ader of gladde slang?

Gestart door Gertdeprez, juli 11, 2018, 14:24:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gertdeprez

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarnemingen.be/waarneming/view/159807747
onzeker Slang onbekend - Serpentes spec. gezien op 2018-07-10 Mechelen-Aan-De-Maas (Dg)
Foto's:




bij voorbaat dank Gert Deprez

Gertdeprez

Ik had de foto nochtans ingezoomd opgeslagen, maar dat is blijkbaar niet gelukt.
Hopelijk kunnen jullie de foto downloaden en zelf inzoomen.

Rob Koelman

Citaat van: Gertdeprez op juli 11, 2018, 14:29:23 PMHopelijk kunnen jullie de foto downloaden en zelf inzoomen.

Dat kan dus niet. Bij het opslaan van een afbeelding in het systeem van waarneming.nl wordt de foto automatisch verkleind. Je kunt dan nooit meer zo ver inzoomen als bij de originele foto.

Desalniettemin is goed te zien dat dit een ringslang is.

Hieronder een bewerking van de foto.

Met vriendelijke groet, Rob

Gertdeprez

oh, ik dacht dat de ring zwart, geel moest zijn bij een ringslang.

Rob Koelman

Citaat van: Gertdeprez op juli 11, 2018, 18:34:48 PMoh, ik dacht dat de ring zwart, geel moest zijn bij een ringslang.

Kan behalve geel ook wit, wittig of oranje zijn. Totale kleurpatroon van jouw slang past alleen op ringslang...
Met vriendelijke groet, Rob

Peter Engelen

Rob,

Waarom geen Gladde slang?

Zwarte kop. Die in de nek uitloopt naar kroontje. Vlek en streepjespatroon op rug.
Er zit wel een raar licht vlekje achter de kop.

Peter

HPM

Citaat van: Peter Engelen op juli 12, 2018, 16:14:42 PM
Rob,

Waarom geen Gladde slang?

Zwarte kop. Die in de nek uitloopt naar kroontje. Vlek en streepjespatroon op rug.
Er zit wel een raar licht vlekje achter de kop.

Peter

Bedoel je dat 'rare lichte vlekje' van een Ringlang?
Herman van der Meer

Peter Engelen

Inderdaad. Het vlekje dat me naar Ringslang doet neigen, maar de rest van de tekening, kop die me eerder voor Gladde laat kiezen.
Beide soorten komen op die locatie voor.

Remon


Rob Koelman

Oftewel: hier is een uitsnede nodig van de originele foto waarop onderscheidende kenmerken beter te beoordelen zijn...

Indien gewenst wil ik die uitsnede wel maken, maar dan heb ik wel de originele foto nodig...
Met vriendelijke groet, Rob

Gertdeprez

Ik heb de foto doorgestuurd naar Peter.

Ik had gehoopt dat het een uitzonderlijke waarneming was, maar blijkbaar niet.
Het is wel de eerste keer dat ik een slang zie in Vlaanderen. Mooi beestje en een leuke ervaring.

Peter Engelen

Zonder twijfel Gladde slang.

Peter Engelen



Ik had gehoopt dat het een uitzonderlijke waarneming was, maar blijkbaar niet.
Het is wel de eerste keer dat ik een slang zie in Vlaanderen. Mooi beestje en een leuke ervaring.
[/quote]

Dit is wel een mooie waarneming. Ondanks het feit dat daar een mooie populatie zit, zijn de waarnemingen eerder schaars. Ringslang is dan weer een soort die daar nog minder wordt waargenomen. (2 geregistreerde exemplaren op 2 jaar), maar zich steeds meer en meer uitbreidt.