Slangenarend Biesbosch (schuimoog)

Gestart door Wilfred, juli 12, 2018, 23:37:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wilfred

Bij de slangenarend in de Biesbosch was vanavond soms iets wit te zien aan het rechteroog.
Het leek wel een soort van schuimbolletje (zie 3e foto).
Net zo snel als het er zat was het ook weer verdwenen en kwam het later ook weer terug.
Iemand enig idee wat dat is ?
Gr Wilfred
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/159876519
Slangenarend - Circaetus gallicus gezien op 2018-07-12 Brabantse Biesbosch - Noordwaard - Polder de Zalm
Foto's:









Roy Schroor

Met vriendelijke groet,
Roy

Wilfred

Citaat van: Roy Schroor op juli 13, 2018, 00:16:46 AM
Waarom niet zijn knipvlies?

Ja dat ligt voor de hand en dat zal het zeker ook wel zijn maar het oogde zo "3-dimensionaal".

jeroen vinke

1 van mijn kippen heeft het ook ooit gehad. Opgezocht wat het was, maar kon het niet vinden. Wel dat veel meer mensen het ook bij hun kippen hadden. De kip was verder niet ziek en het is vanzelf weer overgegaan. Het schuim verdwijnt bij het schudden.
Ergens zou het me niet verbazen als het gewoon een reactie is op iets dat in het oog is gekomen. Deze slangenarend oogt verder ook niet ziek.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Jacob Molenaar

Citaat van: jeroen vinke op juli 13, 2018, 08:38:32 AM
...Deze slangenarend oogt verder ook niet ziek.
De vraag is alleen hoelang dat nog duurt. Vind hem er steeds minder fris uitzien, en dat is ook logisch aangezien er geen slangen zitten in de Biesbosch.
Ben bang dat hij het met alleen kikkers geen maanden vol houdt....
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Wilfred

Citaat van: jeroen vinke op juli 13, 2018, 08:38:32 AM
Ergens zou het me niet verbazen als het gewoon een reactie is op iets dat in het oog is gekomen. Deze slangenarend oogt verder ook niet ziek.

Ja interessant, het zou inderdaad een "mechanisme" kunnen zijn om het oog te reinigen waarbij door middel van opschuiming van oogvocht  hinderlijke bevuiling op het netvlies naar buiten het oog wordt geduwd.

Maarten70

Gr, Maarten

Wilfred

Citaat van: Maarten70 op juli 14, 2018, 12:36:40 PM
Complimenten voor de foto's!

Dank je !  :blink:
Overigens denk ik dat we nooit eerder een slangenarend hebben gehad die zo makkelijk en fotogeniek was als deze.
Er staat in nog geen week tijd inmiddels een vracht foto's van het beest op Waarneming waaronder vele juweeltjes.