Hoofdmenu

Anaglyptus mysticus

Gestart door Goyatlah, februari 14, 2008, 20:44:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Vorig jaar dit beestje gevonden, en was gelukkig makkelijk te determineren. Maar heb nu net bij de slegte voor 10e Bellmann's Insectengids gekocht (voor al die rare insectengroepen als bladwespen etc, waar ik altijd weer van in de war raak).
Daar staat het beest dus ook in met vermelding Zeldzaam in Limburg en Brabant. Naar het noorden toe zeldzamer. Zuidelijke soort dus, maar wat is nu de preciese status van dit beest en dan mn in noord-Nederland. En, omdat ik hem/haar ga proberen terug te vinden: wat is de waardplant (zat dacht ik op Meidoorn, maar het struweel bestond daarnaast uit Braam, Els en Berk.)
Vindplaats is overigens Appelbergen, bij het biezenplasje. (Gebied is niet tredgevoelig - wel laarzen aantrekken)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

jan cuppen

Dit jaar zal een determinatietabel voor de Nederlandse boktorren verschijnen in de nieuwe serie Entomologiche Tabellen (een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse Entomologische Vereniging en EIS-Nederland).  Daarnaast, en mogelijk ook nog dit jaar, zal een verspreidingsatlas van de Nederlandse boktorren verschijnen. Voor details over de verspreiding van Anaglyptus in Nederland zul je hierop moeten wachten.

Wellicht kan de waarneming nog meeliften in de atlas. Je waarneming is in elk geval bijzonder :) . Graag doorgeven aan EIS-Nederland in Nederland.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Goyatlah

Heb ik gedaan en had bijna gelijk een reaktie terug. Men was dus blijkbaar zeer geinteresseerd.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's