Hoofdmenu

Welke zandloopkever?

Gestart door Martin Scheper, februari 23, 2008, 09:32:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

Martin Scheper

Welke zandloopkever is dit? Op relatief droog, geplagd gedeelte van een vochtig heideterrein in Gelderse Vallei, 12 juli 2006.

Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

AndreVrijens

Cicindela hybrida of Cicindela maritima. Het verschil zit in de tekening op de dekschilden, het exacte verschil weet ik niet (meer)
mvg.  AndrĂ©

Martin Scheper

Dank je wel voor de namen Andre, daarmee kan ik gericht zoeken. Niet alleen op basis van de foto's hier op waarneming.nl maar ook op basis van de verspreidingskaartjes is het dan C. hybrida (bastaardzandloopkever).
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Mark van Veen

Dat zou ik ook zeggen, want C. maritima is echt een soort van de kustduinen, vaak zelfs alleen op de zeereep te vinden.
groet,

Mark van Veen

AndreVrijens

CiteerDat zou ik ook zeggen, want C. maritima is echt een soort van de kustduinen, vaak zelfs alleen op de zeereep te vinden.
Hetgeen niet betekent dat C. hybrida niet in de kuststreken voorkomt, heb vorig jaar grote aantallen hiervan aangetroffen in het duingebied Zwanenwater Noord Holland.

by the way deze zandLOOPkevers kunnen redelijk vliegen :rolleyes:  
mvg.  AndrĂ©

jan cuppen

CiteerDank je wel voor de namen Andre, daarmee kan ik gericht zoeken. Niet alleen op basis van de foto's hier op waarneming.nl maar ook op basis van de verspreidingskaartjes is het dan C. hybrida (bastaardzandloopkever).
Verspreidingskaartjes zeggen niet alles en in sommige gevallen helemaal niks. In "De Nederlandse loopkevers"van Turin (2000) staan diverse binnenlandse waarnemingen van C. maritima.

Je mag bij de zekere determinaties ook C. sylvatica niet zo maar vergeten.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Martin Scheper

Inderdaad heb ik gisterochtend ook de foto bekeken bij C. sylvatica: die lijkt er qua tekening ook op, maar heeft als het ware allemaal kleine putjes in de schilden en dat zie ik op mijn foto niet. Maar ik ben dus geen kenner en weet niet zeker of dit een onderscheidend kenmerk is ....
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

jan cuppen

Je foto is een Cicindela hybrida.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Martin Scheper

Dank je Jan voor de bevestiging.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!