Hoofdmenu

Gewone rietorchis?

Gestart door sjaakvantiel, juni 22, 2018, 09:13:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/158701907
Orchideeënfamilie - Orchidaceae spec. gezien op 2018-06-10 Lievelde - Koolmansdijk e.o.
Foto's:








Toelichting:
Dacht aan Rietorchis, maar twijfel wel
bij voorbaat dank sjaak van tiel

hb481219

Zou gevlekte orchis kunnen zijn zo op het oog
gr han

H Timans

Mvg Harold Timans

sjaakvantiel

#3
Vlekken toch groot genoeg dus. Ik dacht dat ze er meer gevlekt uitzagen, zoals bijgevoegde foto (Zwanenwater). Of is dat dan Gevlekte rietorchis. Bedankt voor jullie reactie. Wijzig de waarneming. Mvrg. Sjaak.


H Timans

Dat kan ik niet zo beoordelen. Daarvoor heb ik een waarneming met datum nodig. Dit zou Brede Orchis kunnen zijn, maar ook gevlekte rietorchis. Ik zie ook wat ongevlekte orchissen staan op de achtergrond. Dus ik denk gevlekte rietorchis, maar als je orchideeën moet beoordelen heb je meer foto's nodig. Niet bloeiende planten zijn sowieso moeilijk. Kijk nog eens op het plantenforum hoe je orchideeën moet fotograferen voor een goede determinatie.
mvg,
Harold Timans
Mvg Harold Timans

hb481219

#5
Dit(de laatste) is niet de foto van de eerste serie. Geheel ander biotoop. Verwarrend.
gr han

sjaakvantiel

#6
Nee, er staat bij dat deze staat in het Zwanenwater (Noord-Holland) en was slechts bedoeld als onderling vergelijk van de vlekken. Niets te maken met biotoop. Zo verwarrend is dat n.m.m. niet. Die datum was medio mei j.l. en wilde deze nog apart melden Dat zal ik nu maar gelijk doen. Ik was nog bezig met de determinatie van die soort. Zet hem dan ook maar op het forum. Zie 24-5-2018.

hb481219

#7
OK. Excuus. Niet goed gelezen. Je komt eruit! Maar bij je waarneming van gevlekte orchis op waarn.nl staat die laatste foto er wel bij. Die kun je verwijderen.
gr han

sjaakvantiel

Klopt. Dat doe ik meestal ook. Was voor de discussie en lering. Je moet de kenmerken een keer in de praktijk hebben gezien voordat je goed kunt vergelijken, vandaar. Bedankt iig. Groet. Sjaak.