Conifeer geklopt

Gestart door zakdrager, juni 24, 2018, 06:18:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Gisteravond had ik zin om een conifeer in mijn voortuin (Malden) uit te kloppen. Zo'n lage brede. Ik heb er eerst een groot wit laken ondergelegd omdat ik wilde weten wat er uit zou vallen. Vooral veel nimfen en en verrassend veel springstaarten voor zo'n droge struik.

Ik noteer qua spinnen en hooiwagens:
- twee Strekpoot nimfen van resp 2,2 en 1,8 mm
- een Rode hooiwagen nimf van 2,5 mm
- een bijna volwassen Muurzesoog (mijn eerste), van 6,5 mm
- een Bonte zakspin (denk ik), nimf van 4 mm
- twee renspin nimfen van 2 mm (volgens mij een Tuinrenspin en een Zwartrugrenspin maar dat is vermoedelijk nog niet officieel vast te stellen)
- twee nimfjes van 1,6 mm van onbekende afstamming

Hieronder plaats ik wat foto's in volgorde (m.u.v. de renspinnen)

Groet, Henk


zakdrager

En hier een paar foto's van de twee nimfjes van 1,6 mm. Het zou al leuk zijn als iemand de familie of het genus kan benoemen. Het oranjerood op de carapax viel me op.

Groet, Henk

rietvanoosten

Henk, misschien kun je aan de hand van de ogenstand bij een familie uitkomen, ik roep maar wat  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

Frank van de Putte

Dat kleintje zou een Struikspin kunnen zijn denk ik, de ogenstand klopt in elk geval, en de lange stekels op de poten; https://wiki.arages.de/index.php?title=Anyphaena_accentuata
Groetjes,

Frank van de Putte

jvogels

Nimf anyphaena lijkt mij ook correct.

die andere twee zijn resp. Segestria cf senoculata (maar ik vind S. bavarica ook heel goed mogelijk bij deze) en Clubiona comta.

zakdrager

Dank allemaal voor de reacties.

Joost, is die zesoog niet duidelijk bavarica? Misschien is het geen onderscheidend kenmerk maar hij wijkt nogal af van de senoculata's die ik heb gevangen door de sterke beharing van het abdomen. De senoculata's lijken onbehaard op mijn foto's.

Groet, Henk

Frank van de Putte

Lijkt me ook een Muurzesoog; de Boomzesoog is inderdaad veel minder behaard, die oogt vrij "kaal".
En er loopt een dunne lichte midden-streep door de donkere vlekken op het achterlijf, die ontbreekt bij de Boomzesoog.
Groetjes,

Frank van de Putte

zakdrager

Dank je wel Frank. Ben benieuwd of Joost het met ons eens is ;)

Groet, Henk