Orchidee van Terschelling

Gestart door vdvaart, juni 30, 2018, 15:28:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Kan iemand mij verder helpen met deze orchidee of orchideën?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/158975125
Gevlekte orchis - Dactylorhiza maculata gezien op 2018-06-01 [obscured]
Foto's:






Toelichting:
Ik weet niet zeker of alle foto's dezelfde orchidee laten zien?
bij voorbaat dank Koos van der Vaart
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

Waarom blijft deze als enige onbenoemd...? Foto is toch niet zo slecht?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Jan Essink

Ik ben geen Admin, het is hun taak om jouw vraag te beantwoorden maar ik wil het toch proberen om er een naam bij te zetten
volgens een vriend van mij die geraadpleegd heb is dit Dactylorhiza maculata subsp. podesta

groet,
Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

vdvaart

Dank je wel Jan. Een forum is overigens niet exclusief voor Admins, elke bijdrage is welkom! Ik zit dus kennelijk goed met de gevlekte orchis, en nu weet ik ook de variëteit.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

Ik heb podesta net opgezocht op verspreidingsatlas.nl, en vermoed nu dat dit kennelijk geen algemeen erkende ondersoort is, want deze ondersoort wordt in kleine letters vermeld, al staan er wel stippen op het kaartje, allemaal Terschelling. Ik ben al blij met de determinatie op soortniveau!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Jan Essink

Ik weet dat het niet alleen voor Admins is, maar ik hoopte dat  een van de orchideeën Admin het toch zou doen, want er zouden verschillende zijn die het zouden moeten kunnen doen.
Alleen orchideeën determineren is een vak apart. Heb het jaren mogen doen maar moest het veld ruimen voor een ander.

heb zelf ervaring van ruim 40 jaar met het kijken en zoeken naar orchideeën en heb ruim 600 verschillende soorten gezien

groet,
Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

vdvaart

Nogmaals dank Jan. Ik doe als Admin alleen mossen, die orchidieeën zijn wel veel groter maar behoorlijk moeilijk!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart