onzeker Sprinkhaanzanger

Gestart door marpi@t4950, juni 21, 2018, 20:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

marpi@t4950

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/158785552
onzeker Sprinkhaanzanger - Locustella naevia gezien op 2018-06-20 Polder Oldelamer
Foto's:












Geluiden:
https://waarneming.nl/sound/9/72709.mp3
bij voorbaat dank,

Pieter Denijs

HPM

Op je foto's en op je opname staat geen Sprinkhaanzanger.
Ik denk ook niet dat op je opname de vogel van de foto's staat.
Herman van der Meer

marpi@t4950

Teleurstellend, maar wat is het e.e.a.dan wel?

H Timans

Denk tjiftjaf, maar krijg de gekke associatie met een vliegenvanger  :rolleye:, ik weet niet of dit herkent wordt.
Mvg Harold Timans

marpi@t4950

Ik had zelf wel het idee, dat de snavel en borst bewogen op de cadans van het geluid. Maar ja....

Oenanthe

Citaat van: H Timans op juni 21, 2018, 21:23:57 PM
Denk tjiftjaf, maar krijg de gekke associatie met een vliegenvanger  :rolleye:, ik weet niet of dit herkent wordt.
Tjiftjaf klopt. Op de foto staat een pas uitgevlogen vogel en de donkere borst en lichte buik op de foto is kenmerkend voor tjiftjaffen die net van het nest komen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

#6
Ik zou hier toch echt een Tuinfluiter van maken met zulke dikke donkergrijze poten, een ietwat donkerder borst, onderstaartdekveren met een brede donkerder kern, tamelijk forse snavel, lichte oogrand zowel boven als onder het oog..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#7
Citaat van: HPM op juni 21, 2018, 20:22:12 PM
...
Ik denk ook niet dat op je opname de vogel van de foto's staat.

Toch wel: is de alarmroep van Tuinfluiter ... Luister hier bijv.: https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/tuinfluiter (even scrollen tot 'geluid')
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op juni 21, 2018, 23:12:21 PM
Ik zou hier toch echt een Tuinfluiter van maken met zulke dikke donkergrijze poten, een ietwat donkerder borst, onderstaartdekveren met een brede donkerder kern, tamelijk forse snavel, lichte oogrand zowel boven als onder het oog..
Hoe heb ik het nu met je Frank? Jij hebt in het verleden toch meermalen gezegd: dit is een tuinfluiter, juist omdat er geen kenmerken aan de vogel te zien zijn. Deze vogel heeft een kleurcontrast tussen borst en buik en dat heeft een tuinfluiter nooit. Dat is immers een duidelijk kenmerk?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op juni 22, 2018, 08:43:33 AM
Citaat van: frankneijts op juni 21, 2018, 23:12:21 PM
Ik zou hier toch echt een Tuinfluiter van maken met zulke dikke donkergrijze poten, een ietwat donkerder borst, onderstaartdekveren met een brede donkerder kern, tamelijk forse snavel, lichte oogrand zowel boven als onder het oog..
Hoe heb ik het nu met je Frank? Jij hebt in het verleden toch meermalen gezegd: dit is een tuinfluiter, juist omdat er geen kenmerken aan de vogel te zien zijn. Deze vogel heeft een kleurcontrast tussen borst en buik en dat heeft een tuinfluiter nooit. Dat is immers een duidelijk kenmerk?

We zullen het maar 'voortschrijdend inzicht' noemen Maarten .. B) Zoals ik ook de wat donkerder tekening op de onderstaartdekveren al eens als een 'kenmerk' heb benoemd en waarvoor ik een compositietje maakte dat nu  goed van pas komt om dat kleurcontrast te laten zien:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

H Timans

Het is inderdaad tuinfluiter. Was even van de leg door het perspectief en de belichting. De houding vond ik afwijkend voor tjiftjaf, deze klopt best  :blink:
Mvg Harold Timans