Hoofdmenu

Libel 10

Gestart door Martin Scheper, februari 22, 2008, 09:58:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

marijn

Het ging in de eerste plaats natuurlijk om goeie, soortenrijke plekken in het algemeen. Verder zijn er volgens mij niet zo heel veel embargolibellen (die jaarlijks op vaste plekken gezien kunnen worden), en komen de plekken daarvan toch wel min of meer ter sprake in diverse topics en literatuur..
Even opgezocht, het gaat daarbij om: Donkere Waterjuffer, Gaffelwaterjuffer, Gewone Bronlibel, Hoogveenglanslibel, Noordse Glazenmaker en Oostelijke Witsnuitlibel.
Marijn Prins

Anne Hueber †

CiteerEr is een tijd geleden ook een Brachytron uitgekomen waarin een aantal goede gebieden besproken worden. Erg handig om je weg te vinden.
Deze Brachytron is in 2002 uitgekomen. Het is een heel mooi naslagwerkje en ik heb er al veel plezier van gehad. Maar na 6 jaar is er ook wel het een en ander veranderd. Het gebied wordt misschien anders beheerd, er zijn poeltjes, paden verdwenen of er juist bij gekomen, de bereikbaarheid is misschien ook veranderd en in deze Brachytron staan de waargenomen soorten van na 1990. Van schaars, algemeen enz. Dit is natuurlijk ook in 18 jaar tijd allemaal veranderd. Is het dan misschien niet een optie om een nieuwe up-to-date Brachytron te gaan maken? Er staan nu 9 gebieden in en dan zou je er een aantal goede nieuwe gebieden aan toe kunnen voegen. Zoals bv: Fochteloerveen, de Kempen, de Meinweg, duinen bij Castricum, duinen bij Wassenaar en zo zijn er nog wel een paar te noemen. Als dit een optie is, wil ik daar wel aan meewerken. En dit is natuurlijk maar een ideetje......    

ArjenDrost †

Intussen ben ik voorzichting begonnen met een lijstje in dit topic. De meeste gebieden zijn ook nieuw voor mij, dus aanvullingen zijn welkom!

Rinie van Reenen

Weia, Marijn, Hartelijk dank voor de tips. Kwintelooyen is wel min of meer mijn vaste libellenstek, maar ik ben daar wat laat in het jaar begonnen. Kennelijk valt er nog veel te ontdekken! Gaan we proberen...
Overigens: (met name) Arjen, Martin, leuk dat het betreffende topic hier uit voortgekomen is; erg nuttige info!
Groet, Rinie van Reenen