Hoofdmenu

Welke zuring?

Gestart door bruijsten, juli 07, 2018, 09:34:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

bruijsten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/159294213
Zuring spec. - Rumex spec. gezien op 2018-07-01 Duffelt - Kekerdomse Waard
Foto's:








bij voorbaat dank Pieter Bruijsten

Willemien Troelstra

Schapenzuring want ik zie geen uitstekende vruchtkleppen tussen de vruchtjes. (De bladvorm deed me even aan de optie Spaanse zuring denken.)
groet, Willemien Troelstra

nielseimers

Zit me niet lekker. Schapenzuring heeft geen stengelomvattende stengelbladen, geen ronde bladtop en een andere bladvoet. Ook klopt het biotoop daar niet voor. Lijkt een beetje op een kruising tussen Veldzuring en Spaanse zuring. Mogelijk kan je materiaal verzamelen voor Leiden wanneer de vruchten goed ontwikkeld zijn.

Rien Ondersteijn

Eens met Niels-ik vond die bladtop ook steeds zo afgerond,terwijl Schapenzuring veel spitser is.
Groene groe[n]tjes.Rien.

bruijsten

Ik kwam er ook al niet uit, dacht zowel aan Schapen- als aan Spaanse Zuring. Gelukkig ben ik niet de enige die er moeite mee heeft. Een monster nemen en opsturen lukt me voorlopig niet, ben met vakantie. Als ik terug ben, Niels, wil ik dat wel met jou samen doen. Maar iemand anders kan dat natuurlijk ook doen, pijl staat exact. Dank weer voor het meedenken allemaal.

Rien Ondersteijn

Ik heb een sterk vermoeden dat we hier te maken hebben met Geoorde Zuring:
Vandaag daar geweest en foto's gemaakt van grond-en stengelblad.
Er stonden er diverse met de typische ijle bloeiwijze en wat kortere afgetopte rozetbladen.
Trouwens Heukels vermeldt bij Geoorde Zuring :
In t rivierengebied kan Geoorde Zuring zowel kenmerken hebben van Veldzuring als van eerstgenoemde.
  https://waarneming.nl/waarneming/view/160606523
Groene groe[n]tjes.Rien.

bruijsten

Dag Rien, dat is pas een grondige reactie: zelf op onderzoek uitgeweest! Uiteraard maak ik er nu ook Geoorde Zuring van!
Hartelijk dank. Groet, Pieter

Willemien Troelstra

Fijn Rien,
Ik zie nu ook op die foto's van Pieter het golvende blad linksonder en rechtsboven wat inderdaad Geoorde zuring-achtig is.
groet, Willemien Troelstra