Opmerkelijk gedrag huiszwaluw/oeverzwaluw

Gestart door Jacob Molenaar, juli 16, 2018, 14:00:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jacob Molenaar

Zaterdag opmerkelijk gedrag waargenomen: een huiszwaluw werd gevoerd door een oeverzwaluw, zie foto hieronder:









Iemand die dit weleens vaker gezien heeft of weet waarom dit gedaan wordt?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

mgieskens

Ik meen dat er ooit bij BBC Springwatch was geconstateerd dat een koolmees eitjes had gelegd bij een pimpelmees in het nest, of andersom. Het was toen onduidelijk hoe dat zo was gekomen; hoge (ei-)nood of nest met eieren gekaapt?
Maar tussen Oeverzwaluw en Huiszwaluw lijkt mij dat sowieso niet zo waarschijnlijk, omdat die heel andere nesten bouwen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Oenanthe

De prikkel om te voeren is universeel: trek je scheur open en er wordt voedsel in gestopt. Vrijwel altijd door de ouder maar dat hoeft niet per se. Mogelijk heeft deze huiszwaluw de prikkel van de jonge oeverzwaluw niet kunnen weerstaan. De reden kennen we helaas niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

mgieskens

Citaat van: Oenanthe op juli 16, 2018, 14:51:44 PM
... Mogelijk heeft deze huiszwaluw de prikkel van de jonge oeverzwaluw niet kunnen weerstaan. De reden kennen we helaas niet.
Volgens mij bedelt de Huiszwaluw
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Oenanthe

Op de tweede foto pakt de oeverzwaluw iets aan van de huiszwaluw. De situatie wordt er hoe langer hoe warriger op geloof ik.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jacob Molenaar

Ik snap wat je bedoelt Maarten. Ik weet het zelf ook niet echt meer. Op de tweede foto lijkt het alsof de huiszwaluw iets aan de oeverzwaluw geeft. Maar op de laatste foto ziet het er weer meer uit alsof de huiszwaluw wat krijgt. De foto's zijn op hetzelfde moment genomen alleen met verschillende camera's (foto 1, 2, 3 horen bij elkaar en foto 4 is weer met een andere camera).
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

mgieskens

Het bruine hoofd en de gele snavel binnenkant wijzen erop dat de Huiszwaluw nog juveniel is. Lijkt me vreemd dat een jong een adult voert, laat staan van een andere soort. Maar misschien waren zij wel net zo verward als wij nu  ;D
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Robertmeer

Citaat van: mgieskens op juli 16, 2018, 16:17:53 PM
Het bruine hoofd en de gele snavel binnenkant wijzen erop dat de Huiszwaluw nog juveniel is. Lijkt me vreemd dat een jong een adult voert, laat staan van een andere soort. Maar misschien waren zij wel net zo verward als wij nu  ;D
Maar de Oeverzwaluw lijkt me ook een jong beest, om het nog ingewikkelder te maken...
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Oenanthe

Citaat van: Robertmeer op juli 16, 2018, 20:18:29 PM
Maar de Oeverzwaluw lijkt me ook een jong beest, om het nog ingewikkelder te maken...
Dat wou ik ook nog zeggen maar ik ben er niet helemaal van overtuigd dat het een jong is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gerdwichers8

Beide zijn jonge vogels en er wordt niet gevoerd maar gekibbeld zoals jonge vogels onderling gewoon zijn.

OlivierO

Citaat van: gerdwichers8 op juli 17, 2018, 14:07:49 PM
Beide zijn jonge vogels en er wordt niet gevoerd maar gekibbeld zoals jonge vogels onderling gewoon zijn.

Zo, dat is even een afknapper dan!  :rolleye:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.


mgieskens

Een lichte anticlimax misschien als je wat interessanters had verwacht, maar wel grappig.
Bovendien zelf zo ook nog niet eerder gezien tussen twee soorten.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rijswijk †

Wat grappig! Niet gehinderd door kennis dacht ik gisteren ook even: letterlijk en figuurlijk bekvechten? Nooit gedacht dat dat het antwoord zou zijn........
Leuke en mooie foto's trouwens, Jacob!
Groet, Minke.

Jacob Molenaar

Bedankt voor alle reacties! Alles is me toch wat duidelijker geworden zo.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)