welke callianthemum; In Mt Viso gebied op ca 2200m

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, juli 11, 2018, 23:34:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/159838854
onzeker Callianthemum spec. gezien op 2018-06-27 Italy - Bobbio Pellice (comuni)
Foto's:






Toelichting:
hij lijkt het meest op anemonoides, maar die komt alleen in de oostelijke alpen voor
bij voorbaat dank Bep van Pelt-Verkuil

Bep van Pelt-Verkuil


migratorius

Citaat van: Bep van Pelt-Verkuil op juli 12, 2018, 08:32:17 AM
of is het Anemone baldensis?
bep
Denk ik wel.
Callianthemum heb ik nooit gezien - ik moet toch nog eens naar de Alpen!

JanHein

Bep van Pelt-Verkuil

De Alpen zijn heel gevarieerd en in de natuurgebieden nog steeds heel rijk aan biodiversiteit. Zeker als je een trekking doet passeer je steeds de vegetatiezones; zeer interessant. Camera op de buik; even aanleggen en doorlopen maar.
Groet Bep

e.kneepkens

#4
De enige Callianthemum die in aanmerking zou komen is C.corianddrifolium. Zeer wijd verbreid/alle Alpenlanden. Maar de bloeistengels zijn behaard. Dat hoort NIET bij Call.cor. Bij Call.cor horen de kroonbladeren ook zwak uitgerand te zijn. Al met al kom ik toch ook op Anemone baldensis uit.
met vriendelijke groet, Emanuel

Datura

Eens met A. baldensis (3x is scheepsrecht :)), en als toevoeging: Callianthemum lijkt veel meer op een witte ranunculus (oppervlakkig denk je aan R. alpestris). Hieronder ter vergelijking enkele fototjes van C. coriandrifolium uit Unterengadinn.





Het blad lijkt niet op Ranunculus of Anemone:


Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

e.kneepkens

Mooie foto's. geeft een goed beeld van de bladstructuur/beetje Akelei-achtig. En de gegolfde kroon met lichte uitranding komt goed tot zijn recht!
met vriendelijke groet, Emanuel