Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 2 3 [4]   Omlaag

Auteur Topic: Ontbrekende soorten waarnemingen.be  (gelezen 8534 keer)

klaasdebus

• Member
Re: Ontbrekende soorten waarnemingen.be
« Reactie #90 Gepost op: oktober 27, 2019, 10:32:14 am »

Hallo,

De bruine klauwier lijkt van Heist lijkt me (duidelijk) L. cristatus ssp. lucionensis te zijn. Kan deze ondersoort eventueel toegevoegd worden?

klaas

temmie

• Observado Admin
  • *
« Reactie #91 Gepost op: oktober 27, 2019, 20:06:40 pm »

Dag Klaas,
dit leek me ook al zo (*). Ik heb hem ook eerst zo ingevoerd (ik werk vanuit de world list in de iObs app), maar de waarneming kwam doodleuk niet eens tevoorschijn op het waarnemingen.be scherm (wel bij eigen waarnemingen, maar met een uitroepteken ("deze soort is niet bekend op deze website").

Ik voer altijd alles zoveel mogelijk op ondersoort in (zeker in geval van mogelijke toekomstige split, zoals hier), maar het kan dus blijkbaar niet. In Nederland lijken ze mij een stuk progressiever, in die zin dat mogelijke ondersoorten wel ingeefbaar zijn, en er daar dan ook meer over gediscussieerd wordt en meer waarnemers (op zijn minst trachten) hun huiswerk maken en kenmerken voor de ene of de andere ssp. mee invoeren.

(*) ik schreef 'leek', want de vogel heeft zo ongeveer alles van lucionensis, maar enkele kenmerken zijn minder bevestigd, zoals de staart (die is nogal rossig warm-bruin, zou wat koeler bruin mogen zijn) en de kleur op de kop (is grijs maar met hele lichte bruinige zweem). Ik weet niet in hoeverre een intergrade met ssp. confusus uit te sluiten valt, en of het BAHC zich hieraan zal willen wagen. Wat ik wel vind is dat, gezien het dan zeker een confusus of lucionensis is (en geen cristatus of superciliosus), dat op zijn minst die twee ssp. moeten kunnen ingegeven worden.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

klaasdebus

• Member
« Reactie #92 Gepost op: oktober 28, 2019, 11:24:45 am »

:duim:

(*) ik schreef 'leek', want de vogel heeft zo ongeveer alles van lucionensis, maar enkele kenmerken zijn minder bevestigd, zoals de staart (die is nogal rossig warm-bruin, zou wat koeler bruin mogen zijn) en de kleur op de kop (is grijs maar met hele lichte bruinige zweem). Ik weet niet in hoeverre een intergrade met ssp. confusus uit te sluiten valt, en of het BAHC zich hieraan zal willen wagen. Wat ik wel vind is dat, gezien het dan zeker een confusus of lucionensis is (en geen cristatus of superciliosus), dat op zijn minst die twee ssp. moeten kunnen ingegeven worden.

Pieter Van Dorsselaer

• Moderator
« Reactie #93 Gepost op: oktober 28, 2019, 14:19:26 pm »

Dag Klaas,
Dat is intussen gebeurd.
Vriendelijke groeten,
Pieter
Hallo,
De bruine klauwier lijkt van Heist lijkt me (duidelijk) L. cristatus ssp. lucionensis te zijn. Kan deze ondersoort eventueel toegevoegd worden?
klaas

klaasdebus

• Member
« Reactie #94 Gepost op: oktober 28, 2019, 20:27:08 pm »

merci!
Dag Klaas,
Dat is intussen gebeurd.
Vriendelijke groeten,
Pieter
Hallo,
klaas

klock

• Member
« Reactie #95 Gepost op: november 05, 2019, 05:43:37 am »

Kan Matsumuraiella spec. worden toegevoegd ?
http://psocodea.speciesfile.org/Common/basic/Taxa.aspx?TaxonNameID=1194178

Alvast bedankt,
Koen

Pieter Van Dorsselaer

• Moderator
« Reactie #96 Gepost op: november 06, 2019, 12:09:08 pm »

In orde Koen!
Groetjes,
Pieter
Kan Matsumuraiella spec. worden toegevoegd ?
http://psocodea.speciesfile.org/Common/basic/Taxa.aspx?TaxonNameID=1194178
Alvast bedankt,
Koen

klaasdebus

• Member
« Reactie #97 Gepost op: november 13, 2019, 16:51:30 pm »

Momenteel steken zowel Senecio nemorensis (schaduwkruiskruid) als S. ovatus (gewoon schaduwkruiskruid   :angel:) als 2 verschillende soorten in wnm.be en observation.org. Op wnm.nl vind ik S. ovatus niet terug.
Dit zijn synoniemen: In de Heukels Flora is S. ovatus nl een synoniem van S. nemorensis en in de Flora van België,.. staat net het omgekeerde  ;D
Kan dit één soort worden?

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #98 Gepost op: november 14, 2019, 14:39:25 pm »

Omdat S. ovatus twee ondersoorten had en heeft die ik als geldende namen wilde handhaven heb ik ook de soort waar het logischerwijs naar verwijst laten bestaan. Anders werden het twee ondersoorten die verwijzen naar een synoniem. Bij nader inzien moet dit maar zo dus ik maak ovatus nu synoniem. Ik volg voorlopig de regel dat Heukels' voorrang heeft.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2019, 14:41:59 pm door Rutger Barendse »
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare

klaasdebus

• Member
« Reactie #99 Gepost op: november 19, 2019, 11:31:55 am »

Omdat S. ovatus twee ondersoorten had en heeft die ik als geldende namen wilde handhaven heb ik ook de soort waar het logischerwijs naar verwijst laten bestaan. Anders werden het twee ondersoorten die verwijzen naar een synoniem. Bij nader inzien moet dit maar zo dus ik maak ovatus nu synoniem. Ik volg voorlopig de regel dat Heukels' voorrang heeft.
ok!

pieter711

• Member
« Reactie #100 Gepost op: november 27, 2019, 15:19:08 pm »

Kan in de soortenlijst van mossen een toevoeging worden gedaan van de soorten Sphagnum medium en Sphagnum divinum.
Uit recent onderzoek blijkt dat Sphagnum magellanicum bij ons niet voorkomt maar dat het altijd één van deze twee taxa betreft.
Vooral S. medium treffen we regelmatig aan. Zo moeten we niet steeds tegen beter weten in S magellanicum invoeren.
De soorten worden niet vermeld in onze flora's maar dat zal bij een volgende editie zeker zo zijn.

Bron:
Kristian Hassel, Magni O. Kyrkjeeide, Narjes Yousefi, Tommy Prestø, Hans K. Stenøien, Jonathan A. Shaw & Kjell Ivar Flatberg (2018) Sphagnum divinum (sp. nov.) and S. medium Limpr. and their relationship to S. magellanicum Brid., Journal of Bryology, 40:3, 197-222

marcel234

• Member
« Reactie #101 Gepost op: november 27, 2019, 21:08:02 pm »

Kan in de soortenlijst van mossen een toevoeging worden gedaan van de soorten Sphagnum medium en Sphagnum divinum.

Wel handig, een up2date mossenlijst maar waar vind je de benodigde informatie?
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03736687.2018.1474424?journalCode=yjbr20
https://www.blwg.nl/mossen/waarnemers/lezingendag2019/2019-Rudi-Zielman-Hoogveen-Veenmos-web.pdf

Soortgroep : Mossen
Familie       :  Sphagnaceae(Veenmossen)
Soort          : Sphagnum medium xxxxx
Zeldzaamheid : Vrij algemeen
nl naam  : xxxxx
en naam :   xxxxx

Soortgroep : Mossen
Familie       :  Sphagnaceae(Veenmossen)
Soort          : Sphagnum divinum Flatberg & Hassel
Zeldzaamheid : Vrij algemeen
nl naam  : Spits hoogveenveenmos
en naam :   xxxxx
https://www.verspreidingsatlas.nl/3690
« Laatst bewerkt op: november 27, 2019, 21:18:04 pm door marcel234 »

Pieter Van Dorsselaer

• Moderator
« Reactie #102 Gepost op: december 04, 2019, 16:00:31 pm »

Da's in orde!
Groeten,
Pieter
Uit recent onderzoek blijkt dat Sphagnum magellanicum bij ons niet voorkomt maar dat het altijd één van deze twee taxa betreft.
Vooral S. medium treffen we regelmatig aan. Zo moeten we niet steeds tegen beter weten in S magellanicum invoeren.
De soorten worden niet vermeld in onze flora's maar dat zal bij een volgende editie zeker zo zijn.
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.047 seconden met 22 queries.