loopkevertje, Asaphidion flavipes

Gestart door Frank van de Putte, juni 21, 2018, 20:35:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Ik vond meerdere van deze kleine loopkevertjes (4-5mm) in een kas, maar dit zijn moeilijke soorten geloof ik...
Valt er nog iets over te zeggen? Akkergrootoogkever is wel de meest waarschijnlijke soort denk ik?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/158785887
onzeker Akkergrootoogkever - Asaphidion flavipes gezien op 2018-06-21 Middelburg - Veerse Poort e.o.
Foto's:


Toelichting:
in tuinkas, ~4-5mm

bij voorbaat dank Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Frank van de Putte

Bedankt Douwe. Ik heb de entomologische loopkevertabel er nog eens bij gepakt, maar ik vind de beschrijving daar nogal onduidelijk; "voorlaatste tasterlid geel...dekschildzijden gebogen"

Maar welke kleur moet het laatste tasterlid dan hebben? En de zijkanten van de dekschilden zijn toch altijd gebogen neem ik aan, ik heb nog nooit een kever gezien met dekschilden zo plat als een dubbeltje. :rolleyes:
Groetjes,

Frank van de Putte

Douwe van der Ploeg

Ik kan me je verwarring zeker voorstellen, het is dan ook een vrij lastig genus.

Je moet de beschrijvingen vergelijken met die van de andere optie in het doublet. Dus:

- "Voorlaatste tasterlid geel" OF "Voorlaatste tasterlid donker, met metaalglans"
Op jouw foto is ie goed te zien: gelig, geen metaalglans en ook niet echt donker.

- "Achtertarsen naar uiteinde donkerder, met metaalglans" OF "Achtertarsen geheel donker met metaalglans"
Net wat minder goed zichtbaar hier, maar ik heb wel het idee dat het eerste lid van de achtertarsen nog gelig is, terwijl de laatsten echt donker lijken.

- "Dekschildzijden gebogen" OF "Dekschildzijden evenwijdig"
Je vraagt hier of ze altijd gebogen zijn, maar dat is zeker niet zo. Misschien interpreteer je het van de verkeerde kant gezien? Als je bij jouw beestje recht van boven naar de dekschildzijden kijkt, zie je die mooi rond lopen: smal van voren, dan ook na de schouders nog naar buiten toe lopend en aan het eind weer versmallend. Als ze evenwijdig zouden zijn, zou het vanaf de schouders eerst een stuk recht naar achter lopen, en daarna versmallen. Zie ook de bijlage waarin ik het allemachtigprachtig heb gepaint.

Helpt dit?
Douwe van der Ploeg

Frank van de Putte

Bedankt, ja ik had even wat verder moeten lezen... Maar de formulering vind ik zelf niet zo duidelijk, het gaat dus over de dekschildzijrand die gebogen is, dat is net iets anders dan de dekschildzijde.

En zo heb ik als leek wel vaker problemen met kevertabellen, het zijn vaak wat subjectieve kenmerken, zoals "fijn gepunctueerd" vs "grof gepunctueerd", dat zegt ook niet veel.

Enfin, ik maak er een zekere Akkergrootoogkever van! En nogmaals dank, ook voor de prima paint presentation :duim:

Groetjes,

Frank van de Putte