Hoofdmenu

Onbekende mees

Gestart door gooi2308, februari 18, 2008, 14:24:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

gooi2308

Gezien in Afganistan maar mij onbekend. Wie weet de naam?

groeten bert

laatvlieger

Geen mees,
Dit is een of andere Buulbuul soort. Zoek daar even verder
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Zeer waarschijnlijk een witwangbuulbuul. Pycnonotus leucotis
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

gooi2308

Wouter, bedankt. Het is inderdaad een witwangbuulbuul.

groeten bert

JohanvantBosch

CiteerWouter, bedankt. Het is inderdaad een witwangbuulbuul.

groeten bert
Ik dacht trouwens dat dat ding witoorbuulbuul heette, maar ben niet zeker.

marijn

Ff wat research gedaan...

Op de foto staat in elk geval P. leucotis. Sinds de afsplitsing van P. leucotis van P. leucogenys staan de Nederlandse (en Engelse) namen van de twee taxa niet altijd even eenduidig in de boeken. De feiten:

Walters (1997) geeft alleen P. leucogenys en geeft daarbij als NL naam Witwangbuulbuul.

De DB-namenlijst noemt (alleen) P. leucotis - Witoorbuulbuul - White-eared Bulbul.

In de ANWB staat P. leucotis met als NL naam Witwangbuulbuul.

De DB Kenmerkengids beschrijft duidelijk P. leucotis, maar noemt hem P. leucogenys - Witoorbuulbuul - Himalayan Bulbul, terwijl Himalayan Bulbul toch echt de (nominaat) P. leucogenys leucogenys is, die enkel in de Himalaya voorkomt. Daar zit dus sowieso iets fout.

Overigens betekent 'leucotis' uiteraard witoor en 'leucogenys' witwang. Bizar genoeg heeft juist leucotis grote witte wangen en leucogenys alleen maar een klein wit 'oortje'!...

Tot zover. Als je de DB-namenlijst aanhoudt, heet ie dus Witoorbuulbuul.
Marijn Prins

Phil

#6
Marijn heeft helemaal gelijk; ik heb ze gezien in het oostelijk deel van Saoedi-Arabie, daar waren ze zeer algemeen (wat dat betreft zijn ze net zo algemeen als de Koolmees hier, en ziehier weer de link met Mees :-) ).

gr, Phil

JohanvantBosch

#7
CiteerFf wat research gedaan...

Op de foto staat in elk geval P. leucotis. Sinds de afsplitsing van P. leucotis van P. leucogenys staan de Nederlandse (en Engelse) namen van de twee taxa niet altijd even eenduidig in de boeken. De feiten:

Walters (1997) geeft alleen P. leucogenys en geeft daarbij als NL naam Witwangbuulbuul.

De DB-namenlijst noemt (alleen) P. leucotis - Witoorbuulbuul - White-eared Bulbul.

In de ANWB staat P. leucotis met als NL naam Witwangbuulbuul.

De DB Kenmerkengids beschrijft duidelijk P. leucotis, maar noemt hem P. leucogenys - Witoorbuulbuul - Himalayan Bulbul, terwijl Himalayan Bulbul toch echt de (nominaat) P. leucogenys leucogenys is, die enkel in de Himalaya voorkomt. Daar zit dus sowieso iets fout.

Overigens betekent 'leucotis' uiteraard witoor en 'leucogenys' witwang. Bizar genoeg heeft juist leucotis grote witte wangen en leucogenys alleen maar een klein wit 'oortje'!...

Tot zover. Als je de DB-namenlijst aanhoudt, heet ie dus Witoorbuulbuul.
Goed werk!

DB noemt natuurlijk alleen de namen van taxa die in de WP voorkomen...
Hoop hem volgende week in Syriƫ te zien.