Harlekijn of 10-stippelig lhb?

Gestart door Arthur, juni 21, 2018, 20:56:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arthur

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/158789320
Tienstippelig lieveheersbeestje - Adalia decempunctata gezien op 2018-06-21 Utrecht - Hoograven - Zuid
Foto's:




Groeten, Arthur

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arthur

Bedankt voor de bevestiging. Herkenningsapp zei 95% Harlekijn. Dat bracht me even in verwarring.
Groeten, Arthur

Gerrian

De app heeft het niet altijd goed. Bij dit beestje is de tekening op het halsschild wat rommelig en de dekschilden zijn wat bleek; ik kan me de verwarring met harlekijn voorstellen. Maar bij twijfel heeft de admin het laatste woord (en ik had de waarneming al goedgekeurd voor ik dit topic zag).  Overigens ben ik ondanks het feit dat de determinatie niet altijd klopt erg blij met de nieuwe determinatiemogelijkheden. Maar je moet er dus niet blind op vertrouwen.

jan cuppen

Achter op de dekschilden is de plica (dwarsrichel) te zien die bij Adalia decempunctata vaak aanwezig is en bij Harmonia quadripunctata nooit.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

Dat die herkinningsapp met Har.qua. komt verbaasd me niks inderdaad, maar het ding kan leren schijnt, dus nog een paar van deze er doorheen jagen en misschien gaat'ie dan wat aan zichzelf twijfelen  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arthur

bedankt allemaal. we zijn het eens over de determinatie en over de onvolmaaktheden van de fantastische (!) app  :duim:
Groeten, Arthur