Hoofdmenu

Lente

Gestart door Gert Veurink, februari 15, 2008, 09:14:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Oké de winter zijn we bijzonder goed doorgekomen volgens mij en is nu een eind gevorderd. Lente in zicht!

Wat zijn jullie libellenwensen en plannen voor het komende jaar?  
groet!
Gert Veurink



Weia

Eerst nog een maand rust minstens...!
Hopen op gaffelwaterjuffer.
Heel misschien op stap voor kleine tanglibel.
Misschien hulpstukken maken om vliegende libellen beter te kunnen filmen, want dat is een crime.
Ook komt er misschien een fotocamera en dan weet ik nog heel wat leuke details die systematich vastgelegd kunnen worden.
Maar vooral gewoon wat genieten. Al die jaren van moeten filmen bij elke scheet mooi wwer, dat was vermoeiend hoor.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Rinie van Reenen

CiteerOké de winter zijn we bijzonder goed doorgekomen volgens mij en is nu een eind gevorderd. Lente in zicht!

Wat zijn jullie libellenwensen en plannen voor het komende jaar?
Volgens mij ben je wat te vroeg uitgeslopen, Gert!
Groet, Rinie van Reenen

Limosa

Mijn lijstje van waargenomen soorten wat uitbreiden! Ik wil een inhaalslag proberen te maken met algemene en vrij zeldzame soorten die ik nog niet gezien heb. Zoals alle rombouten, zwervende heidelibel, bosbeekjuffer en nog enkele....

Verder inderdaad heel veel genieten en hopelijk enkele leuke soorten ontdekken op niet bekende plekjes.

Ook hoop ik mijn determinatietechnieken wat bij te schaven, want dat zit er nog niet helemaal in. En verschillende leeftijden en vliegdata beter kunnen herkennen.

Al met al een hele lijst, maar ik heb er dan ook heel veel zin in!

Iedereen heel veel succes en bovenal plezier gewenst in het nieuwe seizoen!!

Groeten,

Joachim van der Valk
Groeten,

Joachim

JohanvantBosch

Mijn wensen:
- dit jaar wat libellen zien die ik de afgelopen jaren gemist heb: gaffelwaterjuffer, zuidelijke heidelibel, kempense heidelibel, zuidelijke glazenmaker, gaffellibel.
- een excursie regelen in de enci om te kijken of er dit jaar misschien weer sierlijke witsnuitlibel vliegt...
- lekker fotootjes maken
- keertje zoeken naar Bronslibel als het een mooie zomer wordt...
- eind  dit jaar terug naar Brazilie om nog eens goed libellen te kijken en te fotograferen (denk dat dit er niet in zit, hoor.)

JohanvantBosch

CiteerEerst nog een maand rust minstens...!
Hopen op gaffelwaterjuffer.
Heel misschien op stap voor kleine tanglibel.
Misschien hulpstukken maken om vliegende libellen beter te kunnen filmen, want dat is een crime.
Ook komt er misschien een fotocamera en dan weet ik nog heel wat leuke details die systematich vastgelegd kunnen worden.
Maar vooral gewoon wat genieten. Al die jaren van moeten filmen bij elke scheet mooi wwer, dat was vermoeiend hoor.
Ik zag trouwens afgelopen week op animal planet een aflevering van Animals A-Z over libellen. Ook zij hadden moeite om ze (2 vechtende mannen Grote Keizerlibel bv) te volgen met de camera, maar het was wel een toffe documentaire.

Goyatlah

Citeer
Citeer
CiteerOké de winter zijn we bijzonder goed doorgekomen volgens mij en is nu een eind gevorderd. Lente in zicht!

Wat zijn jullie libellenwensen en plannen voor het komende jaar?
Volgens mij ben je wat te vroeg uitgeslopen, Gert!
:D
Ja ik houd niet zo van winter en constateer dat het al langer licht is nu en mooi weer. Het duurt nog een maand inderdaad. Maar ik ben al bezig met voorbereidingen en ik ben niet de enige zag ik in een ander topic. Het is wel weer om al aan de lente te denken toch?
Ik wil zelf op zoek naar Gewone bronlibel. Verder extra aandacht voor rombouten en winterjuffers. Maar ook gewoon heel veel genieten en ik hoop dat er excursies komen naar ieg donkere waterjuffer.
Moi Gert

Bronlibel zit in uiterst kwetsbaar biotoop. Misschien niet zo'n goed idee om ze in Nederland te zoeken, tenzij onder begeleiding.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

#7
Gaffelwaterjuffer is vorig jaar niet gelukt dus die krijgt een herkansing.
Voor andere nieuwe soorten moeten wel heel rare dingen gebeuren (Bronslibel, Tweevlek, Mercuurwaterjuffer of Dwergjuffer) Maar ik vind het ook niet erg om wat oude bekende soorten weer te zien.

(Toch kan ik het niet laten geschikte plekken voor Bronslibel te bezoeken)
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Taka

Ik heb een nieuw gebiedje uitgezocht om me op te concentreren. Dat vind ik geloof ik het leukst: het hele jaar door hetzelfde terreintje regelmatig bezoeken om te kijken wat daar rondvliegt, proberen om ze daar goed te fotograferen. Als relatieve beginneling kom ik ongetwijfeld voor mij nieuwe soorten tegen.

Libellen vind ik dan wel het leukst, maar ik kijk ook naar andere organismen.

En in de winter dan alles op een rijtje zetten, de mooiste foto's gebruiken voor een verhaaltje op m'n website. Maar ja, m'n verhaaltje van afgelopen jaar is er ook nog niet. Heb nog wel plannen en al wel de foto's per soort georganiseerd op flickr.
(Sybe)

Goyatlah

CiteerIk heb een nieuw gebiedje uitgezocht om me op te concentreren. Dat vind ik geloof ik het leukst: het hele jaar door hetzelfde terreintje regelmatig bezoeken om te kijken wat daar rondvliegt, proberen om ze daar goed te fotograferen. Als relatieve beginneling kom ik ongetwijfeld voor mij nieuwe soorten tegen.

Libellen vind ik dan wel het leukst, maar ik kijk ook naar andere organismen.

En in de winter dan alles op een rijtje zetten, de mooiste foto's gebruiken voor een verhaaltje op m'n website. Maar ja, m'n verhaaltje van afgelopen jaar is er ook nog niet. Heb nog wel plannen en al wel de foto's per soort georganiseerd op flickr.
En al vind je misschien niet altijd waar je op hoopt, dan nog kun je vinden wat je totaal niet verwacht. Zie bv http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...=0&#entry316525

Hoopte daar eigenlijk Maanwaterjuffer of misschien zelfs Bruine Winterjuffer te vinden, maar kwam met deze thuis. Nieuw voor het hoge noorden.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Imperator

Citeer
CiteerIk heb een nieuw gebiedje uitgezocht om me op te concentreren. Dat vind ik geloof ik het leukst: het hele jaar door hetzelfde terreintje regelmatig bezoeken om te kijken wat daar rondvliegt, proberen om ze daar goed te fotograferen. Als relatieve beginneling kom ik ongetwijfeld voor mij nieuwe soorten tegen.

Libellen vind ik dan wel het leukst, maar ik kijk ook naar andere organismen.

En in de winter dan alles op een rijtje zetten, de mooiste foto's gebruiken voor een verhaaltje op m'n website. Maar ja, m'n verhaaltje van afgelopen jaar is er ook nog niet. Heb nog wel plannen en al wel de foto's per soort georganiseerd op flickr.
En al vind je misschien niet altijd waar je op hoopt, dan nog kun je vinden wat je totaal niet verwacht. Zie bv http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...=0&#entry316525

Hoopte daar eigenlijk Maanwaterjuffer of misschien zelfs Bruine Winterjuffer te vinden, maar kwam met deze thuis. Nieuw voor het hoge noorden.
Gefeliciteerd, Dolf, erg leuk!
vriendelijke groet,

Trees

Weia

CiteerIk heb een nieuw gebiedje uitgezocht om me op te concentreren.
Dat zal dan hier in de buurt zijn. Je maakt me nieuwsgierig...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Traveller

De Hoogveenglanslibel staat erg hoog op mijn lijst, ik heb hem al wel maar nog niet naar mijn zin. Verder de speerwaterjuffer en de bosbeekjuffer.

Ik hoop dat ik de goede plek in de Vogezen heb gevonden voor de Taigaglanslibel en evt. wat andere leuke soorten.

Ook de "gewone" soorten zal ik niet snel laten gaan want ik ben wel toe aan wat nieuwe foto's.

Groeten Jordi


Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

Goyatlah

Ik heb het afgelopen jaar maar 1 Platbuik gezien....

No kidding:
Oostelijke Witsnuit staat wat mij betreft bovenaan.
Daarnaast alle Glanslibellen (incl Smaragd) - wat zijn die beesten lastig te fotograferen.
En het zuidelijke spul natuurlijk, begin er aardig flauw van te worden dat iedereen overal maar Bruine Winters, Kanaaljuffers, Tengere Pantsers en Bandheidelibellen tegenkomt  <_<
Ga in ieder geval dit jaar voor een Groningse Bruine Winter.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Ik heb laatst eens een lijstje gemaakt met wat ik wanneer van plan ben te doen (vooral fotograferen dan). Daar staat oa. Speerwaterjuffer, Bosbeekjuffer (kan altijd beter), Hoogveenglanslibel, Beekrombout en (als eerste) de Bruine Winterjuffer op.

Nog wel meer soorten, maar deze zijn vet gedrukt ;-) Verder gewoon veel algemene soorten, vorig jaar was eigenlijk m'n eerste echte libellenjaar, dus er "moet" nog veel...

Groetjes, Arjen

Jeroen Nagtegaal

Ik hoop toch ditjaar de 60e soort op mijn levenslijst te kunnen zetten, heb er nu 52. Verder zou ik graag in het atlasblok waar ik woon graag de 45 soorten halen, het zijn er nu meen ik 40.
En het zou leuk om een nieuwe NL soort te vinden hier, Zuidelijke Bron lijkt me wel wat.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Stijn Schreven

#16
Voor mij hetzelfde verhaal als Arjen: in 2007 kwam eigenlijk bij mij een explosieve interesse voor libellen. Ik heb op mijn lijst nu 30 soorten staan. Soorten die ik op de planning heb voor eigen regio zijn Bandheidelibel, Vroege glazenmaker, wat witsnuiten en Bruine korenbout.

Verder hoop ik dit jaar meer waarnemingen en foto's te maken van de Blauwe breedscheenjuffer, Zwarte heidelibel, Tengere grasjuffer en Bruine winterjuffer.

En natuurlijk hoop ik op wat leuke extreme zuidergasten.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Kees van Bochove

Citeer- een excursie regelen in de enci om te kijken of er dit jaar misschien weer sierlijke witsnuitlibel vliegt...

tof!!

zou  je kunnen proberen om het op een zaterdag (evt een door de weekse dag) te regelen?? maar iig niet op zondag, want dan kan ik niet mee, en ik zou het erg gaaf vinden!
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

JohanvantBosch

Citeer
Citeer- een excursie regelen in de enci om te kijken of er dit jaar misschien weer sierlijke witsnuitlibel vliegt...

tof!!

zou  je kunnen proberen om het op een zaterdag (evt een door de weekse dag) te regelen?? maar iig niet op zondag, want dan kan ik niet mee, en ik zou het erg gaaf vinden!
het is ook nog maar een wens, hè..... pin me er niet op vast  ;)  

Goyatlah

CiteerIk heb laatst eens een lijstje gemaakt met wat ik wanneer van plan ben te doen (vooral fotograferen dan). Daar staat oa. Speerwaterjuffer, Bosbeekjuffer (kan altijd beter), Hoogveenglanslibel, Beekrombout en (als eerste) de Bruine Winterjuffer op.

Nog wel meer soorten, maar deze zijn vet gedrukt ;-) Verder gewoon veel algemene soorten, vorig jaar was eigenlijk m'n eerste echte libellenjaar, dus er "moet" nog veel...

Groetjes, Arjen
Heb wel een lijstje voor je:
Friese Veen in het voorjaar: Glassnijders volop, + veel Var, Azuur, etc.
Appelbergen: Smaragd, Noordse Witsnuit, Koraal, 4 * pantsers, etc. En als je heel veel geluk hebt misschien Plasrombout.
Pingo van het Ballooerveld: Ven- en Noordse Witsnuit, div Glazenmakers (ook zeldzaamheden), behalve de Houtpantser alle andere. (Zwervende zelf helaas niet gezien, moet je ook geluk mee hebben). En uiteraard ook Koraal. Overigens vermoed ik dat daar ook een zeldzaam vlindertje zit, waar van ik de naam ook niet noem.
Zwervende Heidelibel en Tengere Grasjuffer zitten op verschillende lokaties o.m. in Vinkhuizen en bij het Zuidlaardermeer.
Groene Glazenmaker zit ook op div. lokaties: Peizermader polder (is zoeken want niet vanaf de weg zichtbaar waar de hoogspanningsmasten de weg kruisen), het Kret (bij Leek) en Woudbloem. Kret en Woudbloem zijn grote populaties.
In de Weerribben en het Woldlakebos (met de fiets vanuit Meppel net te doen) barst het van de Vroege Glazenmakers, Bruine Korenbouten en natuurlijk de Noordse Winterjuffer. Ook zit daar Gevlekte Witsnuit. Verder  Smaragd, Noordse Witsnuit, etc.
Denk dat je dan de meeste noordelijke soorten wel hebt. Voor Vuurlibellen etc moet je hetzij geluk hebben, hetzij de waarnemingen volgen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

#20
CiteerZwervende Heidelibel en Tengere Grasjuffer zitten op verschillende lokaties o.m. in Vinkhuizen en bij het Zuidlaardermeer.
Zwervende heidelibel moet je nog maar afwachten of die er dit jaar weer zit....

Bertusvr

#21
Ik ga dit jaar 1 gebied helemaal uitpluizen, en wel Lentevreugd, daar heb ik kans op zo'n 28 soorten. Rond lentevreugd liggen nog wat mooie gebieden waar ik kennis mee ga maken.

Als het weer wat langer licht is ga ik in de vroege avonduren rond Alphen aan den Rijn zoeken, kijken of er wat nieuws te vinden is.

Daarnaast minimaal 1 keer een dagtrip naar, een voor mij onbekend gebied in het noorden en 1 dagtrip naar het zuiden van het land.  Sowieso leuk om nieuwe gebieden te zien en te ontdekken, beetje mooi weer, lekkere wandeling en dan hopen op zoveel mogelijk (veel voorkomende) soorten welke in nog niet heb waargenomen, en met een beetje geluk een wat zeldzamere erbij, maar zeker geen hoofdzaak (hoewel wel heel leuk uiteraard  :D  ).

Verder wil ik de soorten die ik vind zelf proberen te determineren. Zal waarschijnlijk niet altijd lukken maar dan zal ik minimaal de soort noemen waar ik aan denk voordat ik hem op het forum plaats.

Kan eigenlijk geen maand meer wachten. Ik had op 4 januari al een lijst gemaakt voor lentevreugd met vliegperiodes en de soorten welke ik daar kan verwachten.

Goyatlah

Citeer
CiteerZwervende Heidelibel en Tengere Grasjuffer zitten op verschillende lokaties o.m. in Vinkhuizen en bij het Zuidlaardermeer.
Zwervende heidelibel moet je nog maar afwachten of die er dit jaar weer zit....
Das waar, maar anders zitten er wellicht weer geelvlekken. Enige soort die ik dit jaar totaal niet gezien heb.
Maar de Tengere zijn hier in het noorden wel stabiel en lijken zich uit te breiden - of er wordt natuurlijk beter naar gekeken.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Krijgen we ook nog de noordelijke frustratie. Vliegen de vuurjuffers al alom in Brabant en Limburg, moeten wij nog 2 a 3 weken wachten...
Maar goed, dan gaat het snel: 2 dagen later de eerste Noordse Witsnuit, nog weer 3 dagen later de eerste Azuur, en in 2 weken heb je dan al weer 12 soorten (Tenminste, zo ging dat vorig jaar)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

CiteerKan eigenlijk geen maand meer wachten. Ik had op 4 januari al een lijst gemaakt voor lentevreugd met vliegperiodes en de soorten welke ik daar kan verwachten.
Ook jij bent een beetje vroeg uitgeslopen dit jaar...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Maar dat is wel de manier dus...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Nu, dan zal ik ook maar eens met mijn wenslijstje komen. Ten eerste wil ik mij nog intensiever gaan bezig houden met mijn gebiedjes in de Klip en de Hertenkamp. Verder ga ik ook Lentevreugd, de Ganzenhoek en de Zwarte Pan hierbij betrekken. De vergunningen lopen allemaal alweer. De gebiedjes liggen in Wassenaar, dus voor mij naast de deur (half uurtje fietsen).
En dan wil ik ook in andere gebieden in ons landje naar soorten gaan kijken, die hier bij ons niet voorkomen. En dan denk ik vooral aan Rombouten (heb ik nog nooit gezien :wub: ), Witsnuiten en Glanslibellen, maar een Noordse- en Venglazen maker is natuurlijk ook zeer welkom. Maar uiteraard ook de gewone soorten, want elke libel blijft fascineren, toch?
Sinds ik de Bruine winterjuffer gezien heb, is voor mij eigenlijk het libellenseizoen alweer begonnen, ik kan ook nauwelijks meer langer wachten, ik ben er helemaal klaar voor :D    

Goyatlah

Rombouten is kicken, heb dit jaar 2 soorten gezien. Probleem is dat ze behoorlijk onvoorspelbaar zijn. Sluipen binnen een paar dagen en masse uit, en verlaten dan het voortplantingsgebied. Zitten dan overal, maar je vind ze nergens - tenzij je heel veel mazzel hebt.

Noordse en Venglazenmaker kan ik je wel laten zien, maar dat duurt nog een hele tijd.
Witsnuiten heb ik net een topic geplaatst: zitten op zandgrond.

Glanslibellen zijn assholes, laten zich heel moeilijk fotograferen, maar de Smaragd is in Drenthe in ieder geval behoorlijk algemeen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Ik kom, als het zover is, wel een keertje naar het hoge noorden, maar dan wil ik ook wel de Groene glazenmaker zien :D  

Goyatlah

Denk niet dat dat in 1 dag kan (maar goed, doe zelf alles met het fietsie) Fochtelooerveen is iets van 30 a 35 km vanaf Groningen, de beste Groene sites ca 15 km, maar dan de andere kant op. Met een auto zou het wellicht net kunnen. Laat tzt maar wat horen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's