Mosdiertje?

Gestart door Panyvino, juni 27, 2018, 09:35:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Panyvino

Hallo,

Ik heb even geen idee of ik hier juist zit en of het over een ongewervelde gaat.. Maar ik heb een oud wijnvat gevuld met water in de tuin.
Nu viel me in het voorjaar op dat er op het hout langs de wand groepjes van witte harde stekeltjes groeien. Ze schijnen de houtnerf te volgen en de groep vermeerderd zich liever verticaal dan horizontaal.

Deze foto is genomen in het voorjaar. Toen zei iemand het zou bryozoa - Mosdiertje kunnen zijn. Ik ben radeloos dus probeer ik het maar hier.


Later in het jaar, mogelijk meer volwassen of voedsel dan wel meer licht, geen idee, maar ze kleuren roodbruin.
Hier een foto van een groepje dat het dichtst bij de oppervlakte groeit. Naast een plukje bron mos..


Ze groeien in grote getallen door het gehele vat, sommige groepjes iets dieper en daar vond ik een groepje met een setje van ongeveer 10 cm lange helder rood gekleurde stekel eruit groeien. Voelt hard aan maar niet stevig genoeg om te prikken. Heb er niet te veel aan gefriemeld. Wil het niet beschadigen.


Het vat een beetje leeg gelaten en ook zo foto's gemaakt. De rode stekel.. Rechts omcirkelt nieuwe aanwas, duidelijk groeiend op het hout.


Andere hoek close up :)


en daar tegenover deze.. Dat bladvormig aanhangsel lijkt er ook uit te groeien.


Wie kan mij vertellen wat dit is?.. Ik heb het nog nooit eerder ergens gezien.. Is dit een plant, een mos, een alg of een diertje? Of zelfs misschien een schimmelsoort?.. Een symbiose? Gezien de rode vlekken op het hout, lijkt wel of het daar mee opstart..

Ton van Haaren

deels een mos (denk ik), deels veelwortelig kroos (die lichtgroene schijfjes)
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Panyvino

#2
Dankjewel voor je reactie Ton..

Eendenkroos groeit ook in die ton inderdaad.. Ook verschillende mossen en planten.. o.a. bronmos, een niet nader geidentificeerd Taxiphyllum moss gaat rond als Peacock, maar niemand weet wat het werkelijk is. Leptodictyum riparium groeit hier overal, ook in die ton en nog wat mossen die uit zichzelf zijn overgewaaid. En verschillende planten misschien interessant voor jullie een Zuid amerikaanse Potamogeton Gayi, tot nog toe 2 winters overleeft.. Potentiele exoot dus..

Waar het mij om gaat zijn die eerst witte en later rode stekeltjes op het hout.. :) Tot nog toe bot gevierd om te achterhalen waar ik moet beginnen met zoeken om dit te identificeren.  :duim: