Toevoegen nieuwe springstaarten

Gestart door mberg, juli 22, 2018, 10:21:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

mberg

Voor de springstaarten zijn een aantal wijzigingen nodig:

Nieuwe soort voor Nederland: Sminthurinus alpinus.

In de lijst staat Isotomurus prasinus. Dit is een soort die niet in NL voorkomt. De beschrijving van materiaal uit West-Europa komt niet met deze soort overeen. Fjellberg heeft een nieuwe soort beschreven, Isotomurus graminis. Deze soort staat nog niet in de lijst. Alle waarnemingen weggezet onder I. prasinus moeten dus I. graminis zijn.

Weet niet hoe deze zaken zelf aan te passen. Kan iemand dit aanpassen?

Met vriendelijke groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

roelvanbezouw

#1
Hey Matty,

Ik denk dat je dit beter in het forum-topic ontbrekende soorten kunt neerzetten. Daar heeft volgens mij alle communicatie plaats vwb toevoegen nieuwe soorten etc. tussen waarnemers en de admins. Gaat vrij snel, kan ik uit ervaring zeggen!

EDIT 1; Zie link; https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=409429.450

EDIT 2; Van I. prasinus zijn geen waarnemingen in de database geloof ik.

Met groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Arp

Sminthurinus alpinus heb ik aangemaakt en voor NL geactiveerd. Heb even niet gezocht, maar ben er vanuit gegaan dat "nieuw voor Nederland" betekent dat het beestje vooralsnog "zeer zeldzaam" gevonden zal worden, maar als dat niet juist is dan svp even melden ...

Isotomurus prasinus staat inderdaad in de lijst voor Nederland, maar dan wel als zijnde Isotomurus prasinus auct, nec Reuter, 1891 en dan dus als synoniem van graminis. Dat is op zich (voor West-Europa) dan correct.

Probleem is alleen wel dat we voor observado geen tweede "Isotomurus prasinus" kunnen aanmaken voor de "echte" I. prasinus want het systeem accepteert geen dubbele namen, dus tegen de tijd dat iemand de echte I. prasinus in wil voeren hebben we een probleem
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Citaat van: Arp op juli 25, 2018, 01:33:20 AM
..., dus tegen de tijd dat iemand de echte I. prasinus in wil voeren hebben we een probleem

Probleem lijkt eerder: welke I. prasinus kies je dan  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

mberg

Hej Arp,

Waarvoor dank! Ik denk dat Sminthurinus alpines veel algemener zal blijken te zijn dan S. niger, maar voor dit moment prima zo.

Met groet!

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

roelvanbezouw

Interessant, is dit dan de enige zekere waarneming op waarneming.nl van S. niger?

https://waarneming.nl/waarneming/view/79332817

Groet,

Roel
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

mberg

Hej Roel,

Ik denk dat ook dit exemplaar tot Sminthurinus alpinus behoort. Aan de basis van de dens staan een aantal haren (zouden er 4 moeten zijn), dan zie je een losse haar, waar bij S. niger een haar naast moet staan (lijkt afwezig), dan weer een losse haar (hier zou altijd een haar naast moeten staan) en dan een haar waar wel een haar naast staat. Het kenmerk tweede kenmerk om beide soorten te splitsen (af- of aanwezigheid van ventrale subapikaalhaar bij S. alpinus en S. niger, respectievelijk) is helaas niet te zien.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

Citaat van: Henk Soepenberg op juli 25, 2018, 13:51:16 PM
Citaat van: Arp op juli 25, 2018, 01:33:20 AM
..., dus tegen de tijd dat iemand de echte I. prasinus in wil voeren hebben we een probleem
Probleem lijkt eerder: welke I. prasinus kies je dan  :blink:
Dat is kras ... nou moet ik verdorie straks mijn klomp gaan repareren ...   :rolleye:  :angry:

Tot nu toe kreeg ik altijd keurige foutmeldingen als ik een naam dubbel wilde gebruiken  O0

Ik ga eens met Hisko opnemen hoe we dat gaan doen, maar zal ondertussen als workaround de "oneigenlijke" prasinus hernoemen in Isotomurus prasinus nec Reuter met als auteur "auct."

https://observation.org/search_advanced.php?q=Isotomurus+prasinus&x=0&y=0
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Arp op juli 26, 2018, 13:45:23 PM

Tot nu toe kreeg ik altijd keurige foutmeldingen als ik een naam dubbel wilde gebruiken  O0


Maar dat gebeurt niet als er een trailing space aan vast zit ;)
Douwe van der Ploeg

Arp

Ahja ... dat kan ook natuurlijk  ;D  :wacko:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

roelvanbezouw

Oke, ik heb hem aangepast!

Met groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops