zwarte vogel met rode vleugels

Gestart door BKlaasen, juni 24, 2018, 20:58:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

BKlaasen

Wie weet welke vogel dit is? https://youtu.be/2hOZvOywf0s

Opname gemaakt in Dordogne (Frankrijk) met een wild-camera eind mei 2018. Heuvelachtige omgeving met eikenbossen en wat landbouwgronden.
Op het filmpje eerst het origineel, dan vertraagde versies en tot slot twee stills. Grootte is ongeveer die van een spreeuw, wellicht iets kleiner.

Roy Schroor

Hier ga je natuurlijk geen zekerheid mee krijgen...
Ik vermoed dat het rood een lichteffect is (in combinatie met slechte kwaliteit van de camera) en dat we naar een merelvrouwtje kijken. Maar dat is maar een indruk.
Met vriendelijke groet,
Roy

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

H Timans

Denk eerlijk gezegd eerder aan een vleermuis.
Mvg Harold Timans

Jacob Molenaar

Kolibrievlinder lijkt me een goede optie, maar kun je sint jans/jacobsvlinder uitsluiten?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

lukasverboom

Citaat van: Jacob Molenaar op juni 27, 2018, 18:02:50 PM
Kolibrievlinder lijkt me een goede optie, maar kun je sint jans/jacobsvlinder uitsluiten?

Ik zie op het laatste frame in hetfilmpje dat de uiteinden van de vleugels donkerder zijn dan de basis, en dat klopt mooi voor een kolibrievlinder (rode achtervleugels, bruine voorvleugels) maar niet voor een sint jans/sint jacobsvlinder. Ook vliegen die niet zo hard, denk ik.
Noctua-achtige soorten lijken me wel uit te sluiten door de kleur.
Ik sluit me bij Bram aan.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

BramtK

Ik weet niet of je met zekerheid kan stellen dat het een Kolibrievlinder is (wat dat betreft baseer ik me weer op Lukas ;)), maar het leek me wel zinnig om de vooronderstelling 'vogel' even uit te gummen. Als je denkt aan een nachtvlinder, dan zie je op het filmpje ineens een dier dat veel dichterbij vliegt dan de vogel die je eerder in gedachten had. Het rood op de vleugel is dan ook logischer verklaarbaar.
Groeten,

Bram ter Keurs