'boomkruipers', hoe waardevol zijn 'de' kenmerken?

Gestart door frankneijts, februari 18, 2008, 22:38:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

#30
En de staartjes. Bij Boomkruiper moeten de schachten gewoonlijk dezelfde kleur hebben als de vlaggen, bij Taiga/Kortsnavels zijn de schachten dikwijls opvallend lichter. Duidelijk is dat de lichtinval parten kan spelen omdat de harde, gladde schachten nu eenmaal meer licht weerkaatsen dan de zachte vlaggen. In elk geval lijken sommige Boomkruipers (bijv. Cb5) zo op het oog zelfs erg lichte schachten te hebben.
P.S. De kleurverschillen zullen we maar even aan de lichtomstandigheden wijten.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

#31
Erg tof topic, Frank.

Wat mij tot nu toe het meest waardevolle kenmerk (in 't veld) lijkt, is dat laatste: de duidelijk andere handpenspatiëring bij Cff (maar eigenlijk niet bij Cfm) en de vorm van de wittige handpentopjes: mooie halve maantjes bij Cff, en ook wel bij Cfm. Moet het beest natuurlijk wel heel even stil zitten...
De vorm van de afzonderlijke vleugelstreepjes lijkt ook betrouwbaar, maar nog  lastiger te beoordelen in 't veld, lijkt me.
Ben erg benieuwd naar de staartvergelijkingen. Volgens mij zou dat nog wel eens een hele goeie kunnen worden.. EDIT: daar waren ze al. Jammer van die Cb5, voor de rest klopt het aardig..

Laat 't inderdaad maar eens benadrukt zijn dat Boomkruipers ook heel goed dunne srrie-roepjes kunnen maken! Misschien heeft er iemand wat links naar geluiden voor in dit topic?

Zou Taiga/Kortsnavel omgekeerd trouwens ook wel eens een tuut-achtige roep a la Boomkruiper kunnen geven? Ik hoop (en denk) het niet..

PS: Frank, let trouwens bij kleurvergelijkingen op dat je de foto's, op de een of andere manier, een neutrale witbalans probeert te geven.. De Cfm's zien er wat dat betreft goed uit, de Cb-foto's lijken over het algemeen wat aan de gelige kant.
Marijn Prins

marijn

CiteerP.S. De kleurverschillen zullen we maar even aan de lichtomstandigheden wijten.......
Als we dat niet doen, dan heeft Cfm een meer rossige staart.. Cff overigens niet, vreemd genoeg?

Jonsson noemt trouwens nog de stuitkleur (al dan niet contrasterend qua kleur met rug). Komt die ook nog aan bod?
Marijn Prins

frankneijts

CiteerErg tof topic, Frank.

Wat mij tot nu toe het meest waardevolle kenmerk (in 't veld) lijkt, is dat laatste: de duidelijk andere handpenspatiëring bij Cff (maar eigenlijk niet bij Cfm) en de vorm van de wittige handpentopjes: mooie halve maantjes bij Cff, en ook wel bij Cfm. Moet het beest natuurlijk wel heel even stil zitten...
De vorm van de afzonderlijke vleugelstreepjes lijkt ook betrouwbaar, maar nog  lastiger te beoordelen in 't veld, lijkt me.
Ben erg benieuwd naar de staartvergelijkingen. Volgens mij zou dat nog wel eens een hele goeie kunnen worden.. EDIT: daar waren ze al. Jammer van die Cb5, voor de rest klopt het aardig..

Laat 't inderdaad maar eens benadrukt zijn dat Boomkruipers ook heel goed dunne srrie-roepjes kunnen maken! Misschien heeft er iemand wat links naar geluiden voor in dit topic?

Zou Taiga/Kortsnavel omgekeerd trouwens ook wel eens een tuut-achtige roep a la Boomkruiper kunnen geven? Ik hoop (en denk) het niet..

PS: Frank, let trouwens bij kleurvergelijkingen op dat je de foto's, op de een of andere manier, een neutrale witbalans probeert te geven.. De Cfm's zien er wat dat betreft goed uit, de Cb-foto's lijken over het algemeen wat aan de gelige kant.
Da's een goeie tip Marijn, bedankt, want ik wilde nog wat plaatjes m.b.t. de algehele kleurindruk (boven- en onderzijde) laten zien. Moet ik m'n eigen foto's nog even wat bewerken: zie je toch het verschil tussen een èchte fotograaf (Ran Schols) en een amateur als ik.....
Om het topic nog wat completer te maken zou het inderdaad goed zijn om flink wat links naar geluiden te geven. Bij deze een oproep dus! (En dan vooral ook naar de verschillende roepjes.)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citeer
CiteerP.S. De kleurverschillen zullen we maar even aan de lichtomstandigheden wijten.......
Als we dat niet doen, dan heeft Cfm een meer rossige staart.. Cff overigens niet, vreemd genoeg?

Jonsson noemt trouwens nog de stuitkleur (al dan niet contrasterend qua kleur met rug). Komt die ook nog aan bod?
Als ik die witbalans goed krijg zullen we nog wel eens kijken naar de diverse kleurschakeringen, ook van de staart. Zal ook 's wat gaan rondvragen voor meer foto's van familiaris want mijn voorraadje is erg beperkt.
Inderdaad is ook de stuitkleur (beter: het contrast met de rest v.d. bovenzijde) een vaker genoemd verschilpunt. Helaas heb ik geen plaatjes waarop die te zien is en ook op die van Ran niet. Aangezien ik nu enkele 100-en foto's van gewone Boomkruipers heb gemaakt kunnen we misschien heel voorzichtig zeggen dat je daar niet veel aan hebt: om de doodeenvoudige reden dat ze die stuit (bijna) nooit laten zien?! Maar wind en weder dienende ga ik komend weekeinde nog 's een poging wagen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Wielstra

Mijn (beperkte) ervaring is dat biede soorten een srie roep maken, maar dat die srie roep wel erg verschillend is. Taibo is veel ieler en zachter heb ik het idee. Het zou dus handig zijn om beide soorten hier te vergelijken.

Het uitwisselen van zang tussen beide soorten is fascinerend. Ik heb het nooit gehoord, maar kom dan ook zelden in gebieden waar beide naast elkaar voorkomen. Is het wederzijds, dus nemen beide soorten elkaars deuntje over? Gaat het om de gehele zang of om kleine fragmentjes ingebouwd in soorteigen zang (en is het daarmee dus meteen duidelijk dat je een mix zanger hebt)? Zijn er literatuurverwijzingen?

Trouwens. ik heb m'n DB's niet bij de hand, maar in welk nummer werd over de eerst gedocumenteerde hybridisatie gedocumenteerd?

Guus Peterse

CiteerMijn (beperkte) ervaring is dat biede soorten een srie roep maken, maar dat die srie roep wel erg verschillend is. Taibo is veel ieler en zachter heb ik het idee.
Inderdaad. En bovendien: naar mijn idee komt het (vrijwel) nooit voor dat gewone boomkruiper aanhoudend en vrijwel uitsluitend taiga-achtige roepjes laat horen. Een gewone boomkruiper verraadt zich denk ik (vrijwel) altijd door wat hardere, scherpere boomkruiperroepjes die hij tussendoor laat horen en die taiga's volgens mij echt nooit laten horen. Geluid blijft daarmee toch wel een betrouwbaar kenmerk, denk ik, al blijft het opletten. (Ha, hoor ik net nu vanuit kantoor een boomkruiper zingen! Gewone, overigens.)

Wat betreft alle andere kenmerken hier besproken: interessant en leerzaam, maar je gaat je wel afvragen waarmee je een taiga dan nog wel hard kunt maken, afgezien van geluid. Want van al die hier besproken kenmerken is er naar mijn idee dus niet een die echt overtuigend het onderscheid maakt. Op basis van de foto's lijkt er eerlijk gezegd zelfs nauwelijks een tendens te bestaan van gewone meestal zus en taiga meestal zo, kenmerken lijken haast wel willekeurig over de drie (onder)soorten verdeeld (misschien op een enkel in het veld vrijwel onbruikbaar kenmerk na), zodat ook het bekende adaggium 'combinatie van kenmerken' nauwelijks nog helpt. Zeker niet voor wie geen dure foto-apparatuur bij zich heeft. Ook de hier nog niet besproken witte flanken zijn al niet volledig sluitend gebleken. Moeten we het dan (afgezien van geluid) alleen doen met algemene indruk, 'jizz'? Zijn algemene kleur en contrast van / in het verenkleed misschien nog enigszins bruikbaar?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

marijn

Dergelijke metadocumentatie is hier op te zoeken Ben: http://www.eurobirding.com/birdingmagazine...&search=certhia

Mijn eveneens beperkte ervaring is dat Taiga vooral een veel hoger srrie roept, in mijn geheugen hoger dan de gemiddelde Merel-srrie. Gewone Boomkruipers heb ik hele spannende dunne, iele Merel-srries horen maken, ook herhaald in lange series, om dan tot mijn teleurstelling daarna toch plots weer hard tuut te roepen..

Hoe het met de roep van Kortsnavel zit: geen flauw idee.
Marijn Prins

frankneijts

Ben: In deze DB staat het artikel over dat gemengde broedgeval DB 28, no. 4, pp. 225-228..
Guus: Ik wilde proberen om aan het eind van deze serie een aantal conclusies te trekken, waarop dan wel weer commentaar zal komen maar dat moet ook. In elk geval heb je nog wat plaatjes van complete vogels tegoed die misschien antwoord geven op jouw vragen m.b.t. algemene kleurindruk e.d.. Wellicht blijkt aan het eind dat het in veel gevallen best te doen is maar dat je je in elk geval niet moet verkijken op de variatie van de diverse 'onderdelen' en dat juist die variatie onderbelicht is in de veldgidsen.
Marijn: Hierbij nog maar eens oproep om vooral links naar geluiden van 'boomkruipers' door te geven! Misschien dat sommige Limburgse lezers inmiddels zelf veel geluidsopnames van Kortsnavels heben gemaakt? Ook mijn ervaring met Taiga's/Kortsnavels is te beperkt om daar veel van te kunnen zeggen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

snwja3

#39
Citeernaar mijn idee komt het (vrijwel) nooit voor dat gewone boomkruiper aanhoudend en vrijwel uitsluitend taiga-achtige roepjes laat horen.
Guus,
en met dat idee gaan juist veel vogelaars de mist in.
Boomkruipers kunnen (en naar mijn ervaring vaak in oktober op trek) alleen maar van die 'srie' roepjes doen.
Zoals gezegd zijn deze roepjes van Kortsnavel wel vaak higher-pitched, soms zelf piepend (in mijn beleving), maar toch kan de omgeving (en wens) het geluid van de Boomkruiper totaal anders doen klinken.
Vaak genoeg (ook met andere ervaren vogelaars) een belovend 'srie'-roepje gecheckt, waarbij onze verwachtigen hoog gespannen om de Kortsnavel te treffen, maar dan toch een gewone Boomkruiper tegengekomen.
Wietze Janse

BramtK

CiteerVaak genoeg (ook met andere ervaren vogelaars) een belovend 'srie'-roepje gecheckt, waarbij onze verwachtigen hoog gespannen om de Kortsnavel te treffen, maar dan toch een gewone Boomkruiper tegengekomen.

En dat laatste concludeerde je dan op basis van die twijfelachtige hierboven genoemde kenmerken.  :P

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Alvast een serietje complete beestjes. Ik hoor wel wat jullie ervan vinden.. maar let in 1e instantie vooral op de onderzijde.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Wielstra

Mooi hoor, dat kortsnaveltje. Die haal je er toch wel uit!

Nog wat losse flodders:

Is het niet zo dat Kortsnavel een langere snavel dan Taiga heeft?

Zijn er foto's van Taiga's met alularandje te vinden?

RWester

Weet niet hoeveel foto's je hebt Frank, maar hoe sterk is het kenmerk van de al dan niet gezaagde trap (spitse uitloop onder bij gewone Boomkruiper en afgeronde toppen bij Taiga/Kortsnavel) tussen gewone en Kortsnavel/Taiga?  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankneijts

Ben: * Hoewel misschien niet zo 'oogverblindend' wit als Taiga's vallen mij althans de meeste Kortsnavels nogal op doordat ze meestal veel witter zijn op de onderdelen dan gewone Boomkruipers. En van die laatste heb ik er de laatste jaren vele 100-en goed bekeken... Een doodenkele keer ziet een Boomkruiper er bij een 1e blik wat witter uit maar bijna altijd is dat (schone) schijn (lichteffect bijv.). Wel zag ik 's in Eindhoven een waarschijnlijk leucistisch exemplaar dat erg lichtbruin van boven was maar desondanks geen zuiver witte anaalstreek en flanken had. Gelukkig zong-ie als een Boomkruiper..
* Svensson noemt geen verschil in snavellengte tussen familiaris en macrodactyla.
* Heb er zelf nog geen gezien maar met wat googlen moet dat misschien lukken. Svensson illustreert de variaties waarbij vogels met een gedeeltelijk randje (niet verbonden met de lichte tip) zelfs 'common' worden genoemd. Vogels met een compleet bleek randje zijn volgens hem 'rare'. Maar dat zou ook gelden voor Boomkruipers zonder randje en die zijn we in een beperkte sample al 2 tegengekomen. Persoonlijk zou ik weinig waarde hechten aan de tekeing op dat veertje...
Remco: Het kenmerk wordt hier en daar ook genoemd in de literatuur en zo te zien gaat het inde meeste gevallen op, al was die ene Belgische Kortsnavel dubieus. Kortsnavel/Taiga kàn wel enigszins puntige treedjes vertonen (althans enkele) maar niet allemaal en nooit(?) zo duidelijk als Boomkruiper (doen me soms wat denken aan kroontjespennen van opzij gezien). In elk geval een kenmerk dat meer hout snijdt dan het alula-veertje denk ik. Maar het kan natuurlijk lastig te zien zijn in het veld!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Ik had een keer een boomkruiper waar we in de discussie niet echt uitkwamen. Ik hou het maar op gewone boomkruiper, maar heel wit is ie wel...
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2045090
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

RWester

In de literatuur staat ergens dat Boomkruipers in vers kleed (welk kleed dat is: van juveniel naar adult geruid?) er witter uit zien. Ook een factor?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankneijts

CiteerIk had een keer een boomkruiper waar we in de discussie niet echt uitkwamen. Ik hou het maar op gewone boomkruiper, maar heel wit is ie wel...
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2045090
Witte onderzijde (wel wat smoezelige flanken maar dat kan), witte wenkbrauwstreep tot boven de snavel, tekening op de tertials, spatiëring handpennen, relatief korte en weinig gebogen snavel lijken allemaal goed voor Taiga/Kortsnavel (trapje slecht te beoordelen evenals de vorm van de treedjes). Afzonderlijk niet allemaal even sterke (constante) kenmerken maar in combinatie ziet het er niet slecht uit denk ik!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

CiteerIn de literatuur staat ergens dat Boomkruipers in vers kleed (welk kleed dat is: van juveniel naar adult geruid?) er witter uit zien. Ook een factor?
Ik denk dat je sowieso niet (altijd) teveel moet vertrouwen op dat wit: behalve individuele variatie (o.a. als gevolg van rui e.d.) en lichtomstandigheden speelt ook ervaring met tenminste 1 van de 2 soorten een rol. Minder ervaren vogelaars die nog niet zo heel veel Boomkruipers goed hebben bekeken kennen de 'grenzen' nog niet, weten niet hóe wit een Boomkruiper 'mag' zijn enz.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Citeer
CiteerIk had een keer een boomkruiper waar we in de discussie niet echt uitkwamen. Ik hou het maar op gewone boomkruiper, maar heel wit is ie wel...
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2045090
Witte onderzijde (wel wat smoezelige flanken maar dat kan), witte wenkbrauwstreep tot boven de snavel, tekening op de tertials, spatiëring handpennen, relatief korte en weinig gebogen snavel lijken allemaal goed voor Taiga/Kortsnavel (trapje slecht te beoordelen evenals de vorm van de treedjes). Afzonderlijk niet allemaal even sterke (constante) kenmerken maar in combinatie ziet het er niet slecht uit denk ik!
Dan kan ik 'm dus beter op onzekere taiga zetten ipv onzekere gewone. Het snaveltje is bij herbestudering wel heel erg kort, de oogstreep is uiteraard ook goed voor taiga. Achterste nagel heel erg lang (maar wat een rotkenmerk). Duim niet te beoordelen, trapje hmm, vleugeltoppen binnen variatie voor beide soorten, staart wijst naar gewone. Volgens mij dan. Van de tertials kan ik geen chocola maken, daar mag je nog een collagetje aan wijden, evenals aan de witheid van de buiken/flanken/stuit en dan natuurlijk vooral de wittere gewone boomkruipers en de bruinere taiga/kortsnavel.
En wat anderen ook al zeiden: dankjewel voor dit topic, hier hebben we wat aan!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Weia

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...topic=19749&hl=
Dat was de discussie vorig jaar. Gaat nu een stuk dieper, heel leuk, we blijven leren.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

Citeer
Citeer
CiteerIk had een keer een boomkruiper waar we in de discussie niet echt uitkwamen. Ik hou het maar op gewone boomkruiper, maar heel wit is ie wel...
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2045090
Witte onderzijde (wel wat smoezelige flanken maar dat kan), witte wenkbrauwstreep tot boven de snavel, tekening op de tertials, spatiëring handpennen, relatief korte en weinig gebogen snavel lijken allemaal goed voor Taiga/Kortsnavel (trapje slecht te beoordelen evenals de vorm van de treedjes). Afzonderlijk niet allemaal even sterke (constante) kenmerken maar in combinatie ziet het er niet slecht uit denk ik!
Dan kan ik 'm dus beter op onzekere taiga zetten ipv onzekere gewone. Het snaveltje is bij herbestudering wel heel erg kort, de oogstreep is uiteraard ook goed voor taiga. Achterste nagel heel erg lang (maar wat een rotkenmerk). Duim niet te beoordelen, trapje hmm, vleugeltoppen binnen variatie voor beide soorten, staart wijst naar gewone. Volgens mij dan. Van de tertials kan ik geen chocola maken, daar mag je nog een collagetje aan wijden, evenals aan de witheid van de buiken/flanken/stuit en dan natuurlijk vooral de wittere gewone boomkruipers en de bruinere taiga/kortsnavel.
En wat anderen ook al zeiden: dankjewel voor dit topic, hier hebben we wat aan!
Wat de staart betreft heb je gelijk maar ik weet (nog) niet hoe hard dat kenmerk is. Die tertials zijn inderdaad lastig, o.a. ook omdat op de foto's niet altijd goed te zien is welke nu de langste (3e) tertial is want daar gaat het vooral om. Heb al gemerkt dat ook de lichtinval een rol kan spelen in de beoordeling van de 'donkerte' van de binnenvlag. In elk geval lijkt het wel zeker dat dit kenmerk zeker bij Boomkruiper variabel is! Op jouw foto's zie je op foto 1 de 3e tertial van de rechtervleugel vrij goed. Daarop is te zien dat de binnenvlag erg licht is (groot contrast met buitenvlag) en daardoor juist weinig contrastreert met de lichte punt. Is dus goed voor Taiga maar sluit 'an sich' gewone Bkr niet uit! Misschien is er van de oorspronkelijke foto's nog wat beters te brouwen of zijn er nog andere waarop je de vleugels beter ziet? Maar ik neig eerder naar Taiga dan naar Boomkruiper.
W.b. de wens voor nog wat collagetjes: ga komend weekeinde 's een poging wagen om wat Kortsnavels te knippen en hoop dan ook nog wat Boomkruipers mee te pikken. Uiteraard zal ik m'n best doen om juist wat dubieuzere beestjes te platen. Dus dat duurt nog een paar dagen.
Verder: graag gedaan (ik leer d'r zelf ook weer van natuurlijk) en veel dank voor alle complimenten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

#52
Betere foto's had ik niet, dit was al volle resolutie. Hierbij een gespiegelde opgeblazen versie van het stukje waar de moeilijkheden zitten. De kortste tertial is heel licht maar de langste toch juist niet? (Of ik weet niet goed waar tertials zitten, geef mij maar pterostigma's.) Het trapje blijft moeilijk, noch van die platte afgeronde treedjes als echte familiaris, noch van die lange uitgelopen spitse gevallen als echte gewone. Maar dat snaveltje...!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0


Rinie van Reenen

#54
CiteerDie vogel ziet er inderdaad wel enorm als Taibo uit Martin!
Als Frank niet zo moeilijk had gedaan, had ik hier zo een Taiga van gemaakt... ;)
(Maar ik zie, dat zelfs hij het hier wel wil bevestigen!)
Groet, Rinie van Reenen

Tukkerbird

Citeer
CiteerDie vogel ziet er inderdaad wel enorm als Taibo uit Martin!
Als Frank niet zo moeilijk had gedaan, had ik hier zo een Taiga van gemaakt... ;)
(Maar ik zie, dat zelfs hij het hier wel wil bevestigen!)
Ja  :unsure: eigelijk klopt alles voor kortsnavel,ik ben niet echt goed in geluiden maar deze klonk toch echt als een boomkruiper,een week later heb ik wel een kortsnavel horen roepen op de zelfde plek,hier broeden ze ook.
ook dit jaar zijn ze weer op deze plek gemeld.

frankneijts

#56
Zoals ik al zei, die tertials zijn ook soms lastig te zien. De kleinste is/lijkt soms geheel of gedeeltelijk verborgen onder mantelveren en je ziet dan makkelijk de binnenste armpn voor de langste tertial aan. En de kleurverschillen tusen die 2 laatste kunnen aanzienlijk zijn heb ik wel gemerkt. Ik hoop dat bijgaande collage enige duidelijkheid geeft Weia:
Ik heb de 2 meest extreme Boomkruipers uitgezocht en naast 'n Kortsnavel geplaatst. In de relatief kleine collectie Kortsnavels waarover ik nu beschik zie ik weinig variatie maar dat kan toeval zijn. De Boomkruipers echter tonen vrij veel variatie (en ook die collectie is niet zo groot!) dus mogelijk gelden hier ook alleen de uitersten als goede referentie.
EDIT: die middelste moet natuurlijk CB1 zijn, sorry...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#57
Citeer
Citeer
CiteerDie vogel ziet er inderdaad wel enorm als Taibo uit Martin!
Als Frank niet zo moeilijk had gedaan, had ik hier zo een Taiga van gemaakt... ;)
(Maar ik zie, dat zelfs hij het hier wel wil bevestigen!)
Ja  :unsure: eigelijk klopt alles voor kortsnavel,ik ben niet echt goed in geluiden maar deze klonk toch echt als een boomkruiper,een week later heb ik wel een kortsnavel horen roepen op de zelfde plek,hier broeden ze ook.
ook dit jaar zijn ze weer op deze plek gemeld.
Heb je 'm alleen horen roepen (en zo ja welke roep?) of heb je 'm ook horen zingen Martin?

P.S. Als we complimentjes gaan uitdelen moeten we vooral ook Ran Schols niet vergeten wiens Kortsnavelfoto's een onmisbaar onderdeel van deze collages zijn!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Tukkerbird

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerDie vogel ziet er inderdaad wel enorm als Taibo uit Martin!
Als Frank niet zo moeilijk had gedaan, had ik hier zo een Taiga van gemaakt... ;)
(Maar ik zie, dat zelfs hij het hier wel wil bevestigen!)
Ja  :unsure: eigelijk klopt alles voor kortsnavel,ik ben niet echt goed in geluiden maar deze klonk toch echt als een boomkruiper,een week later heb ik wel een kortsnavel horen roepen op de zelfde plek,hier broeden ze ook.
ook dit jaar zijn ze weer op deze plek gemeld.
Heb je 'm alleen horen roepen (en zo ja welke roep?) of heb je 'm ook horen zingen Martin?
Op  het moment van de foto was die aan het zingen,een week later alleen de roep gehoord.

egilio

CiteerAlvast een serietje complete beestjes. Ik hoor wel wat jullie ervan vinden.. maar let in 1e instantie vooral op de onderzijde.
Ik weet niet of het toeval is maar op deze foto is bij Cb2 de enige waarbij de grens buik / kleu recht loopt zeg maar. Bij alle andere maar deze grens, door de vleugel een bocht.

Zou heel goed toeval kunnen zijn, maar het viel me wel op.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]