Toch een Wespendief ?

Gestart door Wilfred, juli 07, 2018, 15:47:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wilfred

Deze flinke jongen kwam ineens volledig geruisloos in beeld boven ons verblijf en bleef een tijdje rondcirkelen waardoor ik wat fotos kon maken.
Ik hoopte op een wespendief maar trok ter plaatse de conclusie dat het toch een buizerd moest zijn omdat ik (ondanks z'n kleine kop) de nek te kort vond en wat banden miste op z'n staart. Eenmaal thuis de fotos nog eens goed bestuderend denk ik toch weer aan Wespendief met name omdat ik duidelijk een gele iris zie (ik kan met mijn fotoprogramma de kop flink vergroten voor een duidelijkere zichtbare iris maar na het opslaan wordt het een soort van thumpnail plaatje waar je niks aan hebt).
Kloppen mijn vermoedens ?
Bij voorbaat dank, Wilfred
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/159615091
onzeker Wespendief - Pernis apivorus gezien op 2018-06-30 Drents-Friese Wold - Berkenheuvel
Foto's:





Roy Schroor

Een prachtige Wespendief inderdaad, zie ook de bandering op de buik en ondervleugel.
Met vriendelijke groet,
Roy

Guus Peterse

Maar niet vanwege die gele iris.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jeroenverburg

Ik heb ooit, volgens mij hier op het forum, gelezen dat het zwart op de vingers ook een nuttig kenmerk is: bij een wespendief zijn de vingers voor de helft zwart, bij een buizerd helemaal. Hier gaat dat kenmerk in elk geval op, is het inderdaad algemeen goed bruikbaar? Ik vind het vaak makkelijker te zien dan sommige andere kenmerken.

Wilfred

Citaat van: Guus Peterse op juli 07, 2018, 17:20:00 PM
Maar niet vanwege die gele iris.

Inderdaad je hebt gelijk, louter die gele iris is geen sluitend kenmerk zo blijkt na bestudering van mijn vogelgidsen.
Mag ik het dan in dit geval zo formuleren: in de combinatie van verschillende kenmerken is de gele iris er een van.
Betreft het hier een adult mannetje ?


frankneijts

Citaat van: jeroenverburg op juli 07, 2018, 17:48:03 PM
Ik heb ooit, volgens mij hier op het forum, gelezen dat het zwart op de vingers ook een nuttig kenmerk is: bij een wespendief zijn de vingers voor de helft zwart, bij een buizerd helemaal. Hier gaat dat kenmerk in elk geval op, is het inderdaad algemeen goed bruikbaar? Ik vind het vaak makkelijker te zien dan sommige andere kenmerken.

De tekening op de 'vingers' is vooral van belang bij de sexe-bepaling: wijfjes em jonge vogels hebben normaliter niet zulke scherpe zwarte tekening op de vleugeltoppen. Daarom is het weinig bruikbaar irt de verschillen met Buizerd en zou ik me toch vooral verlaten op de structuur en tekening op staart en vleugelonderzijde: veel betrouwbaarder en beter te beoordelen dikwijls.
Dit is dus een (adult, juvenielen vliegen nog niet) mannetje.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Een gele iris is prima bewijs; ook voor man Wespendief.