te laten zoeken. Toont aan dat dingen soms heel anders zijn als hetgeen de beelden je laten vermoeden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Sjoerd v Wierst

Dat probleem heb je bij kibbeling niet zo snel... :grin:  
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

wimtegels

Voor het onderzoek is een kunstmatige visplaats aangelegd voor de ijsvogels.

Bij de visplaats en bij het nest was een observatiepost voor de waarnemers. De waarnemingen werden via een knoppenkastje rechtstreeks doorgegeven aan een computer. De waarnemers moesten dus wel een knopje indrukken maar hoefde niet te schrijven. Vanuit een caravan, waarin de computer stond, werd de waarneming per portofoon teruggemeld naar de waarnemer ter controle.

Eén van de "bijvangsten" van dit onderzoek was dat het vrouwtje gelijktijdig twee mannetjes had.
Doordat er op twee plaatsen gelijktijdig werd waargenomen kwamen we tot de ontdekking dat het mannetje op twee plaatsen gelijk was. Dat kon natuurlijk niet. Toen we uitgesloten hadden dat het om vergissingen van waarnemers ging zijn we voor de zekerheid nog verder gegaan.

Eén mannetje is geringd. Er bleek inderdaad gevoerd te worden door een geringd en een ongeringd mannetje.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De ijsvogel heeft snel door wat er allemaal in zijn territorium gebeurd.

Hij had de door ons aangelegde visplek binnen enkele uren gevonden.

Op deze plaats werd niet constant vis gevoerd.

Om de vissen aan te voeren gebruikten we meestal een oranje emmer.

Ook deze emmer kende hij vrij snel. Als we met deze emmer aankwamen hoefde we nooit lang op de ijsvogel te wachten.

Toen we een keer bij extreem hoog water geen gebruik konden maken van onze visplek omdat deze overstroomd was besloten we de emmer met vis langs de kant van het water neer te zetten.

Binnen tien minuten had hij de eerste vis al uit de emmer gevangen.
En ik praat hier wel van "hij", maar mevrouw en mijnheer visten zonder problemen uit de emmer.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

HJDT

Een IJsvogel die uit een emmer vist. Daar zou ik nou wel eens een foto van willen maken !!!
Heb ze overigens wel eens in een laagje water zien duiken waarvan ik dacht dat hij met zijn snavel in de modder zou blijven steken. Kennelijk kunnen ze dat zelf toch een stuk beter inschatten . . . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

wimtegels

CiteerEen IJsvogel die uit een emmer vist. Daar zou ik nou wel eens een foto van willen maken !!!
Heb ze overigens wel eens in een laagje water zien duiken waarvan ik dacht dat hij met zijn snavel in de modder zou blijven steken. Kennelijk kunnen ze dat zelf toch een stuk beter inschatten . . . .
Een foto maken van een ijsvogel die uit een emmer vist is misschien veel gemakkelijker dan je denkt.

Maar ik vind het persoonlijk toch veel mooier om een ijsvoel te zien die in een heldere poel of beek vist.

Ik denk dat ik hier ook maar geen handleiding ga geven hoe je ijsvogels uit een emmer moet laten vissen.

De ijsvogel houdt in ieder geval niet van ijs. In de winter een verwarmd aquarium misschien?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels